Hej!

Vi håller på med en källarrenovering på ett hus byggt 1943. Det trycker fukt i källaren vilket medfört putssläpp. Tidigare ägare har lagat och lappat med diverse olika material, allt från hård cementbasserat puts, till väggspackel och annat bös.
Firma kommer och gör dränering och isodrän utvändigt nu i början av November. I samband med det byter vi avloppsstammarna och inkommande vatten, både utvändigt och invändigt.
Jag har knackat och bilat bort all lös puts i blivande tvättstugan, vilket blev mer än väntat. Bör jag bila bort resterande också? Vilken puts skall jag putsa om väggarna med? Kan väldigt lite om puts, men det känns som det varit kalkbasserat tidigare. Bör jag välja ett cementbasserat puts om jag bilar bort all gammal puts, eller ska jag låta det som är sitta och välja ett kalkbasserat puts?
Eller finns det något annan metod än putsning för att få till en någorlunda skät vägg?

• Vägg med flagnande och ojämn puts, varierande i färg och struktur, tecken på tidigare lagningar i en källarrenovering från 1943.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad puts i en källare från 1943 med synlig tegelvägg och byggrester på golvet under pågående renovering.
    Skapa konto
  • Vägg med delvis borttagen puts i källare, hålrum och sprickor syns. Verktygslåda och redskap står på golvet, murbruk är avlägsnat.
    Skapa konto
  • Närbild av vägg med löst putssläpp i källare, vit cementbaserad lappning synlig bland bruten gammal puts.
    Skapa konto
Jag har lagat det grövsta sedan putsat nästan hela min källare med det här lagningsbruket.

• Lagningmassa Fin Combimix 15 kg, använd för källarrenovering, på en produktbild från en återförsäljartjänst online.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.