Attitudeswe
C cpalm skrev:
Intuitivt tänker man ju så, men...

Om du gör en skattefri avsättning på 100 kr och får 50% avkastning har du 100*1,50 = 150 kr.
Efter 30% skatt blir det 150*0,70 = 105 kr kvar i fickan.

Om du betalar 30% skatt i förskott på avsättningen 100 kr har du 100*0,70 = 70 kr att investera. Med 50% avkastning blir det 70*1,50 = 105 kr kvar i fickan(!)
Fast på 25år räknar jag med 800+% avkastning...

Beräkning av 1,09 upphöjt till 25, resultatet är 8,62308066040318102, visar långsiktig avkastning vid 9% årlig tillväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

15åriga sonens första 5års månadsspar i usa undex ligger +630%

C
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Fast på 25år räknar jag med 800+% avkastning...
Spelar ingen roll om du har 6 miljarder % avkastning, matten är densamma... 😂
Förutsatt en rak skattesats då.

Attitudeswe
C cpalm skrev:
Spelar ingen roll om du har 6 miljarder % avkastning, matten är densamma... 😂
Förutsatt en rak skattesats då.
Det har du rätt i. Kräver alltså att man kan undvika 50% skatt nu för att betala 30% sedan...

Eftersom särskild löneskatt är lägre än vanlig hederlig dold arbetsgivarskatt så vinner iallafall jag på tjänstepension.
Men det gör ju även en vanlig dödlig löneslav som iof inte får ta del direkt av överskottet av lägre skatt för bolaget, men arbetsgivaren har ju då råd ge mer tillbaka till de anställda.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Och ännu trevligare för oss som driver eget kan lägga 30 procent av min lön på direktpension utan att det blir förmånsbeskattat/
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det har du rätt i. Kräver alltså att man kan undvika 50% skatt nu för att betala 30% sedan...
Ja och då får man inte plocka ut mer än 60k/mån för att undvika 50%skatt, dock är det ju bara sista kronorna som skattas 50%

B bhus2021 skrev:
Ja och då får man inte plocka ut mer än 60k/mån för att undvika 50%skatt, dock är det ju bara sista kronorna som skattas 50%
66% skatt. du glömmer arbetsgivarskatten (som alla gör i detta landet)

sista kronorna: Jag har många vänner som tjänar runt 150k i lön de har mer än 50% sista kronor 😂

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
66% skatt. du glömmer arbetsgivarskatten (som alla gör i detta landet)
på pensioner är det ingen sådan mig veterligen

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Det är inte direkt PPM som kommer göra att man blir fet som pensionär och har inte gjort några speciella val där. Det är tjänstepension som är bra bit över dubbla mot totala PPM som gör det lite trevligare.
[bild]

Löneväxlar som läggs in på lite olika indexfonder. Forapensionen har gått över förväntan med nästan 23%ökning och där har man ju gjort lite aktiva val
Det beror ju lite på hur det ser ut för dig och hur du skött dina PPM pengar och hur de har utvecklats och hur länge. I mitt fall kan jag just nu konstatera att PPM pengarna kommer stå för 22,5 % och tjänstepensionen för 31% av min nuvarande beräknade pension vid 68år. Jag har förvalta mina PPM aktivt sen start för 33år sedan och har en snitt avkastning på 11,8% så för mig kommer PPM pengarna har en ganska stor påverkan på min pension.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Helt rätt och beroende av vilka pensionsavtal man har kan man välja olika risknivåer PPM, tjänstepension, ev. privat eller annan form av sparande/investering utifrån förutsättningar och mål.
Se till helheten och vilket mål man har vid pensionering, någon kan ju vilja pensionera sig tidigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.