Attitudeswe
Redigerat:
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Attitudeswe
A atomlab skrev:
Har du gjort egna val?
Ja, ändrat var 3e år kanske. Just nu 70% SÅFA:

Fyra fonder med fördelning, avgifter och risk: Swedbank Robur, Handelsbanken Index, AP7 Aktiefond och Skandia Europa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av fondinformationen för Handelsbanken Nordiska Småbolag A1 med fördelning, avgift och hållbarhetsrisk.
Skapa konto

Men håller fortfarande fast vid vad jag skrev i #3, det finns många aspekter att ta hänsyn till.

Det är inte direkt PPM som kommer göra att man blir fet som pensionär och har inte gjort några speciella val där. Det är tjänstepension som är bra bit över dubbla mot totala PPM som gör det lite trevligare.
Grafik som visar värdeutveckling i år +1,7%, snitt per år +12,1%, och portföljens avgift 0,05%, med genomsnitt på 0,12%.
Skapa konto

Löneväxlar som läggs in på lite olika indexfonder. Forapensionen har gått över förväntan med nästan 23%ökning och där har man ju gjort lite aktiva val

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Det är inte direkt PPM som kommer göra att man blir fet som pensionär och har inte gjort några speciella val där. Det är tjänstepension som är bra bit över dubbla mot totala PPM som gör det lite trevligare.
[bild]

Löneväxlar som läggs in på lite olika indexfonder. Forapensionen har gått över förväntan med nästan 23%ökning och där har man ju gjort lite aktiva val
Och ännu trevligare för oss som driver eget kan lägga 30 procent av min lön på direktpension utan att det blir förmånsbeskattat/ej avdragsgill.

B Boende45 skrev:
Ja, det är inga jättesummor vi pratar om i PP:n.

Jag är drygt 60 år och växlar nu ned till korträntefond efter att de senaste åren haft AP7. Har en dryg mille, dvs en utbetalning på ca 5k per månad från det att jag fyller 64.

Finns ingen anledning att välja Såifa om du inte är ekonomisk analfabet, dvs du behöver hjälp med att riskminimera när du närmare dig pension.

En liten del av totalen om man räknar med tjänstepension efter ett helt arbetsliv.
AP7 växlar annars åt dig, från 56 eller om det är 58 års ålder så blir det mer och mer ränteinnehåll i AP7, så som 60-åring så är det en hel del räntepapper i din AP7

B bhus2021 skrev:
AP7 växlar annars åt dig, från 56 eller om det är 58 års ålder så blir det mer och mer ränteinnehåll i AP7, så som 60-åring så är det en hel del räntepapper i din AP7
Ja, jag vet exakt hur det fungerar.

Men jag vill välja själv.

Du kan förlora enorma belopp på att missa ett bra år på USA-börsen (AP7 eller annan globalfond) pga att du då sitter med en räntefond 6 år innan du tänker gå i pension.

Jag ar ett totalt pensionsbelopp på ca 15 mkr, varav 9 miljoner finns på Nordnet och har dubblats på de senaste 5 åren, vilket är bra om man haft vanlig tjänstemannalön

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Och ännu trevligare för oss som driver eget kan lägga 30 procent av min lön på direktpension utan att det blir förmånsbeskattat/ej avdragsgill.m
Ja den är ju onekligen trevlig. Synd bara att uttag utav tjänstepension är inkomstbaserat. Mor tog ju över fars tjänstepension när han gick bort och rätt mycket går ju till skatt om man skall ta ut samma lön som man hade innan. De 5k jag kan löneväxla skjuter på rätt så bra ändå kan jag tycka, speciellt om man väljer indexfond med omsorg. Får man ut 50k + allmäna pensionen och låg driftkostnad på fastigheter så klarar man sig fint har jag ändå inbillat mig.

C
A atomlab skrev:
Synd bara att uttag utav tjänstepension är inkomstbaserat.
Med den generösa gränsen på 30% av lönen som dessutom får räknas retroaktivt om jag minns rätt så är det oftast inte lönen som sätter gränsen för vad som i praktiken sätts av.

Eller menar du det faktum att man får betala inkomstskatt när man tar ut pengarna?

Det du förlorar mest på i längden vid val av annat är PPM-soffan är i de höga avgifterna. Sen avgifter på att flytta/byta. Pensionspara privat eller lägg mer på tjänstepensionen.

C cpalm skrev:
Med den generösa gränsen på 30% av lönen som dessutom får räknas retroaktivt om jag minns rätt så är det oftast inte lönen som sätter gränsen för vad som i praktiken sätts av.

Eller menar du det faktum att man får betala inkomstskatt när man tar ut pengarna?
Precis. Inkomstskatten som följer samma diagram som vanlig skatt på inkomst. Tar du ut 70-80k i månaden så blir det mycket skatt på de sista slantarna.

Mest logiska hade ju vart om det var 30-31% i inkomstskatt på hela summan oavsett om man sparat pengar från arbetslivet till sin pension.

C
A atomlab skrev:
Mest logiska hade ju vart om det var 30-31% i inkomstskatt på hela summan oavsett om man sparat pengar från arbetslivet till sin pension.
Skulle ju vara trevligt, men hänger inte riktigt med på den logiken...?
Mer udda är att avsättningen schablonbeskattas kan man tycka.

Attitudeswe
A atomlab skrev:
Precis. Inkomstskatten som följer samma diagram som vanlig skatt på inkomst. Tar du ut 70-80k i månaden så blir det mycket skatt på de sista slantarna.

Att du får skjuta på skatten i 25år gör ju att du tjänar på det ( edit då ej sant) även om du betalar mer procent. Du får avkastning på den uppskjutna skatten (om du kan betala längre skatt sen)

Redigerat:
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Att du får skjuta på skatten i 25år gör ju att du tjänar på det även om du betalar mer procent. Du får avkastning på den uppskjutna skatten...
Där har du en bra poäng! I rest my case!

C
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Att du får skjuta på skatten i 25år gör ju att du tjänar på det även om du betalar mer procent. Du får avkastning på den uppskjutna skatten...
Intuitivt tänker man ju så, men...

Om du gör en skattefri avsättning på 100 kr och får 50% avkastning har du 100*1,50 = 150 kr.
Efter 30% skatt blir det 150*0,70 = 105 kr kvar i fickan.

Om du betalar 30% skatt i förskott på avsättningen 100 kr har du 100*0,70 = 70 kr att investera. Med 50% avkastning blir det 70*1,50 = 105 kr kvar i fickan(!)

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.