En bekant ska sätta upp ett spegelskåp i ett kaklat badrum (i dennes eget badrum, inte mitt).
Kakel + gipsskivor + OSB-skivor finns.
Först och främst, hur vet man hur tjocka gipsskivorna är och om det är dubbel- eller enkelgips (tjockleken och märket framgår ej på fakturan/offerten)? Kaklet är Höganäs.
Spegelskåpet ska sitta ovanför handfatet.
Det är ett nytt badrum från i år.

Bauhaus har rekommenderat expanderpluggar till infästning av spegelskåpet men det lär bli svårt att få in silikon bakom den delen som utvidgas och nu vet vi inte riktigt vilken längd vi isf skulle välja på pluggen då vi är osäkra på hur tjocka skivorna är.
Är det meningen man ska ha fått information från entreprenören om hur tjocka skivor som använts? Eller finns det några standardtjocklekar vi kan utgå ifrån i.o.m. att det är gjort av fackman och i enlighet med gällande regler?
Så kakel 4mm (?) + gips ?? + OSB 11mm?

Man behöver inga plugg alls om det sitter OSB bakom. Jag skulle ha borrat hål genom kaklet och sedan skrivat rakt in i gipset (som med största sannolikhet är 13mm) och OSB. Tryck i silikon i borrhålet genom kaklet innan du skruvar

P petererlandsson1194 skrev:
Man behöver inga plugg alls om det sitter OSB bakom. Jag skulle ha borrat hål genom kaklet och sedan skrivat rakt in i gipset (som med största sannolikhet är 13mm) och OSB. Tryck i silikon i borrhålet genom kaklet innan du skruvar
Bauhaus håller inte med (men de vill sälja grejer förstås :-) ). Vilken typ av skruv ska det vara isf? Träskruv?

A a.non skrev:
Bauhaus håller inte med. Vilken typ av skruv ska det vara isf? Träskruv?
Vad väger skåpet egentligen? Expanderplugg brukar man använda till tunga saker när det inte finns trä att skruva i.
Träskruv i lämplig längd borde bli bra.

• Gilla
a.non
  • Laddar…
Vitsen med OSB-skivor bakom gipsen är ett man skall kunna skruva upp saker utan bekymmer. Och ja det är skruv för OSB-skiva som du behöver, vilket blir träskruv.

Vanlig träskruv, så grova som möjligt, gärna 6mm.
De fäster bra i OSB. Man skall vara lite försiktig, dra inte skruven för hårt. I OSB finns risk att man drar sönder gängorna.

• Gilla
Mohlajn och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vanlig träskruv, så grova som möjligt, gärna 6mm.
De fäster bra i OSB. Man skall vara lite försiktig, dra inte skruven för hårt. I OSB finns risk att man drar sönder gängorna.
Stämmer det att man bara ska borra genom yt- och tätskiktet och inte genom gipsskivan? Vad gör man om man inte lyckas skruva sig igenom gipsskivan utan att förborra (enligt bostadsägaren är de hårda)?

Bostadsägaren är nu lite osäker på om hantverkarna verkligen satte både OSB och gipsskiva överallt och i så fall var, men enligt specifikationen har hon betalat för samma antal gipsskivor som OSB-skivor, med exakt samma dimensioner (jag är lite förvånad att de råkar ha exakt samma mått, de kanske har skrivit lite fel).

Har man rätt att fråga hantverkarna i efterhand hur väggarna är uppbyggda, trots att allt är avslutat och betalt (hade det varit mitt badrum så hade jag kontaktat firman, men bostadsägaren tycker att det inte passar sig)?

Gipsskivan är normalt sett väldigt mjuk för en skruv. Det är därför man inte kan skruva och fästa något i bara gips (fast det finns "gipsmontageskruvar" som har stora gängor, som kan användas för infästning av lättare saker i bara gips). Det finns/har funnits en del gipsliknande skivor för just våtrum som är hårdare, vet inte om de måste förborras.

Men det spelar ingen roll om du borrar igenom även gipsskivan. det viktiga är att du inte borrar igenom OSB skivan, inte ens en förborrning med klenare borr.

Tanken är att silikonet som du stoppar i hålet skall får tryck av skruven. FInns det hål rakt igenom, så kommer skruven att putta silikonet framför sig genom hålet, det blir inte något tryck mot silikonet.

• Gilla
a.non
  • Laddar…
Jag skulle definitivt fråga firman om hur de tycker man skall göra infästningen. Därmed inte sagt att de verkligen kommer ihåg hur just det här badrummet utfördes.

A a.non skrev:
Stämmer det att man bara ska borra genom yt- och tätskiktet och inte genom gipsskivan? Vad gör man om man inte lyckas skruva sig igenom gipsskivan utan att förborra (enligt bostadsägaren är de hårda)?
Är väl inte värre än att man kan prova och skruva igenom gipsskivan, Skulle den vara så hård att det inte går att skruv igenom så får man väl borra då. Men då endast i gipsskivan. Har dock aldrig stött på en gipsskiva som man inte kan skruva igenom utan att borra.

Skulle det sedan bli problem med fästet så går det fortfarande att byta till lösning som Bauhaus rekommenderade men det skall inte behövas om det är gips och OSB skivor bakom kaklet.

• Gilla
a.non
  • Laddar…
Enligt SP så håller 2 st 5.0*60mm Träskruv för 266 kilo vertikalt och 169 kilo horisontellt innan osb+ gips ger upp. Så inte en chans att du behöver expanderplugg, skulle troligen bara försämra hållfastheten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.