Hej, sitter med ett intressant litet problem.

Vi har ett fårskjul ca 140 m från huset, fri sikt från vår trådlösa router på övervåningen.

Syftet är att kunna ha litet koll på fåren i skjulet, dag såväl som natt under vintern.

Det finns inga möjligheter till vare sig nätspänning eller trådat nät till skjulet.

Det jag funderar på är om det kan räcka med TP-link Tapo C420 med medföljande brygga/hub Tapo H200, eller kanske om det finns billigare lösningar? Jag får inte fram någon info om hur långa distanser denna klarar mellan kamera-brygga-wifirouter men 140 m fri sikt (genom ett gammalt fönster) borde inte vara oöverstigligt tycker jag. Produkten jag tänker på är denna: https://www.kjell.com/se/produkter/...-tapo-c420s2-overvakningskamera-2-pack-p65055

Det behövs en kamera med uppladdningsbart batteri som räcker ett bra tag, solcellsbaserade lösningar kommer knappast att fungera särskilt bra över vintern. Även ett krav med molnbaserad anslutning, typ som vi har idag: en enkel Tapo C200 i hönshuset som funkar fint (via en Powerline wifi extender som ansluter till routern: https://www.kjell.com/se/produkter/...7517-kit-tradlos-homeplug-1-gbs-2-pack-p65109 )

Målsättningen är att denna övervakningslösning ska fungera lika bra, alltså att kunna övervaka på distans via nätet oavsett var vi befinner oss.

K
Jag tror inte på idén med de grejorna. Kamerorna verkar köra på 868MHz or 922MHz bandet mot hubben. Men frågan är om den har så bra täckning som 140 meter. Du måste hitta någon som har testat räckvidden vid fri sikt

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Jag tror inte på idén med de grejorna. Kamerorna verkar köra på 868MHz or 922MHz bandet mot hubben. Men frågan är om den har så bra täckning som 140 meter. Du måste hitta någon som har testat räckvidden vid fri sikt
Specen säger max 30 meter, många har problem med under 15 meter, eller till och med 3 meter

Jag skulle köpa två Ubiquiti Nanobeams för en radiolänk till skjulet, och sedan någon enkel batterikamera typ Arlo, Eufy eller vad man nu gillar. Strömförsörjning får du lösa med ett par bilbatterier. Att göra något vettigt 140m utan riktiga prylar tror jag inte på.

Ett alterntiv kan ju vara något uppkopplat på mobilnätet, men även där behövs ju ström.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar, det var väl i linje med vad jag misstänkte.

Kanske eventuellt möjligt att rodda till något med gamla grejer jag har i källaren, en wifi riktantenn för 2,4 GHz som jag tidigare använt för att köra "gratis" wifi på hotell i Europa och på skidorter - bara att pricka in en liten restaurang etc några 100m bort. Via en brygga då till en router.

Jag tror inte heller att lösningen som visas här kan fungera på 140 meter fri sikt, det krävs litet mer.

Givetvis får inte den valda lösningen blir hur dyr som helst, tycker ett par tusen kan det vara värt men inte mycket mer.

Vad tror ni om denna lösning:

En utomhus batteridriven övervakningskamera wifi-ansluten. https://www.kjell.com/se/produkter/...tapo-c425-overvakningskamera-med-wi-fi-p65454

I huset 140 m från fårskjulet fri sikt: en riktantenn utomhus inriktad mot fårskjulet, en brygga och sedan anslutet till routern. Har som sagt kört liknande när jag kopplat upp mig till fria wifi-spots på restauranger etc på några hundra meters avstånd, funkade fint men det var ett tag sedan.

Det blir för dyrt att skaffa dedikerad utrustning till detta typ Ubiquiti Nanobeam som föreslogs.
__
PS. Rotade just fram riktantennen, som sagt för vanligt 2,4 GHz wifi. Mastfäste, för utomhusbruk. Har en sma-kontakt i änden som kopplar till antennuttaget på den AP/Brygga jag inte hittar just nu men det har funkat tidigare.

Kanske är det bara att konfigurera denna grunka som AP och koppla till routern. En nackdel är att det inte finns någon riktverkan i sändande ände (fårskjulets kamera) men det fanns inga antenner riktade åt mitt håll tidigare när jag "leechade" på publika Internetcafeer på många hundra meters avstånd.

Vit riktantenn för 2,4 GHz wifi med mastfäste och SMA-kontakt, liggande på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vore väldigt kul att rodda till något av det man har redan, om möjligt att det kan funka för tillämpningen.

Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Jag skulle ha valt en lösning via mobilnätet, om det finns mobiltäckning förståss.
En "Arlo Go 2 4G SIM" löser problemet, och agerar som en fristående kamera, batteridriven med bra prestanda vad avser bildkvalitet och batteritid.

Alternativt kan man sätta upp en mobil router, och ansluta valfri WiFi-kamera, men detta blir mer komplicerat eftersom du verkar sakna elanslutning där.

• Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Jag hade tittat på en Åtelkamera med ett simkort. Beroende på vilket mobilabb du har så brukar man ibland kunna plocka ut extra datakort mot ingen eller låg kostnad.

• Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
K
H Harald Blåtumme skrev:
Vad tror ni om denna lösning:

En utomhus batteridriven övervakningskamera wifi-ansluten. [länk]

I huset 140 m från fårskjulet fri sikt: en riktantenn utomhus inriktad mot fårskjulet, en brygga och sedan anslutet till routern. Har som sagt kört liknande när jag kopplat upp mig till fria wifi-spots på restauranger etc på några hundra meters avstånd, funkade fint men det var ett tag sedan.

Det blir för dyrt att skaffa dedikerad utrustning till detta typ Ubiquiti Nanobeam som föreslogs.
__
PS. Rotade just fram riktantennen, som sagt för vanligt 2,4 GHz wifi. Mastfäste, för utomhusbruk. Har en sma-kontakt i änden som kopplar till antennuttaget på den AP/Brygga jag inte hittar just nu men det har funkat tidigare.

Kanske är det bara att konfigurera denna grunka som AP och koppla till routern. En nackdel är att det inte finns någon riktverkan i sändande ände (fårskjulets kamera) men det fanns inga antenner riktade åt mitt håll tidigare när jag "leechade" på publika Internetcafeer på många hundra meters avstånd.

[bild]

Vore väldigt kul att rodda till något av det man har redan, om möjligt att det kan funka för tillämpningen.
Den lösningen tror jag mer på. Gräv lite efter accesspunkten så får vi se.

Det kan ju vara lite snål wifi-effekt i en batterikamera om du har otur. Med tanke på att de vill hushålla med strömmen.

Du tjänar på att ha antennen utomhus dessutom, vilket du inte hade på hotellet. Och dina krav på hastighet är inte så höga

Jo det är litet så jag tänker. Går det att fixa via wifi så bra, jag slipper ett 4G/5G-abbonnemang som tickar pengar hela tiden. Svag mobiltäckning finns på platsen för fårskjulet.

Visst jag förstår att detta vore en naturlig lösning annars... men 140 m är inte enormt mycket för att fixa wifi med riktantenn. Kanske kan köra ltet simulerade tester innan jag köper denna TP-link C425 som länkades ovan https://www.kjell.com/se/produkter/...tapo-c425-overvakningskamera-med-wi-fi-p65454

Jag får prova att sätta upp riktantennen via en AP och se hur det blir vid målet, fårskjulet 140 m bort. Ska väl erkänna att jag tycker det är litet kul att rodda till okonventionella lösningar. Och ja, det var en del frågetecken innan jag till slut fick in denna utrustning genom flygplatsernas säkerhetskontroller, sådär en fem år sedan - för mitt dåvarande syfte att "leecha" på publika wifi-nät på restauranger pubar etc när man är ute på resande fot. Antennen ser verkligen misstänkt konstig ut i röntgenutrustning.

Hmm, du har i princip samma problem som mig fast jag vill övervaka en vildsvins-åtel via stugans wifi 80 m bort, fri sikt. Har en åtel/viltkamera där nu med 4G . Har inte hittat några åtelkameror för wifi men tycker det är underligt om det inte finns. Ska följa tråden och börja gräva i det igen, vi kanske kan hitta en lösning tillsammans :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.