Jag har en 28 solpaneler monterade på 2 södervända tak i olika höjd, båda med 27 graders takvinkel.
Det större och högre taket har 20 paneler i en sträng och fungerar bra. Det mindre och lägre taket har 8 paneler i den andra strängen och är utsatt för viss skuggning av det högre taket och ett stort träd. Här är panelerna monterade 4 i den övre raden och 4 i den undre raden, se bilder. Varje sträng har en egen MPPT ingång på växelriktaren, en SAJ R5-10 kW. Alla paneler är av samma model, Euroneer MEPV 144 Half cut med 450W nominell effekt , sammalagt blir det 12,6 kWp.

Jag planerar att montera optimerar på de 4-6 paneler som är mest drabbade av skuggning. Jag har letat och ser att de flesta optimerare är anpassade för ett visst fabrikat av växelriktare, dock inte SAJ. För några optimerare står det uttryckligen att de endast fungerar med ett visst varumärke, tex. Huaweis växelriktare.

Vilka råd och lösningsförslag kan ni på detta forum bidra med?

• Ett enplanshus med solpaneler på taket mot en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Solpaneler på tak, gröna träd, blå himmel med moln, landsbygd med fält.
    Skapa konto

Bästa svaret

Tigo TS4-A-O 700 W kan du nog använda, kostar ca 800 kr/st. Om det går att få tag i sådana nu med den stora efterfrågan på solcellsutrustning är en annan sak. Du får sätta sådana Tigos på alla de 8 panelerna, eller åtminstone på 4 av dem närmast väggen. Kolla att dessa Tigo klarar ström och spänningen ut från din panel. Du kollar på Tigo databladet och på din panels datablad.

Är de 20 st panelerna på det högre taket en seriekopplad sträng, och de 8 st panelerna på undre taket en annan seriekopplad sträng, och varje sträng kopplas på egen MPPTingång på växelriktaren, är det rätt uppfattat?

Redigerat:
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Ja, det är rätt uppfattat.
Tack för rådet, jag har kollat båda databladen och ser inget problem att använda Tigo optimeraren Om jag har förstått det rätt så räcker det att koppla in optimerarna på de paneler som jag vill optimera och de fungerar då utan att behöva separat övervakning eller uppkoppling.

G Gillar att bygga skrev:
Ja, det är rätt uppfattat.
Tack för rådet, jag har kollat båda databladen och ser inget problem att använda Tigo optimeraren Om jag har förstått det rätt så räcker det att koppla in optimerarna på de paneler som jag vill optimera och de fungerar då utan att behöva separat övervakning eller uppkoppling.
De 8st utgör 3,6kwp. Uppskattar grovt du på de ska producera ca 2500kwh/år. 8st optimerare kostar totalt 6400kr och därtill kistnad för elektriker för montering av de. Är kostnaden för optimerarna motiverade till det du tappar utan de över typ 10år ?

M mortimer skrev:
De 8st utgör 3,6kwp. Uppskattar grovt du på de ska producera ca 2500kwh/år. 8st optimerare kostar totalt 6400kr och därtill kistnad för elektriker för montering av de. Är kostnaden för optimerarna motiverade till det du tappar utan de över typ 10år ?
Min tanke var inte att montera 8 optimerare då c:a 3-4 paneler sittat ganska bra till. Om jag köper 3-5 st så blir det bättre ekonomi. Jag monterar dom själv så det blir ingen kostnad för elektriker. Denna sträng underpresterar kraftigt baserat på 8 månaders driftdata, se exemplet från denna månad (bild). Solenergi-produktion genom dagen; graf visar watt över tiden med total förbrukning 43.27 kWh.
Skapa konto

Tigo TS4-A-O effektoptimerare är ganska tunna, kläms fast i solcellspanelens ram och kopplas till panelen med MC4-kontakter. Det är enkelt gjort att montera dem, bara att lyfta på panelen och sätta dit Tigon, koppla solarkablarna och lägga ner panelen och klämma fast den. Ev. sätta buntband för att hålla ihop solarkablarna.

Är det röda effektkurvan som är strängen med de 8 st seriekopplade panelerna?
Efter ca kl. 14:00 borde väl inte någon av de 8 st panelerna skuggas av det högre taket.
Då kanske "stora trädet skuggar" ? Då hjälper inte effektoptimerare så mycket.

Vad blir det för tomgångsspänning med 20 st seriekopplade av dina paneler?

Hur ser effektkurvorna ut en molnig dag då det inte finns några direkta solstrålar alls. Då ska varje panel ge ca samma effekt.

Redigerat:
Ja, den röda kurvan är den med 8 paneler och den blå/lila kurvan är den med 20 paneler, den översta är förståss totalen. Max spänning per panel enligt databladet är 49V och den högsta spänning jag har hittat i loggad data är ca 850V.

Trädet, en ek, skuggar inte så mycket nu när Inga löv finns, annat är det i juli/augusti.
Jag ska leta fram kurvor för en jämnmolnig dag och studera närmare, tack för Idén!

Jag har letat och hittat en dag med mycket molntäcke, bilden visar en stor skillnad då den kortare strängen speglar den längre på ett ganska förväntat sätt (ungefär 71% och 29% för respektive sträng).
Jag hittade också ett högre maxvärde på tomgångsspänningen som efterfrågades, 950V. Den kan synas hög, men är under växelriktarens spänningsgräns.

Jag åkte och inhandlade 5st Tigo TS4 R-O optimerare för 739 kr st. Jag hoppas kunna montera dem under helgen som kommer. Återkommer med mer information.

Energihanteringsskärm, solenergiproduktion, daglig statistik, graf, PV-system, mobilapp, totalproduktion 7,84 kWh.
Skapa konto
Elektroniska komponenter, kablar och väggfäste i kartong, sannolikt solenergisystem-relaterat.
Skapa konto

Du får gärna ta lite bilder på installationen. Går lite i samma funderingar som du.

Tack,

Jag tänkte mer på vad det kan bli för spänning på MPPTingången där det är 20 st paneler seriekopplade och vad växelriktaren tål. En panel har säger du 49,0 Volt tomgångsspännning(det är vid 25 grader), 20 st blir då 980 Volt. Om kallare blir tomgångsspänningen högre, säg 10 % högre, blir då 1078 Volt.
Men om Sajs beräkningsprogram ger klartecken för din ort och koppling, då klart är det OK.

Om molnigt, då belyses alla paneler lika mycket med diffust ljus, ska varje av dina paneler ge samma effekt(W). 8 paneler/ 20 paneler= 0,40.
Om 20-panels stränger ger 5 kW, då förväntas 8-panelsträngen ge 8/20 x 5 = 2 kW.

De Tigo du visar på bilden, är inte TS4-A-O, utan TS4-R-O, och verkar vara gamla, begagnade?
TS4-A-O(maxeffekt 700 W) ersatte ca år 2019 de äldre TS4-R-O(max effekt 475 W) .
Det finns även TS4-A-O på 500 W.

Tigo tror jag köptes upp av SMA ca år 2019.

Du får hambla eken. Om stora eken står nära(ca 10 meters avstånd) panelerna den skuggar, så skärmar den av även visst diffust ljus, inte endast de direkta solstrålarna.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Är det tyska SMA som tillverkar Tigo optimerarna ?(tycker mig se deras etikett på optimeraren du tagit bild på)

A Arnodt skrev:
Jag tänkte mer på vad det kan bli för spänning på MPPTingången där det är 20 st paneler seriekopplade och vad växelriktaren tål. En panel har säger du 49,0 Volt tomgångsspännning(det är vid 25 grader), 20 st blir då 980 Volt. Om kallare blir tomgångsspänningen högre, säg 10 % högre, blir då 1078 Volt.
Men om Sajs beräkningsprogram ger klartecken för din ort och koppling, då klart är det OK.

Om molnigt, då belyses alla paneler lika mycket med diffust ljus, ska varje av dina paneler ge samma effekt(W). 8 paneler/ 20 paneler= 0,40.
Om 20-panels stränger ger 5 kW, då förväntas 8-panelsträngen ge 8/20 x 5 = 2 kW.

De Tigo du visar på bilden, är inte TS4-A-O, utan TS4-R-O, och verkar vara gamla, begagnade?
TS4-A-O(maxeffekt 700 W) ersatte ca år 2019 de äldre TS4-R-O(max effekt 475 W) .
Det finns även TS4-A-O på 500 W.

Tigo tror jag köptes upp av SMA ca år 2019.

Du får hambla eken. Om stora eken står nära(ca 10 meters avstånd) panelerna den skuggar, så skärmar den av även visst diffust ljus, inte endast de direkta solstrålarna.
Jag skrev fel beteckning, jag letade efter A-O men hittade inga att köpa, så jag tog R-O som effektmässigt är tillräcklig för mina paneler. Jag ser inga tecken på att de är begagnade, det skulle vara högst ohederligt då jag köpte dem nya av en etablerad firma.

Databladet för min SAJ säger att växelriktaren klarar 1100V och MPPT:ns spänningsområde är 160-950V. Max driftspänning ligger runt 850V enligt loggen.

Med 28 paneler sammanlagt så blir väl effektfördelningen 8/28 och 20/28, alltså 29% och 71%, eller tänker jag fel?

Ja det finns en SMA etikett på de Tigo jag köpte.

K KMNelhas skrev:
Du får gärna ta lite bilder på installationen. Går lite i samma funderingar som du.

Tack,
Det finns 2 bilder i trådstarten, vad är du intresserad av utöver panellayouten?

Sorry, var otydlig. Menade installationen av optimerarna. :)

K KMNelhas skrev:
Sorry, var otydlig. Menade installationen av optimerarna. :)
Javisst, jag återkommer när jag har monterat!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.