Köpte gammal (defekt) FEIN multislip på tradera, mest för att det är kul att plocka isär saker ... :)

När den kom visade det sig att den var från 2003 och verkade fungera utmärkt ... Jag kunde ju inte hålla mig utan öppnade den ändå, vilket ledde till att oljan rann ut... Den var ganska tjock och rätt smutsig, och frågan är vad man ska hälla i för ny?

Jag provade med nån växellådsolja jag hade liggande, vilken verkade ha ungefär samma viskositet, det verkar funka ....

Nån som har några tankar/idéer?

Mailade FEIN, som meddelade att den ska ha en olja som motsvarar ISO VG-220, vilket verkar vara SAE 50 ...
10 ml är mängden.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Mailade FEIN, som meddelade att den ska ha en olja som motsvarar ISO VG-220, vilket verkar vara SAE 50 ...
10 ml är mängden.
Skrev dom inte vilken typ av olja det skulle vara, Nu vet jag inte hur Feinen ser ut inuti, men jag skulle tro att en växellådsolja SAE 90 skulle passa kanske en EP typ.

Håller med Keld. Lite googling ger att ISO 220 ska motsvaras av SAE 90.

SAE 50 för motorer och SAE 90 för växellådor har samma viskositet, vad jag har hört har dom olika siffervärden för samma viskositet för att minska risken för förväxling.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.