Hmm. Du kanske kan ta fler bilder på låset både i dörrbladet och i karmen? Låter eventuellt som låset kan ha blivit utbytt till något modernare?? ASSA har annars under åren köpt upp flera andra låstillverkare.

Här kommer två bilder till...

• Gammaldags nyckelhål i närbild, omgiven av metallplatta med två skruvar i hörnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrdetalj med skadad vit färg och metallbeslag, troligen del av lås eller dörrkarm.
    Skapa konto
Oj, det var rejält inmålat. Ser inte ut som de moderna BODA-låsen. Skulle absolut prova med den nyckel jag länkade till ovan.

• Gilla
mattis33
  • Laddar…
J Josth skrev:
Oj, det var rejält inmålat. Ser inte ut som de moderna BODA-låsen. Skulle absolut prova med den nyckel jag länkade till ovan.
Jag ska göra det. Jag tror jag såg någonstans att den kan funka till äldre boda-lås.

Sitter med liknande problem med att identifiera nyckel till denna låskistor.
Lägenhet från 1939
Okänt är dörrar och låskistor sattes in.

• Hand håller en gammal låskista för dörr från 1939, visar nyckelhål och mekanik. Verktyg och material suddigt i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gammal låskista från en lägenhet, daterad 1939, hålls i en hand. Bakgrunden visar verktyg och material för renovering.
    Skapa konto
  • En gammal dörr med synlig låskista och nyckel eller handtag. Dörren är delvis öppnad och visar slitage på karmens målningsfinish.
    Skapa konto
Ta med låshuset till en låssmed så fixar de en nyckel som passar.
Ofta finns det färdiga Aledal nycklar men ibland krävs det lite mer arbete.
Man tvingas även öppna låshuset och ta ur regelkolven och eventuellt ta bort lite färg innan den monteras tillbaka i låshuset då den är fastmålad.

• Gilla
Svedlunds
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ser ut att vara 50- eller 60-tal uppskattar jag. Fanns en nyckelserie med nummer 1 till 4 där man då måste ha rätt nummer av dessa till låset. Alternativet fila ner nyckeln framtill och nertill så det bara blev en ensam tand kvar i mitten. En låsfirma borde kunna få fram en nyckel. Den här nyckeln till ASSA lås 404 bör passa till alla nummer: [länk]
Det visade sig stämma. 404 passade bra! : )

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.