Hej

Jag ska köpa mig en Stiga Combi 48S. Denna finns ju med tre motoralternativ, Stiga, Briggs resp. Honda(finns hos Byggemma, ca 1000kr dyrare än de andra). Vilken ska man välja av de ?

/M

Stiga motorn skulle jag undvika.
Briggs är bättre, honda är det bästa som finns på marknaden.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Finns en del "kinakloner" på Hondas motor som är bra, tex Rato. Husqvarna kör med detta på deras jordfräsar tex TF 225 och jag har inget att anmärka på funktionen, lättstartad och stark. 179 cm3 cylindervolym 3.5 kW.

• Haha
returen
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Finns en del "kinakloner" på Hondas motor som är bra, tex Rato. Husqvarna kör med detta på deras jordfräsar tex TF 225 och jag har inget att anmärka på funktionen, lättstartad och stark. 179 cm3 cylindervolym 3.5 kW.
Jag har många gånger sett uttrycket "kinakloner" och många gånger undrat vad som egentligen avses? Är det inte så att många större tillverkare, som ex Husqvarna och STIGA har så pass stora marknadsandelar så de kan helt enkelt göra en deal med ex HONDA. De köper sina motorer fullt kompletta från Honda men har tillstånd från Honda att smälla på sitt eget varumärke på motorerna innan de säljs vidare av Husqvarna, STIGA med flera. Eller snarare - i realiteten står det redan Husqvarna och STIGA på motorerna redan när motorerna lämnar Hondas fabrik? Eller är det något som skiljer Husqvarnas och STIGAs Hondamotorer från "originalen" som det står Honda på och som säljs med Honda som varumärke?

Man kan ju jämföra det hur det är ex med TV-skärmar och datorskärmar. Det finns inte så där extremt många tillverkare av skärmar men det finns säkert hundratals olika märken som säljs jorden runt.

Men som sagt, jag är själv frågande till hur det egentligen ligger till?

Själv tycker jag Hondas motorer är top of the line förutsatt att man sköter dom med frekventa oljebyten, rengöra (blåsa rent) luftfiltret då och då, köra dom på alkylat och förvara dom inomhus i värme vintertid och inte låta dom stå ute i vårt fuktiga vinterklimat.

Jag tror snarare att det är att en del stora motortillverkare som tex Rato har närmast identiska OHV-designer på sina motorer, mer eller mindre kopierat från erkänt bra motordesigns från tex Honda. Det är inte "rocket science", inte särskilt svårkopierat heller rent tekniskt.

Men: som jag säger, dessa Rato-maskiner funkar alldeles utmärkt och vem vet om de inte piffat en del på eventuella svagheter i "originalet", tex val av kullager etc här och var. Eller fixat en högre bränsleeffektivitet, vad som helst. Det skulle jag gjort om jag vore verkstadschef på Rato - satsa på att överträffa vad du avser att kopiera med fortsatt stenkoll på price/performance i den givna tillämpningen. Att enbart använda pris som incitament för kunden (tex Husqvarna och deras slutkunder) är för klent i längden, behövs mer.

Kan konstateras att Rato-maskinerna är allt annat än skit, funkar perfekt. "Kinaklon" eller vad man nu vill kalla det.

Eller KinaHonda

honda är överlägsen
kina tveksamt man kan ha tur med oftast inte

H Harald Blåtumme skrev:
Jag tror snarare att det är att en del stora motortillverkare som tex Rato har närmast identiska OHV-designer på sina motorer, mer eller mindre kopierat från erkänt bra motordesigns från tex Honda. Det är inte "rocket science", inte särskilt svårkopierat heller rent tekniskt.

Men: som jag säger, dessa Rato-maskiner funkar alldeles utmärkt och vem vet om de inte piffat en del på eventuella svagheter i "originalet", tex val av kullager etc här och var. Eller fixat en högre bränsleeffektivitet, vad som helst. Det skulle jag gjort om jag vore verkstadschef på Rato - satsa på att överträffa vad du avser att kopiera med fortsatt stenkoll på price/performance i den givna tillämpningen. Att enbart använda pris som incitament för kunden (tex Husqvarna och deras slutkunder) är för klent i längden, behövs mer.

Kan konstateras att Rato-maskinerna är allt annat än skit, funkar perfekt. "Kinaklon" eller vad man nu vill kalla det.
oftast sämre materialval i klonerna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.