Kikar på Thule
Det finns drivor av modeller av takbågar så vilken ska ska man välja?
Enkel montering och att enkelt hitta tredjeparts tillbehör som passar är viktigt.
Bra bränskeekonomi är kul men korta körsträcka totalt gör det mindre viktigt.
Last primärt paddelbrädor, virke, kanot
Takbox kommer troligen inte vara aktuellt.
Cyklar åker på kroken.

Primär bil ör en golf sportswagen från 2014.

RoTe
Så billigt som möjligt, jag hade kikat beg...

• Gilla
MasMats
  • Laddar…
Totte_S
Z z_bumbi skrev:
Kikar på Thule
Enkel montering och att enkelt hitta tredjeparts tillbehör som passar är viktigt.
Cyklar åker på kroken.

Undvik fyrkantsprofilen i alla fall ifall du skulle köra en längre sträcka utan något mer än räcket på taket. Den susar rätt bra på vissa bilar. Störigt ljud även i lägre hastigheter.

C
Totte_S Totte_S skrev:
Undvik fyrkantsprofilen
Tänkte säga detsamma, men det talar väl å andra sidan kanske emot önskemålet om maximal kompabilitet med olika tredjepartstillbehör(?)

Z z_bumbi skrev:
Kikar på Thule
Cyklar åker på kroken.

Wingbar.

• Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Fyrkantprofiler är standarden som jag hittat för tredjepart vilket är en faktor.
Hur funkar wingbar att ställa en kanot direkt på?

Rickard.
Jag har alltid haft wingbar på mina egna bilar men jag är egentligen rätt skeptiskt.
Jag tycker dom är lite besvärliga och hade egentligen hellre haft fyrkantprofilen men är då lite rädd för ljud när jag kör med bara takboxen som jag gör nästan hela vintern men det skulle inte heller förvåna mig om jag inte skulle märka nån skillnad.

Jag har haft både tysta och högljudda fyrkantiga räcken på jobbilarna så det verkar ha mer med bilen att göra och det är omöjligt att veta innan.

Säger också fyrkants profil till dina behov. Wingbar är snygga men när du börjar ta bort gummit i t spåret blir de lätt en flöjt. Allt man har på taket ger biljud och visst kör man långa sträckor med tomt räcke så visst, men varför skall man göra det

T topmount skrev:
Säger också fyrkants profil till dina behov. Wingbar är snygga men när du börjar ta bort gummit i t spåret blir de lätt en flöjt. Allt man har på taket ger biljud och visst kör man långa sträckor med tomt räcke så visst, men varför skall man göra det
Men en del av finessen med wingbar är väl att gummit är delat så att du inte behöver ta bort det utan skjuta in tillbehöret/fästet i skåran? Men det finns kanske olika wingbarmodeller. Den jag har har delat gummi.

Otroligt smidigt tycker jag.

M MasMats skrev:
Men en del av finessen med wingbar är väl att gummit är delat så att du inte behöver ta bort det utan skjuta in tillbehöret/fästet i skåran? Men det finns kanske olika wingbarmodeller. Den jag har har delat gummi.

Otroligt smidigt tycker jag.
Nyare wingbar har delat, tidigare fick man dra ur gummit för att använda t-spåret.

• Gilla
MasMats
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag hade inte lastat kanot (kajak, kanadensare) direkt på takbågarna utan skulle ha som minimum transportvaggor, dessa finns till olika profiler, tex här,
[länk]
Vi har alltid tidigare lastat kanadensaren direkt på takräcke eller lastbågar. Fast då har vi en trapper som är gjord för att lasta på släpvagnsställningar och numera gör inte heller några mer märken någon märkbar skillnad.

Har wingbar edge, skönt för att de är slimmade och aerodynamiska för handen på hjärtat orkar man inte ta bort dem när de inte används. Har inte haft några problem med profilen, men då kör jag takbox med "klor" så man slipper använda spåret. Nackdelen med edge är att själva lastbredden blir smalare än man tänker sig. Man får plats med en (bred) takbox, inget mer. Två padelbrädor i bredd går nog inte.

Blev billigaste alternativet från Thule, lite under 3 kkr.
Har också köpt rörisolering, silvertejp och spännband så får se hur det går att få fast paddelbrädorna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.