Två Prisolrör med olika kryssmuttrar; en med "två steg" och en med "tre steg" mot bakgrund av kork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ska byta blandare till diskbänken i köket, och har lite problem med vilka avstängningsventiler som ska väljas.
Bilden visar befintlig installation.
Den nya blandaren (Oras) har två lekande muttrar G10 med gummipackning.
Gamla installationen verkar vara kryssmuttrar på Prisolrör 12mm.

Jag önskar kapa Prisolrören lite och sätta i varsin stödhylsa samt installera föravstängningsventiler med klämring 12mm på rören och utvändig gäng G10 på andra sidan för nya blandaren.

Några tips på vilka ventiler som kan väljas? (utan att bygga höghus med massor av delar på varandra, och helst
utan att ta av klämring och mutter i andra änden med "det brukar bli tätt med lekande mutter trots icke plan yta".

Jag har inte funnit några ventiler som från grunden är gjorda för klämring 12mm på ena sidan och
plan G10 med yttre gängor på den andra...

Hur hade ni gjort? Vilka fabrikat?

PS Någon som vet varför det är "två steg" på ena röret och "tre steg" på andra röret på befintlig installation i bilden?
DS

//Johan

Krilleman
Köp Vatette kulventil RSK: 8546961.

Det är "färdig" 12x10. Men tar du bort 10mm muttern+klämringen har du en slät yta undertill som passar ypperligt rakt på dina muttrar 3/8 från blandaren!

Kika på min sista bild här, "nr4", fast jag har visat en rak klämringskoppling. Precis samma på en ballofix. (y)
https://www.byggahus.se/forum/threads/rad-om-blandarinkoppling.320333/#post-3019515

Och glöm som sagt inte stödhylsorna.
En rörklamma direkt under ballofixerna ska det även sitta!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.