6 619 läst ·
11 svar
7k läst
11 svar
Vilken mindre bordcirkelsåg för finsnickeri (Hobbynivå)?
Jag är nybörjare och behöver verkligen hjälp från alla er på Byggahus forumet
.
Jag är ute efter en bordcirkelsåg som ger tillräckligt bra snitt för att göra möbler på hobby nivå.
Kommer hålla till i en källare, så begränsas av bredden för normala dörrposter. Kan bli svårt att få in en i gjutjärn.
Tankarna går till en Bosch GTS 10 XC, alt AEG TS 250 som är 3000kr billigare och kanske kan extrautrustas på något sätt för att få ett finare snitt.
Vad är det som krävs för ett fint snitt?
Jag är ute efter en bordcirkelsåg som ger tillräckligt bra snitt för att göra möbler på hobby nivå.
Kommer hålla till i en källare, så begränsas av bredden för normala dörrposter. Kan bli svårt att få in en i gjutjärn.
Tankarna går till en Bosch GTS 10 XC, alt AEG TS 250 som är 3000kr billigare och kanske kan extrautrustas på något sätt för att få ett finare snitt.
Jag skulle säga att det är främst klingan och matningshastigheten som avgör hur fint ett snitt blir. En dyrare såg har framförallt bättre anhåll så man får en större precision på var snittet blir och en större repeterbarhet. Den är även viktigt att bordet står helt still och att arbetsstycket får tillräckligt med stöd, men detta går att lösa med de flesta sågar.StefanNn skrev:Jag är nybörjare och behöver verkligen hjälp från alla er på Byggahus forumet.
För att få ett bra snitt är Klingan och anhållet viktigast, en värstingsåg med dålig klinga kommer ge dåligt resultat, samma ekvation gäller alla sågar.
Personligen älskar ja anhållet från dewalts bordssågar, rejäla grejer
Personligen älskar ja anhållet från dewalts bordssågar, rejäla grejer
Jag har en ganska stor och proffsig såg, men en ganska sunkig klinga (CMT Orange, ändå var den 500
, det är ganska tråkigt för den påverkar allting. Hade en tidigare klinga som iaf var rakt, men tappade två tänder inom en månad efter jag köpt den och jag fick ingen garanti (för jag hade kapat laminat med den, dvs mdf + plast istället för trä, känns som ett svepskäl).
Ja det finns inget att tycka om denna klinga, man ser när den saktar ner hur den åker sidläges. Kontaktade CMT och klagade (för sent att lämna tillbaka den till affären så) men inget svar där.
Borde ha varit smart och inte snål och köpt från amerika, en Forest Woodworker II med No.1 grind (flat topp på tänderna), fanns t.om. att beställa för europeiska axlar som 20 och 30mm.
Borde ha varit smart och inte snål och köpt från amerika, en Forest Woodworker II med No.1 grind (flat topp på tänderna), fanns t.om. att beställa för europeiska axlar som 20 och 30mm.
Kanske något för TS? En inca såg för 3000:- med 3-fas motor
http://www.blocket.se/boden/Rikt_planhyvel_och_cirkelsag_for_snickerier_55779193.htm?ca=11&w=3
Vet inte om det är en major eller master, en master vore väl att föredra för där lutar klingan, medan majoren så lutar hela bordet.
Edit: Det är nog en major, mastern är mkt större. Vet inte om jag skulle rekommendera en såg med lutande bord isåfall, men jag har aldrig använt en..
http://www.blocket.se/boden/Rikt_planhyvel_och_cirkelsag_for_snickerier_55779193.htm?ca=11&w=3
Vet inte om det är en major eller master, en master vore väl att föredra för där lutar klingan, medan majoren så lutar hela bordet.
Edit: Det är nog en major, mastern är mkt större. Vet inte om jag skulle rekommendera en såg med lutande bord isåfall, men jag har aldrig använt en..
Redigerat:
Nu vet jag inte vilken budget du har men Makitas LF1000 är en mångsidig kap-/gersåg som ger fina snitt med sin 80 tandade klinga.
Om du vänder bordet har du en klyvsåg också.
I mitt tycke bra kvalitet.
Om man inte skall såga för breda stycken räcker den långt och blir dessutom platsbesparande.
http://www.makita.se/tool/14934/LF1000.html
Om du vänder bordet har du en klyvsåg också.
I mitt tycke bra kvalitet.
Om man inte skall såga för breda stycken räcker den långt och blir dessutom platsbesparande.
http://www.makita.se/tool/14934/LF1000.html
Klicka här för att svara