Halloj, jag håller på att anlägga nytt avlopp vid vårat hus. Problemet är dock att huset ligger en bra bit ovan den slutna tanken, totalt är det en höjdskillnad på 6 meter mellan tank och husgrund. Hur ska man anlägga rören så att lutningen blir rätt för skiten? Bifogar en bild på två alternativ som jag har tänkt på som möjliga.
Det första alternativet är att ha flera 45 eller 30 graders böjar för att bygga en trappa som går mellan platåer med den korrekta lutningen. Men med det alternativet är frågan hur lång sträckan mellan två böjar för vara (höjden på trappsteget)? I så fall skulle jag inte bara direkt kunna lägga rören i tex en 20 graders lutning genom marken för att få en jämn lutning genom hela eller blir det för aggressivt?
I det andra alternativet så sätter man in brunnar där skitvattnet kan falla rakt ner i rätt lutning till ett annat rör som har rätt lutning samtidigt som det är en tratt på insidan av brunnen som fångar upp skiten och guidar den ner till nästa rör. Skulle det här konceptet kunna förenklas genom att sätta ett rör lodrätt och sedan ha två 45 graders böjar i vardera ände för att få fallet och en stor radie på böjen?
Om det finns fler alternativ att grunna över tar jag tacksamt emot dessa också, förutom att anlägga en serpentinväg för avloppet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det första alternativet är att ha flera 45 eller 30 graders böjar för att bygga en trappa som går mellan platåer med den korrekta lutningen. Men med det alternativet är frågan hur lång sträckan mellan två böjar för vara (höjden på trappsteget)? I så fall skulle jag inte bara direkt kunna lägga rören i tex en 20 graders lutning genom marken för att få en jämn lutning genom hela eller blir det för aggressivt?
I det andra alternativet så sätter man in brunnar där skitvattnet kan falla rakt ner i rätt lutning till ett annat rör som har rätt lutning samtidigt som det är en tratt på insidan av brunnen som fångar upp skiten och guidar den ner till nästa rör. Skulle det här konceptet kunna förenklas genom att sätta ett rör lodrätt och sedan ha två 45 graders böjar i vardera ände för att få fallet och en stor radie på böjen?
Om det finns fler alternativ att grunna över tar jag tacksamt emot dessa också, förutom att anlägga en serpentinväg för avloppet
Jag är inte sakkunnig, men jag hävdar ändå att det där är en myt, eller i möjligen en kvarleva från förr då det användes betongrör.KoKarlsson skrev:
I stort sett varenda hus/avlopp har sträckor med betydligt mycket mer fall än 1-3cm/m, och det leder inte till problem.
Jag är lite sakkunnig men långt ifrån en expert men jag TROR detta med max lutning är helt relevant för dom som jobbar med ledningsnät på kommunnivå men inte särskilt viktigt för gemene rörmokare som pysslar med korta sträckor i och runt hus.G Gabbe1 skrev:
Jag personligen skulle hålla ner rören tidigare så dom inte hamnar så rackarns nära markytan.
Så det borde inte spela så stor roll hur jag gör med lutningen, är det de du menar, så då kan jag i praktiken köra rakt på med 20 procent lutning?Rickard. skrev:
Jag är lite sakkunnig men långt ifrån en expert men jag TROR detta med max lutning är helt relevant för dom som jobbar med ledningsnät på kommunnivå men inte särskilt viktigt för gemene rörmokare som pysslar med korta sträckor i och runt hus.
Jag personligen skulle hålla ner rören tidigare så dom inte hamnar så rackarns nära markytan.
Rören ligger långt under mark mellan 2.1 till 60 cm, det var bara bilden som vart missvisande med hur nära marken de är.
Har också hört/läst att det är en myt, men det är ju dumt att chansa tänker jagG Gabbe1 skrev:
Och absolut ingen snålspolande toalett. För lite vatten som ska simma skiten på en så lång sträcka. Kommer säkert att stanna något på vägen, men åker med i nästa spolning. Samt framför allt, inte för brant nedförsbacke, då åker vattnet fortare än skiten. Så lite lutning som möjligt, ska vara fart som en lung Å.KoKarlsson skrev:
Gäller 3-kammare
Det är en tank och då gäller det att spola så lite vatten som möjligt, för att inte fylla den snabbt, blir liksom en avstämmning. Ta en vanlig toa och prova dig fram, går utmärkt att stoppa tegelstenar i cisternen, för att minska på mängden vatten som spolas.
I vår sommarstuga har vi stort sett 0-1 cm lutning ca 10 meter därefter 90 grader i "två meter" för att sedan låg lutning igen i ca 5 meter igen för att mynna ut i vår septiktank. Och det har fungerat i 15 år utan bekymmer. Tänk hur man gör i hyreshus, där är inte lätt att ha 1 % lutning.
/B
/B
Med moderna rör i plast är det inga problem med större lutning. "Myten" om att vattnet rinner ifrån skiten kommer från stamledningar i betong som hanterar avlopp från flera hushåll över längre sträckor med varierande tillgång på vattenflödeKoKarlsson skrev:
Jag vet om en anläggning där det är mer lutning än rekommenderat, och där har det inte varit några problem sedan det anlades någon gång runt 2005 - 2008.
Sträckan där är ca 50 m, väldigt osäker på höjdskillnad, tror det är något liknande som TS, kanske lite mindre.
Minns jag rätt så försökte vi få till en jämn lutning hela vägen.
Om man vill säkra upp kan man väl sätta i lite spolbrunnar på vägen för säkerhets skull, så kan man spola med en vanlig högtryckstvätt med avloppsrensare till om det blir problem.
Men ser man till att det blir bra flöde (disk, dusch, bad, och kanske spola en extra gång) med jämna mellanrum borde det funka utan problem.
Sträckan där är ca 50 m, väldigt osäker på höjdskillnad, tror det är något liknande som TS, kanske lite mindre.
Minns jag rätt så försökte vi få till en jämn lutning hela vägen.
Om man vill säkra upp kan man väl sätta i lite spolbrunnar på vägen för säkerhets skull, så kan man spola med en vanlig högtryckstvätt med avloppsrensare till om det blir problem.
Men ser man till att det blir bra flöde (disk, dusch, bad, och kanske spola en extra gång) med jämna mellanrum borde det funka utan problem.
Håller med, detta med för stor lutning har ältats om och om igen på forumet. Men ingen lyckas presentera en referens för det där påståendet att vattnet rinner i väg från skit och papper. Det tycks vara en myt. Det som finns överallt är krav på minimilutning.
Som @Rickard. skriver, sen vill man ju inte hålla för höga avloppsvattenhastigheter i stora system, typ i kommunala sammanhang. Och då är det viktigt att inte lutningen är för kraftig på ledningarna. Vid höga hastigheter sliter det på ledningarna (som är i betong) när avloppsvattnet piskar på, det ger ljud och det stänker, skummar och luktar. Då är det naturligt att man håller sig till låga lutningar och tar upp höjdskillnader med falledningar.
Som @Rickard. skriver, sen vill man ju inte hålla för höga avloppsvattenhastigheter i stora system, typ i kommunala sammanhang. Och då är det viktigt att inte lutningen är för kraftig på ledningarna. Vid höga hastigheter sliter det på ledningarna (som är i betong) när avloppsvattnet piskar på, det ger ljud och det stänker, skummar och luktar. Då är det naturligt att man håller sig till låga lutningar och tar upp höjdskillnader med falledningar.