11 670 läst ·
93 svar
12k läst
93 svar
Vilken Luftvärmepump till Garage på 112kvm? Panasonic?
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
nja , vid -15 har man normalt ett COP på strax över 2 men det gäller även att man har en modell som kan leverera effekt för COP eller SCOP värmer inte
Många stirrar sig tyvärr blinda på att man måste ha en A+++ modell men glömmer bort effekten .
Under "optimala" ute och innerförhållanden kan man ha ca 5 eller lite mer .
Genomsnitt under säsong beror på vilken del av landet man bor i då det skiljer en del mellan Kiruna och Malmö i utomhustemperatur och allt annat lika.
Men även 50% i besparing är riktigt bra tycker jag
Många stirrar sig tyvärr blinda på att man måste ha en A+++ modell men glömmer bort effekten .
Under "optimala" ute och innerförhållanden kan man ha ca 5 eller lite mer .
Genomsnitt under säsong beror på vilken del av landet man bor i då det skiljer en del mellan Kiruna och Malmö i utomhustemperatur och allt annat lika.
Men även 50% i besparing är riktigt bra tycker jag
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Det får du nog allt bestämma själv 
Utetemperatur vintertid, önskad innertemperatur samt vilken återförsäljare du väljer får nog avgöra märke och modell.
Utetemperatur vintertid, önskad innertemperatur samt vilken återförsäljare du väljer får nog avgöra märke och modell.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Det är just det fina och varma vädret som kanske har värmt upp materialet så det är en buffert nu.
Kolla vid tex konstant -5 eller -10 om det är normalt vintertid vilken temperatur det blir då inomhus.
Kolla vid tex konstant -5 eller -10 om det är normalt vintertid vilken temperatur det blir då inomhus.
Jo förstår ju det. Och givetvis är det den största och dyraste pumpen som är bäst...
Är ute efter en modern, energieffektiv som inte kostar skjortan och utav ett känt märke. Känns som att HZ25UKE är ett bra alternativ då. Finns både bättre och dyrare som det finns billigare och enklare, så känner att det bli en kompromiss.
Är ute efter en modern, energieffektiv som inte kostar skjortan och utav ett känt märke. Känns som att HZ25UKE är ett bra alternativ då. Finns både bättre och dyrare som det finns billigare och enklare, så känner att det bli en kompromiss.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Behöver inte vara den största och dyraste som i längden är bäst.
Dyrast kan tex ha en massa finesser eller funktioner du inte behöver.
Har du snöat in på en modell är det väl bara att köpa
Dyrast kan tex ha en massa finesser eller funktioner du inte behöver.
Har du snöat in på en modell är det väl bara att köpa
Ursäkta mitt grävande i detaljer, men det är trots allt mestadels väsentliga detaljer för VP. Förhoppningen var att det skulle gagna dig också. Vet dock inte om vi blivit så mkt klokare nu.MalZon skrev:
Vad jag vet sedan tidigare när jag sökt pump till mig själv är att numera så är det marginell skillnad mellan de olika märkespumparna.
Mitsubishi har visat sin styrka med tidigare modeller, samt att de då iaf var relativt felfria.
Panasonic har varit med länge och sålt mkt. Dock är min personliga erfarenhet av en Panasonic inte så bra. Lagren till innerdelen gav upp rätt snabbt, vilket medförde ett olidligt högljutt vinande och en dyr reparation.
Nu har jag Daikin pumpar som ännu så länge gör vad de ska. Dock har det inte varit ngn redig vinter de senaste åren sedan jag köpte dem, så jag vet inte hur de fungerar i stark kyla. Jag förväntar mig dock att de ska fungera utmärk då, eftersom det var för det jag valde dem. De kunde leverera hög effekt/värme även vid rejäl kyla. Det tycks nu med de nya pumparna som kör på R32 att de blivit betydligt bättre på att leverera värme även när det är rejält kallt. (Möjligtvis med undantag för Norrland, där rejäl kyla underskrider pumparnas arbetsområde.)
Så mitt råd blir att köpa den pump som har de egenskaper som du behöver, och helst av en lokal firma som också installerar och gör service. Det är inte ovanligt att det är ngt som krånglar som måste fixas. Pumparna ska ju helst fungera i sisådär 15 år. Dessutom behöver värmeelementet i inomhusdelen rengöras från damm mellan flänsarna regelbundet. Det är mkt svårt och/eller tidsödande att göra själv. Lamellerna/flänsarna är bara folie, och sitter tätt, vilket gör att de böjer sig och klumpar ihop sig bara man andas på dem. Det försämrar såklart pumpens effektivitet/kapacitet. Så det är ett jobb som jag föredrar att lämna bort. Dessutom är risken mindre att hamna mellan stolarna om ngt går sönder. Annars finns risken att försäljaren och installatören (firmorna) skyller på varandra, och du som kund med ett kallt garage sitter i kläm.
Rekommenderar också att du väljer en pump som har lång garanti, och där det går att köpa tilläggsförsäkring i upp mot 15 år. Jag resonerar som så att de pumpar där det går att få/köpa garantitid upp mot 15 år rimligtvis också bör hålla väl, annars är det en dålig affär för pumptillverkare/försäljare/försäkringsbolag.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Stämmer bra att jämför man motsvarande modeller effektmässigt mellan olika modeller så är det inte så stora skillnader, kan vara att utseende, funktioner eller finesser kan vara det som avgör.
Minst lika viktigt är placering av inne och utedel samt att det finns en fungerande serviceapparat bakom återförsäljare/distributör om något är fel.
Panasonic hade några jobbiga år ca 2003-2006 med H16 felet och konstruktionsmiss på fläktmotorer, till Panasonics fördel var att dom skötte det riktigt bra tycker jag då åtmindstånde vi fick förlängd garanti på detta.
Tryckluft och blåsa bort damm från ”lamellpaketet” kan man relativt enkelt göra själv, men inte med något galet tryck!
Så känsliga är inte lamellerna, kanske finns riktigt klena rackare på några märken ??
När det gäller att köpa till en försäkring via ARCTIC som finns till många märken vet ej tusan om det är värt det på en luft/luft värmepump, beror självklart på hur mycket premien är men premien vad jag hört verkar stiga per år i rätt rask takt och sitta och betala 1500:- eller mer varje år blir rätt stora summor som kanske gör sig bättre på en aktiefond eller liknande men det är bara mitt eget resonemang.
Kan själv inte se att kvaliten skulle vara bättre på en modell man kan köpa till en försäkring, försäkringsbolag försäkrar ta mig tusan vad som helst om dom ser en chans att tjäna pengar
För pumptillverkare och försäljare spelar det ingen roll då det inte är dom som är försäkringsbolaget, troligen snarare som så att dom kan få en kickback av försäkringsbolaget för sålda försäkringar.
Köp något på Elgiganten eller liknande företag, dom vill gärna sälja försäkringar och inte tusan är det för kundens skull utan för att dom tjänar pengar på det!
Garanti på 5/6 år som inte har en massa dyra servicekrav är att föredra och att man istället köper service vid behov av en firma man själv väljer.
Men det är personliga åsikter och hur var och en bestämmer sig för att göra är en annan sak
Minst lika viktigt är placering av inne och utedel samt att det finns en fungerande serviceapparat bakom återförsäljare/distributör om något är fel.
Panasonic hade några jobbiga år ca 2003-2006 med H16 felet och konstruktionsmiss på fläktmotorer, till Panasonics fördel var att dom skötte det riktigt bra tycker jag då åtmindstånde vi fick förlängd garanti på detta.
Tryckluft och blåsa bort damm från ”lamellpaketet” kan man relativt enkelt göra själv, men inte med något galet tryck!
Så känsliga är inte lamellerna, kanske finns riktigt klena rackare på några märken ??
När det gäller att köpa till en försäkring via ARCTIC som finns till många märken vet ej tusan om det är värt det på en luft/luft värmepump, beror självklart på hur mycket premien är men premien vad jag hört verkar stiga per år i rätt rask takt och sitta och betala 1500:- eller mer varje år blir rätt stora summor som kanske gör sig bättre på en aktiefond eller liknande men det är bara mitt eget resonemang.
Kan själv inte se att kvaliten skulle vara bättre på en modell man kan köpa till en försäkring, försäkringsbolag försäkrar ta mig tusan vad som helst om dom ser en chans att tjäna pengar
För pumptillverkare och försäljare spelar det ingen roll då det inte är dom som är försäkringsbolaget, troligen snarare som så att dom kan få en kickback av försäkringsbolaget för sålda försäkringar.
Köp något på Elgiganten eller liknande företag, dom vill gärna sälja försäkringar och inte tusan är det för kundens skull utan för att dom tjänar pengar på det!
Garanti på 5/6 år som inte har en massa dyra servicekrav är att föredra och att man istället köper service vid behov av en firma man själv väljer.
Men det är personliga åsikter och hur var och en bestämmer sig för att göra är en annan sak
Tja, det återstår att se om det kommer ngt extra försäkringserbjudande senare, och vad det isf innehåller/kostar. Mina är inte så gamla än. På mina Caldo-pumpar har jag än så länge 5 års helgaranti, vilket jag fick iom att jag köpte dem + installation av en firma som handlar direkt med Daikin. Sedan ingår också 10 år garanti mot kompressorhaveri.
(Ser att garantin utökats till 6 år på de nya Caldo-pumparna.)
Service är valfritt, men Daikin rekommenderar starkt att man gör det med ca 2 års intervall.
Dessa förlängda garantier från Daikin kan man inte få om man köper via ngn av de stora VP-leverantörerna som också säljer Daikins pumpar.
Det är inte alla deras modeller som har dessa garantier, så därför utgår jag ifrån att det bör finnas ngn faktisk skillnad map kvalitet/hållbarhet/skadestatistik.
Jag kan tänka mig att andra märken kan ha liknande lösningar.
(Ser att garantin utökats till 6 år på de nya Caldo-pumparna.)
Service är valfritt, men Daikin rekommenderar starkt att man gör det med ca 2 års intervall.
Dessa förlängda garantier från Daikin kan man inte få om man köper via ngn av de stora VP-leverantörerna som också säljer Daikins pumpar.
Det är inte alla deras modeller som har dessa garantier, så därför utgår jag ifrån att det bör finnas ngn faktisk skillnad map kvalitet/hållbarhet/skadestatistik.
Jag kan tänka mig att andra märken kan ha liknande lösningar.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Snudd på omöjligt att det finns skadehistorik eller hållbarhets fakta på nya modeller oavsett vilket märke det är.
Vore bättre om det fanns 10 år på tex fläktmotorer och givare .
Kompressorhaverier är väldigt sällsynt så ganska riskfritt att ge 10 år på bara själva kompressorn
Du kommer få ett försäkringserbjudande framöver för inga försäkringar är ”gratis” , står det i något erbjudande är försäkring ingår så är det pålagt på priset istället.
Vet inte vilka stora VP-leverantörer du menar men om du menar postorderföretagen och kanske en del kedjor så har dom ofta andra modellbeteckningar för att inte ”störa” prisbilden för så kallade riktiga Daikin återförsäljare i detta fallet.
Du kanske har noterat att dom ”riktiga” återförsäljarna inte har priser på hemsidorna som man kan göra en första jämförelse på.
Men som alltid får man som slutkund oavsett vad det är känna vad som är viktigt om produkt, garantier och priser mm mm
Känns det bra själv så är det viktigast
Vore bättre om det fanns 10 år på tex fläktmotorer och givare .
Kompressorhaverier är väldigt sällsynt så ganska riskfritt att ge 10 år på bara själva kompressorn
Du kommer få ett försäkringserbjudande framöver för inga försäkringar är ”gratis” , står det i något erbjudande är försäkring ingår så är det pålagt på priset istället.
Vet inte vilka stora VP-leverantörer du menar men om du menar postorderföretagen och kanske en del kedjor så har dom ofta andra modellbeteckningar för att inte ”störa” prisbilden för så kallade riktiga Daikin återförsäljare i detta fallet.
Du kanske har noterat att dom ”riktiga” återförsäljarna inte har priser på hemsidorna som man kan göra en första jämförelse på.
Men som alltid får man som slutkund oavsett vad det är känna vad som är viktigt om produkt, garantier och priser mm mm
Känns det bra själv så är det viktigast
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Inga invändningar mot vad ?
Förstod inte riktigt vad du menade
Kanske inte var ställt till mig i och för sig
Förstod inte riktigt vad du menade
Kanske inte var ställt till mig i och för sig
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Jag var/är inte med på vad du menade med att du jobbade med kvalite , därav min undran .
Jobbar man med kvalite behöver man väl inte extra försäkringar egentligen utan mer rimligt vore att man köpte extra försäkringar på grejer man inte litade på
Jobbar man med kvalite behöver man väl inte extra försäkringar egentligen utan mer rimligt vore att man köpte extra försäkringar på grejer man inte litade på