C cpalm skrev:
Tror som sagt att du måste fundera igenom vad den skall användas till. Det ena alternativet är helt enkelt inte ett substitut för det andra. Blir bara frustration om du försöker använda maskinen till något den inte duger för. Antingen för att den har för dålig kapacitet eller att den är för otymplig.

Sen vad beträffar storlek håller jag på sätt och vis med, men efter att ha kört en HQ 325iB lövblås några säsonger är jag väldigt skeptisk till dessa lite tyngre handhållna maskiner. Ergonomin är helt enkelt riktigt dåligt och armarna värker rejält efter bara en halvtimme med maskinen.
Prova att köra med röret för att blåsa hängrännor, brukar köra lite olika byggnader och kommer du upp på höjder så du får hålla den i brösthöjd då är den som en propeller och ger bra armträning.:D

C cpalm skrev:
Har väldigt svårt att se den praktiska nyttan av dessa små handburna lövsugar.
Till 99 procent använder jag min som blås. Någon enstaka gång har jag sugit, exempelvis för att få bort löv "innuti" en buske eller häck vid "grovstädning" av ekonombyggnader och liknande "specialsugbehov".

Att använda sugen för någon regelrätt lövupptagning är inte att tänka på för påsen rymmer som sagt i princip ingenting.

Det verkar som folk som använder lövsug inte använder sig av axelremmen, som följer med min Black&Decker.
Finns det inga axelremmar till Stihl eller andra ostilade maskiner?
Armarna klarar sig bra och jag tycker inte att jag behöver anstränga mig för mycket med lövpåsen. Är det korta stunder så bör det fungera bra. Eftersom jag alltid kör 2 ggr, första varvet utan påse, så låter jag maskinen slå sönder löven till mindre fragment, så ett varv till för det som finns kvar, fungerar det riktigt bra och det blir väldigt rent. Kör max 3-timmar åt gången. Jag är ingen ungdom 70+ flera ggr. Eftersom jag har riktigt stora träd, så hamnar det även mycket på asfaltgatan utanför tomten. Där jag kör jag också med blås/sugen. Det brukar bli 3ggr i veckan. Det är en kraftfull maskin och blås/suget är rejält. Kolla även så apparaten du tänker köpa passar din längd, så det inte blir lite konstiga vinklar. Observera också att skall man gå med sladd, så skall det finnas elkontakter i närheten. Oljuden ifrån båda maskinerna bör man också tänka på och dom där smattermaskinerna, som låter som en moped utan ljuddämpare, hade jag inte velat dra omkring med även om det finns fördelar med en sådan också..
Batteridrivna finns också! Mindre kraft oftast gjorda för att bara blåsa, men givna fördelar där det passar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.