4 334 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Vilken leverantör av pellets är bäst?
Hej.
Ny här på forumet, har precis köpt en funkisvilla byggd 1946 (förstagångsköpare) så kommer nog ställa oerhört många frågor om allt möjligt

Hoppas ni står ut med en del säkert mer eller mindre dumma frågor men är här för att få hjälp och lära mig och frågar man inte får man inget veta
Första frågan då, uppvärmningen sker med pellets. Har ingen erfarenhet i ämnet så skulle vilja veta vilken leverantör som ni tycker är bäst i förhållande till pris?
Ska tilläggas att vi bor i Östergötland om det spelar in och det är bulk det handlar om, tror tanken rymmer 3-3.5 ton. Huset är på 160kvm boarea och 90kvm källare. Då det har bott en gammal dam i huset innan och vi är 2 vuxna samt 3 barn i familjen så har jag ingen aning om vad förbrukningen kommer landa på...
Tack på förhand
Ny här på forumet, har precis köpt en funkisvilla byggd 1946 (förstagångsköpare) så kommer nog ställa oerhört många frågor om allt möjligt
Hoppas ni står ut med en del säkert mer eller mindre dumma frågor men är här för att få hjälp och lära mig och frågar man inte får man inget veta
Första frågan då, uppvärmningen sker med pellets. Har ingen erfarenhet i ämnet så skulle vilja veta vilken leverantör som ni tycker är bäst i förhållande till pris?
Ska tilläggas att vi bor i Östergötland om det spelar in och det är bulk det handlar om, tror tanken rymmer 3-3.5 ton. Huset är på 160kvm boarea och 90kvm källare. Då det har bott en gammal dam i huset innan och vi är 2 vuxna samt 3 barn i familjen så har jag ingen aning om vad förbrukningen kommer landa på...
Tack på förhand
Redigerat:
Jag har kört Laxå Pellets i flera år för att den har haft bäst kvalitet på bulk. Inte billigast, men minst problem.
Senaste leveransen i januari var dock usel. Mycket spån och brännaren fick justeras om rejält, inget finlir precis.
Hoppas det var en engångsföreteelse. Dom ska få en chans till.
Senaste leveransen i januari var dock usel. Mycket spån och brännaren fick justeras om rejält, inget finlir precis.
Hoppas det var en engångsföreteelse. Dom ska få en chans till.
Förr,när alla hus, oavsett storlek, generellt behövde 3 kbm olja/år var det enklare. 6 ton pellets eller 9 kbm pellets = 3 kbm olja Att göra varmvatten sommartid med pellets är normalt inte vettigt för en mindre familj utan en separat elberedare (så man slipper pannförlusterna) hade varit mer ekonomiskt men 3 uppväxande barn brukar betyda ett frekvent nyttjande utav varmvatten så det går kanske på ett ut. Pellets kan vara av varierande kvalitet ifrån gång till gång, påse till påse, även om det kommer från samma leverantör. https://www.pellets.info/Y Ynnoj85 skrev:Hej.
Tack på förhand![]()
Klicka här för att svara