J
ikeo skrev:
Att apple produkter är enkla att hantera är ju ett skämt.
plugga in en iphone elrl padda i en pc och försök att kopiera ut bilder eller kopiera in musik eller film så upptäcker man tämlingen omgående att det är helt omöjligt utan att behöva installera itunes skräpet som tog mig tre dagar att få att fungera.
ta android pryl plugga in den i datorn öppna utforksaren leta reda på bilderna kopiera till datorn, ska man kopiera in film eller musik så gör man det via utforskaren utan att behöva installera bloatware.
Tycker man att det verkar komplicerat med sladdar så kan man ju alltid ta ut minneskortet ur android prylen och stoppa in det i datorn och kopiera det man vill via utforskaren.

Har ju dessutom hört att itunes har en osviklig förmåga att radera ut allt som man har på mobilen paddan om man pluggar in den i en annan dator vilket ju inte känns riktigt bra
Precis, jag har heller aldrig förstått det enkla i iTunes. Vet inte hur många gånger mina ungar som envisas med iPhone lyckats byta ut all sin musik i sina telefoner efter att de lånat en dator för att ladda sin telefon, innan de lärt sig vad synkning innebar.

• Gilla
jaga
  • Laddar…
ikeo skrev:
Att apple produkter är enkla att hantera är ju ett skämt.
plugga in en iphone elrl padda i en pc och försök att kopiera ut bilder eller kopiera in musik eller film så upptäcker man tämlingen omgående att det är helt omöjligt utan att behöva installera itunes skräpet som tog mig tre dagar att få att fungera....
Det finns tretton på dussinet alternativ till iTunes på Windows om man inte gillar det. Det behövs egentligen bara till firmwareuppdateringar och krypterade backuper. Många av dem kommer dock att sluta fungera i och med iOS8.3.
För oss som gillar iTunes och enkelheten med det, behöver man inte bryr sig om något annat.

Jocke Best skrev:
Precis, jag har heller aldrig förstått det enkla i iTunes. Vet inte hur många gånger mina ungar som envisas med iPhone lyckats byta ut all sin musik i sina telefoner efter att de lånat en dator för att ladda sin telefon, innan de lärt sig vad synkning innebar.
Det kanske behöver träna på vanlig läskunnighet i svenska alt. låter föräldrarna bara uppnå förskoleåldern. Låter helt otroligt att de skulle ha lyckats passera tre skarpa varningsrutor och inte fattat. Kan det möjligligtvis har varit en förälder inblandad? ;)

Ge dem varsitt datorkonto så löser det sig med automatik.

hmm en förklaring på hur det kontot ska fungera hos deras kompisar fungera skulle jag bra gärna läsa, eller för alldel hur mitt konto hemma ska fungera på datorn som jag lånar när jag är hemma hos någon annan

Samsung Galaxy Tab, välj den variant som passar plånboken. Säkrare än Apple, kraftfullare, enklare att använda (heck, min morsa klarade det...), en mindre brutalt censurerad app store.

Apple är egentligen bara bäst på en sak, blingiga fodralsmarknaden. Är inte det viktigt, gå på Android.

• Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
Staffans2000
Man tackar för svaren.
Priset är inte det viktiga. Är det dyrt och bra -är det bra. Är det dyrt och dåligt -är det dåligt. Däremot, är det billigt och bra, är det mycket bra.

Hennes mobil heter Sony Xperia z3 compakt http://www.telia.se/privat/telefoni/telefoner/produkt/sony-xperia-z3-compact-16GB

tanken är att mest använda den hemma via vår sladdlösa internetuppkoppling eller att titta på filmer etc. God bildkvalite och hackfri gång är viktigt.
Kan man koppla ihop läsplattan med telefonen och använda telefonens internetuppkoppling till läsplattan?

Att kunna föra över filer från vår PC med Windows, skulle underlätta mycket.

Kan ett USb-minne anslutas vore även det bra.

Staffan

Till sist, en fundering. Vad är det som skiljer en läsplatta och en bärbar dator åt, förutom läsplattans avsaknad av tangetbord

och där föll väl apple bort eftersom det bara är android prylar som har usb kontakt.
rent krasst skulle jag nog säga att en platta, padda bara kan göra en sak i taget medan man med en dator kan köra flera program samtidigt och enkelt växla mellan dom.
på en platta/padda så har man bara en app igång samtidigt sen måste man stänga den och öppna nästa.
disclaimer på att jag inte har full koll på hur en surface med windows fungerar den är ju nån hybrid av nåt slag

Oavsett vad du väljer för platta kan du använda telefonens "hotspot" funktionalitet, funkar utmärkt.

Vill du flytta filer och ha lokalt på plattan, glöm Ipad. Vill du använda usbminne till, glöm Ipad.

Jag tIllhör iofs "Androidlägret" själv, men önskemålet om att ansluta USB bottnar nog i okunskap, och då lägger jag inget nedsättande i det omdömet, men övriga funderingar i samma inlägg förstärker den känslan. Helt enkelt att man vill använda metoder man känner till sedan tidigare inom ett nytt område man upplever som snarlikt.
Mellan två "vanliga" datorer är USB-stickan ofta enklaste lösningen för att flytta en fil, till en surfplatta finns andra lösningar som normalt funkar bättre, om man alls bryr sig om att föra över filen. Det jag vill ha sagt är att önskemål om att kunna ansluta USB-minne bör normalt sett inte styra vilken platta man väljer då det för de flesta inte är ett vettigt användningsfall, man uppnår det man vill på annat sätt med en platta. (Notera det där med "normalt sett" och "för de flesta", undantag finns)
Att kunna ansluta plattan med USB-kabel till en dator är en annan sak, det är inte det jag ifrågasätter.

Som jag ser det är en skillnad mellan en platta och en bärbar dator att man på plattan i större utsträckning jobbar över nätverket och mindre med data som ligger lagrat lokalt. Filmer och musik möjligen undantaget. Många program på datorn bryr sig inte om ifall det finns någon nätverkskoppling, än mindre internetaccess, medan väldigt många appar på en platta är tämligen meningslösa utan uppkoppling.

Johan Gunverth skrev:
Det finns tretton på dussinet alternativ till iTunes på Windows om man inte gillar det.
Men varför ska man överhuvudtaget behöva en dator eller Windows för att kopiera in "dokument" (filmer/musik/foton eller vad du vill) till sin platta? Varför ska man vara låst till en programvaruleverantör (Apple) och inte kunna installera vilken programvara man vill på sin platta?

J
Johan Gunverth skrev:
Det kanske behöver träna på vanlig läskunnighet i svenska alt. låter föräldrarna bara uppnå förskoleåldern. Låter helt otroligt att de skulle ha lyckats passera tre skarpa varningsrutor och inte fattat. Kan det möjligligtvis har varit en förälder inblandad? ;)

Ge dem varsitt datorkonto så löser det sig med automatik.
Fniss. Jag behöver nog också träna på läskunnigheten för jag förstår inte allt vad du skriver. Ungarna var nog i lågstadieåldern när det inträffade, och precis som Ikeo skriver så handlar det om när man är utanför hemmets väggar, hos kompisar etc, och det laddas kors och tvärs eftersom telefonerna går på högvarv. Föräldern var inte inblandad, jag lät dom lära sig den hårda vägen, och mässar mest på att de skulle låtit mig skaffa dom en ordentlig mobil :-) Jag ville mest belysa att det som är enkelt i ena ändan med Iphone/Itunes, och "bara fungerar", i andra ändan orsakar problem, just för den oinvigde.

Nu verkar ju iallafall damen i fråga ha en Android-mobil, och behov av både usb och dator, så valet ter ju sig lätt.

Ytterligare en stor skillnad mellan en platta och en bärbar dator är väl att man mest konsumerar andras arbete på en platta, medan man producerar eget på en dator, men det finns självklart undantag.

Alfredo skrev:
Men varför ska man överhuvudtaget behöva en dator eller Windows för att kopiera in "dokument" (filmer/musik/foton eller vad du vill) till sin platta? Varför ska man vara låst till en programvaruleverantör (Apple) och inte kunna installera vilken programvara man vill på sin platta?
1. För att Apple har filmbolagens analprob djupt upp i röven. De bestämmer inte själva så klänge de vill sälja media.
2. För att "filsystemet" är en databas och kräver en tolkare. Effektivare och modernare. Filhantering är stendött.
3. För att hjälpa de 99,9% som bara vill ha något som fungerar utan att behöva tänka på tekniken. De övriga jailbreakar ändå och fattar inte varför alla gör det.

Johan Gunverth skrev:
2. För att "filsystemet" är en databas och kräver en tolkare. Effektivare och modernare. Filhantering är stendött.
3. För att hjälpa de 99,9% som bara vill ha något som fungerar utan att behöva tänka på tekniken.
Ja du får tycka att filhantering är stendött men men våra definitioner på "fungerar" skiljer sig nog åt. Jag minns fortfarande flera timmars krångel när jag vill ha samma gamla "mp3-låt" som jag var van vid som ringsignal på en iPhone. Jag minns faktiskt inte riktigt hur jag till slut gjorde men tror att jag var tvungen att "få tag på" en windowsdator och använda iTunes.

Det kanske går på något annat sätt, men jag lyckades inte få min låt som ringsignal utan extra datorer, extra programvara och flera timmars strul. Det är inte fungerar för mig...

Jocke Best skrev:
Fniss. Jag behöver nog också träna på läskunnigheten för jag förstår inte allt vad du skriver. Ungarna var nog i lågstadieåldern när det inträffade, och precis som Ikeo skriver så handlar det om när man är utanför hemmets väggar, hos kompisar etc, och det laddas kors och tvärs eftersom telefonerna går på högvarv. Föräldern var inte inblandad, jag lät dom lära sig den hårda vägen, och mässar mest på att de skulle låtit mig skaffa dom en ordentlig mobil :-) Jag ville mest belysa att det som är enkelt i ena ändan med Iphone/Itunes, och "bara fungerar", i andra ändan orsakar problem, just för den oinvigde.

Nu verkar ju iallafall damen i fråga ha en Android-mobil, och behov av både usb och dator, så valet ter ju sig lätt.

Ytterligare en stor skillnad mellan en platta och en bärbar dator är väl att man mest konsumerar andras arbete på en platta, medan man producerar eget på en dator, men det finns självklart undantag.
Så här funkar det:

1. Du har ett musikbibliotek i iTunes som är ditt. Det har en koppling till de iOS-enheter du förfogar över. Skivbolagen har bestämt att du inte kan kopiera mediafiler hej vilt och har bett Apple sätta en spärr som ger dig full frihet med egna media, men inte med andras.
2. När man då besöker sin kompis som har en massa trevlig musik, vill du naturligtvis som den snattare du är ha en kopia av desamma. Du tillåts då:
- ta en kopia som du kan lyssna på i iOS-enheten, men den stannar där. Den kan inte synkas tillbaka till din dator och vidare till dina andra enheter. Det är samma situation som när du faktiskt lyssnar på musiken hemma hos kompisen i dennes ljudanläggning.
Att kunna ta en kopia för lyssning kräver att man har valt "Hantera musik och videor manuellt" i iTunes-inställningen
- Blåsa rent hela iOS-enheten med kompisens bibliotek och därmed släppa förfogandet av samma enhet till samma kompis. Den blir alltså kopplad till kompisens iTunes-bibliotek. Det är den här situationen du hamnat i och iTunes har varnat att alla mediafiler som finns i enheten tas bort och istället synkas med kompisens iTunes.
3. Om man har varsitt användarkonto på datorn hanteras det helt automatiskt. Om du försöker ansluta Olles iPhone till Pelles konto, kommer den att ignorera detta tills Pelle loggar in på sitt konto.

Allt har alltså att göra med vad innehållsleverantörerna tillåter och Apple har valt att följa det.
Det är ganska enkelt om man förstår det. :)

Alfredo skrev:
Ja du får tycka att filhantering är stendött men men våra definitioner på "fungerar" skiljer sig nog åt. Jag minns fortfarande flera timmars krångel när jag vill ha samma gamla "mp3-låt" som jag var van vid som ringsignal på en iPhone. Jag minns faktiskt inte riktigt hur jag till slut gjorde men tror att jag var tvungen att "få tag på" en windowsdator och använda iTunes.

Det kanske går på något annat sätt, men jag lyckades inte få min låt som ringsignal utan extra datorer, extra programvara och flera timmars strul. Det är inte fungerar för mig...
1. Gör AAC-fil av MP3-filen
2. Döp om från *.m4a till *.m4r
3. Det finns inget tredje steg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.