4 212 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Vilken L/V-pump ska jag välja?
Medlem
· Västra Götalands län
· 1 inlägg
Jag har bestämt mig för att köpa en L/V-pump. Är dock osäker på vad som passar bäst. Finns det någon som kan hjälpa mig?
Husets storlek: 140 kvm, ett plan. Ett kedjehus, tegel, byggt 1964.
Förbrukning i fjol: 23 500 kWh.
Till saken hör att jag har en el-panna, Focus PV-13, som har cirka 7 år på nacken. Finns det någon möjlighet att behålla den? Att köpa något som funkar ihop med den, och som leder till en lägre totalkostnad än om man köper allt nytt?
Eftersom jag är totalt okunnig på området vore det kanon med lite hjälp från någon med erfarenhet. Tar även emot tips på bra installatörer/värmepumpsförsäljare i Göteborgsområdet.
Tack på förhand
!
/Lars
Husets storlek: 140 kvm, ett plan. Ett kedjehus, tegel, byggt 1964.
Förbrukning i fjol: 23 500 kWh.
Till saken hör att jag har en el-panna, Focus PV-13, som har cirka 7 år på nacken. Finns det någon möjlighet att behålla den? Att köpa något som funkar ihop med den, och som leder till en lägre totalkostnad än om man köper allt nytt?
Eftersom jag är totalt okunnig på området vore det kanon med lite hjälp från någon med erfarenhet. Tar även emot tips på bra installatörer/värmepumpsförsäljare i Göteborgsområdet.
Tack på förhand
/Lars
Hej Sputnik
Vi var i samma belägenhet för ett år sedan och valde då att installera en Ecoair fr CTC. I samma veva fick vi ta öven en bättre begagnad NIBE el panna som vi passade på att installera, men ni kan ju behålla befintlig panna. Dett finns en styrenhet som gör att Ecoair kan kopplas ihop med en befintlig panna, Ecologic. Vi har som sagt haft den ca 1 år och har gått fr 26 000 kWh till 14 000 kWh. Om man räknar bort hushållselen, ca 5000 kWh så blir besparingen ca 58 % men i sanningens namn var förra vintern ganska mild, iaf här i Göteborg. Lycka till.
Vi var i samma belägenhet för ett år sedan och valde då att installera en Ecoair fr CTC. I samma veva fick vi ta öven en bättre begagnad NIBE el panna som vi passade på att installera, men ni kan ju behålla befintlig panna. Dett finns en styrenhet som gör att Ecoair kan kopplas ihop med en befintlig panna, Ecologic. Vi har som sagt haft den ca 1 år och har gått fr 26 000 kWh till 14 000 kWh. Om man räknar bort hushållselen, ca 5000 kWh så blir besparingen ca 58 % men i sanningens namn var förra vintern ganska mild, iaf här i Göteborg. Lycka till.
Jag har en bonus 6 kW bergvärme. Den har jag kombinerat med befintlig el-panna (en Nibe 310P frånluftvärme som egentligen fungerar som en elpanna med ventilation).
Kolla upp vad installatören säger. Om det dessutom går på mer än 100.000:- i installationskostnad bör du hellre välja bergvärme (min installation skulle nu kosta ca 100.000
som har bättre ekonomi och möjlighet att ge "fri kyla" på sommaren.
Kolla upp vad installatören säger. Om det dessutom går på mer än 100.000:- i installationskostnad bör du hellre välja bergvärme (min installation skulle nu kosta ca 100.000
En mycket bra luft/vatten pump som jag precis köpt är pioneer 6,5kW. Riktigt bra cop-värde.
Kolla www.swanstar.se där jag köpte min till ett mycket förmånligt pris.
Kolla www.swanstar.se där jag köpte min till ett mycket förmånligt pris.
Har du haft semester? det har varet så lugnt ett tag 
Kan man inte sälja på sina egna "meriter" kanske man måste försöka att vilseleda sina kunder in spe, för att få göra affärer. Brukar det inte kosta runt 250-300:-/m inkl. slang och 6 m foderrör. och då hamnar man väl på c:a 33 000 -40 000:- för 130 meter.
Kan man inte sälja på sina egna "meriter" kanske man måste försöka att vilseleda sina kunder in spe, för att få göra affärer. Brukar det inte kosta runt 250-300:-/m inkl. slang och 6 m foderrör. och då hamnar man väl på c:a 33 000 -40 000:- för 130 meter.
boho999 skrev:Hej Sputnik
Samma erfarenhet här. Vi har en separat elpanna, och en separat luft-vatten värmepump. Det finns en separat reglering som gör att elpannan aldrig går på om värmepumpen kan klara jobbet självt, och att värmepumpen alltid hjälper till om elpannan är på. Elpannan reglerar baserat på en utetemperaturkurva, och värmepumpen baserat på en innegivare med hysteres. Detta sparar 11000 KWH per år, mätt över ett par år.
--- Mats ---
Klicka här för att svara