Har nyss köpt villa och behöver installera någon form av krypgrundsavfuktare.
Har läst en del här om TrygghetsVakten samt Munters Homedry.
Kan inte påstå att jag är så kunnig inom området.

Om jag förstår det rätt så ska jag täta krypgrunden vid installation av Munters Homedry men inte med TV.
Sorptionsavfuktare eller kondensationsavfuktare?
Vilken av dessa är bäst och vad är den stora skillnaden?
Skiljer även en del i pris.
Bor i skåne,

Redigerat:
Det skiljer också avsevärt i kapacitet mellan sorptions och kondensavfuktare och vid vilka temeperaturer de kan arbeta. Nu är förvisso villa nyinköpt så du kanske inte vet så mycket, men hur fuktig är grunden över ett år? Kommer avfuktaren att måsta jobba hela året, eller bara vid enstaka tillfällen? Blir det kallare än +5 i grunden? Har du rensat grunden från organiskt material och har du plast på backen? Är huset dränerat utvändigt?

Om du inte har några akuta skador eller otroligt fuktigt nu, skulle jag rensa grunden och installera en högkvalitativ hygrometer och mäta kontiunerligt under ett år som underlag till beslutet. Notera gärna både temperaturer och relativ fuktighet, så vet du ungefärligen hur din grund beter sig.

Jag har ju tyvär inga erfarenheter om hur det är under ett år.
Där ligger ingen plast just nu men har tänkt att schakta bort ett lager av jorden och lägga plast, samt ta bort gammalt byggspill.

Jag tror att fuktigheten är ganska hög och jag behehöver nog åtgärda detta snarast.
Ang dränneringen så vet jag inte när den är ifrån, kan man kolla upp det?

Jag har själv PD-250 från acetec, som finns bla i ovan länk. Det är en sorptionsavfuktare med ganska hög kapacitet och någorlunda låg energiförbrukning.

Men en vettig mätning av din fuktighet, gärna på flera ställen under grunden skulle vara till stor hjälp för dig själv. http://www.lfs-web.se/hygrometer.htm

harry73
Nu borde det vara relativt torrt fortfarande, mät fuktigheten nu och om du redan nu har rel. fuktighet över 70 är det läge att åtgärda snabbt. Annars kann du lungt avvakta juli augusti, då får du säkert högre fuktighet, men en kortare period med höga värden behöver inte leda till problem.
Byggskräp ska du i alla fall plocka bort snarast

Tack för länkar och tips.
Tror jag satsar på att skaffa skaffa krypgrundisolering och hygrometer.
Så får vi se vad resultatet blir.
Vad gav du för din PD-250?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.