mattiasp skrev:
Mats, man kan ju driva ett litet kompressorblock med en jättestor motor, utan att blocket levererar mer luft än det hade gjort med en korrekt dimensionerad motor. Så tolkade jag Mike's inlägg om att ljuga friskt.
Mikes inlägg sa "på vissa modeller ljög de friskt om vilken kapacitet de har". Det är ett klart och tydligt uttalande. Uttalandet är att det har skrivits saker om kapacitet som är en lögn.

Din tolkning blir i mina ögon ungefär "det finns modeller som levererar mindre än man skulle tro om man tittar på något utan att veta tillärckligt om det man tittar på". Som de flesta vet är det till exempel så att antalet hästkrafter inte talar om vilken kapacitet man får på luftmängden i en kompressor. Det gäller generellt för en massa kompressorer. Eller skruvdragare, ... För kompressorer har det skrivits om detta i dessa forum ett antal gånger, senast för några dagar sedan, och ses som ett faktum, något som förvirrar, men inte en lögn.

Det jag försökte förstå var vad som var lögnen. Jag vill gärna veta vilka som ljuger så jag vet vilka jag skall akta mig för att tro på.

Om din tolkning gäller så har jag väldigt svårt att se att det är Harald Nyborg som har sagt något som visat sig vara lögn.

--- Mats ---

I Harald Nyborgs katalog stod det att den kompressor jag köpte hade en genomlupen cylindervolym 500 l/min. Det skulle väl kanske kunna vara rimligt om den hade haft det kompressorblock ( ABAC B3800b ) som konkurrenterna ( Jula, Biltema, Duab m.fl) hade på sina 4 hk kompressorer, de angav dock ca 480 l/min. På HN.s (min) kompressor sitter istället kompressorblock ABAC B2800b med en genomlupen cylindervolym på bara 320 l/min.
(ABAC som tillverkar blocken anger 476 resp 320 liter/min för blocken på sin hemsida.)
Jag påpekade detta via mail till HN i Danmark (butiken hänvisade dit när de tröttnat på mig) och fick ett avvaktande svar men de ändrade aldrig uppgifterna varken i butik, katalog eller på hemsidan under de 2 år jag orkade bevaka dem.
I min värld är detta att ljuga men det är i min värld det.

Jo, det var så jag tolkade dig förra gången också. Min uppfattning är också att de medvetet framställer produkten som bättre än den verkligen är. Om man vill kalla det lögn eller vilseledande marknadsföring är nog en smaksak.

Mike N skrev:
...På HN.s (min) kompressor sitter istället kompressorblock ABAC B2800b med en genomlupen cylindervolym på bara 320 l/min.
(ABAC som tillverkar blocken anger 476 resp 320 liter/min för blocken på sin hemsida.)...
I min värld är detta att ljuga men det är i min värld det.
Tack för svar, och tack för informationen. Klart och tydligt, jag håller med dig, det är att ljuga. De uttalar sig om en volym, och uttaladet är inte sant. Och de rättar inte när de får en chans.

Suck,

--- Mats ---

Plockar upp en hyfsat färsk Kompressor-tråd... Noterade nämligen idag att min lilla Biltema-kompressor är tillverkad av Italienska Fini... "Onödigt-men-o-så-intressant-fakta"
Så är det fortfarande Fini som tillverkar Biltema-brandade kompressorer så är ju Biltemas kompressorer riktigt intressanta ur ett kvalitetsperspektiv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.