Min lilla kompressor har lagt av, den jag har är en gammal 24l Clasohlson 1.5hk.

Nu är jag ute efter en ny, och som vanligt vill man ha en billig och prisvärd modell. det lilla kruxet är ju att jag byter hjul på bilen 2 ggr om året på bilen, och det orkade inte min gammla med men hade varit lycklig om den nya hade orkat med det. Hur stor måste den vara för att orka med en mutterdragare?

Just nu behöver jag en till lite listning inomhus med en dyckertpistol, men den kräver ju inte så mycket. Jag ska ju faktiskt köpa en sådan också, om någon har ett bra tips på en liten dyckertpistol så hade det varit trevligt jag har bara en stompistol nu..

Det är väl tankvolymen och luftmängden som avgör, inte Hp....sen har jag svårt att avgöra skillnaden på "fri angiven luftmängd" och "genomlupen luftmängd".... :x

http://www.jula.se/kompressor-50-l-2200-w-200013 den tror jag skulle kunna driva en mindre knackare....
Jag har Julas 1/2" knackare på 576Nm och min kompressor är 3hp och 50l tank......

Jag tror du precis hittade det jag söker..

Göran.W
Remne skrev:
Det är väl tankvolymen och luftmängden som avgör, inte Hp....sen har jag svårt att avgöra skillnaden på "fri angiven luftmängd" och "genomlupen luftmängd".... :x
Fri avgiven luftmängd är hur många liter i minuten den orkar ge vid ett visst tryck
Genomlupen luftmängd är mängden luft som den ger om man bara låter luften gå rakt igenom kompressor blocket utan tryck höjning

Remne skrev:
Det är väl tankvolymen och luftmängden som avgör, inte Hp..
Så är det, men det saknas en geensam standard för hur luftängden anges. en del anger hur mycket luft den kan producera, vilket är väsentligt mer än hur mycket luft den kan producera med bibehållet tryck. Det sista anges tyvärr av olika tillverkare vid olika tryck. Min gamla Bauhaus 2.5 hp fick jag till slut fram klarade 180 l/minut men vid 3 bar, vilket inte räcker för att driva någonting som kräver luft mer än några sekunder. Min nya 3 hp Bauhaus är ett kap, den levererar mängder rmed luft, och har 50 liters tank.

Så antingen köpa en dyr kompressor som ju har angivet hur mycket luft den kan leverera med vettig information, då är man säker. Eller hitta en billig kompressor som någon kan intyga är bra nog. Julas lät rätt, min nya Bauhaus bör också klara det, min gamla hade inte haft en chans. Det skiljer en halv hästkraft, men det slkiljer mycket mer än så.

--- Mats ---

ichgary skrev:
[länk]

Verkar vara exakt samma modell som på Jula, får nog bli en CLasohlson maskin då Eftersom jag jobbar där så blir det nog den bästa affären. Även om den var mycket dyrare på Clas..
Kolla bara så du har eluttag som ''orkar'' då den drar 2300w http://www.clasohlson.com/se/Kompressor-Cotech-50-V/Pr407979000#moreinfo

Har en snarlika själv fast ifrån swedol och jag är nöjd:)

Jodå, kör med 16A i Garaget..

Kan ju tillägga att jag köpte den på Clasohlson, verkar funka fint fast jag har inte kört den så mycket än..

En liten varning för Harald Nyborgs kompressorer. På vissa modeller ljög de friskt om vilken kapacitet de har.

Mike N skrev:
En liten varning för Harald Nyborgs kompressorer. På vissa modeller ljög de friskt om vilken kapacitet de har.
Vilka modeller påstod vad, och vad var sanningen istället?

--- Mats ---

Det var några år sedan men den jag köpte och därför minns heter Airmaster 4hk med art nr 5325. Det sitter visserligen en 4 hk elmotor på men kompressorblocket är samma som normalt sitter ihop med en 3 hk motor på konkurrenterna. Tekniska data för kompressorn blir inte nämnvärt bättre med en överdimensionerad elmotor än med en rätt dimensionerad motor. Harald Nyborg sålde den med data för en 4 hk kompressor.

Det går även att köpa två st billiga och paralellkoppla så får man dubbel mängd luft. är smidigt då man får stor kapacitet i tex garaget och sen kan man plocka med sig en av dom när man ska ha luft på annan plats o samtidigt ha luft i garaget :D
tror att Jula har en liten 24L på kampanj nu för 500 spänn om jag inte minns fel?

Mike N skrev:
Det var några år sedan men den jag köpte och därför minns heter Airmaster 4hk med art nr 5325. Det sitter visserligen en 4 hk elmotor på men kompressorblocket är samma som normalt sitter ihop med en 3 hk motor på konkurrenterna. ...
Humm, om jag förstår det rätt så sa de att de hade en 4 hk motor, och de hade en 4 hk motor och de använde data för en 4hk kompressor?

Det är lite svårt för mig att förstå hur det är att ljuga friskt. På vad sätt menar du att det är lögn?

--- Mats ---

Mats, man kan ju driva ett litet kompressorblock med en jättestor motor, utan att blocket levererar mer luft än det hade gjort med en korrekt dimensionerad motor. Så tolkade jag Mike's inlägg om att ljuga friskt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.