Jag och frugan håller just på att planera ett kök, vi vill ha integrerad/inbyggd fläkt.
Någon med erfarenhet av Ikea's fläktar?

Underverk
Utdrag

Utdrag sticker ut lite från skåpen, jag tänker att det kan skydda mot fett och ånga att åka upp mot skåpluckorna, men nån som har Underverk? Hur är väl fungerar den?
Nån alternativ fläkt vi borde kolla på?
Electrolux utdragbara fläkt är i det närmaste identisk med Ikea's.

Richard_F
Kolla ljudnivåer samt hur mycket luft fläkten kan suga ut vid olika hastigheter.

Kolla även på hur tjockt/effektivt fettfiltret är.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Man får nog räkna med att Underverk missar en del fett och ånga som i stället fastnar på luckorna, särskilt när man använder de främre zonerna.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Säger detsamma gällande ljud. Har en äldre modell av IKEAs inbyggda i fritidshuset och den låter som fa....
Hade inte kunnat ha den i bostaden.
Så lyssna på ljudet.

Richard_F Richard_F skrev:
Hej

Vi gjorde om vårt kök förra året och valde modellen Diskret från Fjäråskupan (vi har extern motor, med finns även med inbyggd).

[länk]

//Richard
Den såg bra ut, men den var i dyraste laget.
BirgitS BirgitS skrev:
Man får nog räkna med att Underverk missar en del fett och ånga som i stället fastnar på luckorna, särskilt när man använder de främre zonerna.
Jag tänker att det kan vara så, men det verkar ändå säljas en hel del sådana fläktar, så helt åt skogen kan det väl inte vara?
A AndersS skrev:
Säger detsamma gällande ljud. Har en äldre modell av IKEAs inbyggda i fritidshuset och den låter som fa....
Hade inte kunnat ha den i bostaden.
Så lyssna på ljudet.
Jag har provkört Utdrag på vår lokala IKEA, den lät lite väl högt på lägsta, på högre hastighet låter den som vår nuvarande fläkt.

BirgitS
D Derpinator skrev:
Jag tänker att det kan vara så, men det verkar ändå säljas en hel del sådana fläktar, så helt åt skogen kan det väl inte vara?
Man vet ju inte hur fläkten är innan man har använt den och för en del så är det viktigare att fläkten inte syns än att den fungerar optimalt.

M
Ikea Utdrag ska ha väldigt hög absobtionsnivå av fett så jag har valt denna, eller rättare sagt jag har valt att bygga en fläkt runt dess motor och fettfilter.

Denna fläkt fanns i en semesterbostad vi hyrt och där vibrerade motorn vid alla hastigheter, väldigt kraftigt vid högsta hastigheten. Den jag har/hade tendenser till vibrationer vid högsta hastigheten i originalutförande. Motorn är i plast och är i princip upphängd i "en punkt". Reglaget för hastighet verkar vara problematiskt också

M
BirgitS BirgitS skrev:
Så har jag resonerat också. Hos oss är det kolfilter som gäller och tanken är att matlagning som genererar fett och matos ska ske på de bakre zonerna och allt annat, speciellt ånggenererande tillagning sker på de främre zonerna (därmed inte nödvändigtvis passera fläkten)

BirgitS
M MathiasFr skrev:
Så har jag resonerat också. Hos oss är det kolfilter som gäller och tanken är att matlagning som genererar fett och matos ska ske på de bakre zonerna och allt annat, speciellt ånggenererande tillagning sker på de främre zonerna (därmed inte nödvändigtvis passera fläkten)
Kan ju vara lite bökigt att steka något bakom en stor pastakastrull.

M
Livet är fullt av kompromisser. Vi är bara 3 pers i hushållet och när vi är fler planerar vi måltiden efter kök och köksutrustning. En del stekning kan tex avslutas i ugnen.

Vårt kök är knappt 8m² och är främst inredd för att arbeta, i andra hand utseende. Där huserar en liten kombiugn för restaurang bruk , fullstorlek av frys resp. kyl, pizzaugn, skärmaskin, diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare.
Arbetsytor och förvaring är bristvara så vi har valt moduler från Electrolux Libero (äldre generation), två plattors induktion som är framme hela tiden, induktionswok (för wokning men fungerrar även bra på allt som är tjockbottnat) samt deras stekhäll (för stort eller mycket stekning).

Fullt är det och jag håller på att bygga om inredning jag planerade/byggde för drygt 10 år sedan med förändringar och förhoppningsvis förbättringar.

M
M MathiasFr skrev:
Ikea Utdrag ska ha väldigt hög absobtionsnivå av fett så jag har valt denna, eller rättare sagt jag har valt att bygga en fläkt runt dess motor och fettfilter.

Denna fläkt fanns i en semesterbostad vi hyrt och där vibrerade motorn vid alla hastigheter, väldigt kraftigt vid högsta hastigheten. Den jag har/hade tendenser till vibrationer vid högsta hastigheten i originalutförande. Motorn är i plast och är i princip upphängd i "en punkt". Reglaget för hastighet verkar vara problematiskt också
M MathiasFr skrev:

DET ÄR FEL I INLÄGGET NEDAN !!!!

Jag ber om ursäkt. Ikea fläkten jag pratar om är modellen UNDERVERK.
M MathiasFr skrev:

M
Vibrationerna som fanns i den begagnade Ikea Underverk som jag köpt och tagit till vara fettfilter, motor och reglaget finns inte alls när jag monterat den själv i köksöverskåpet. Så det handlar om en mindre bra konstruktion. Om någon har och vill bli av med dessa vibrationer gissar jag att man kan skruva/limma fast en en lämplig mdf bit på fläktens ovansida och skruva som jag gjort enligt fotot nedan

Brun, öppen toalettstol i en trång utrymme, utan sits, synliga skruvhål, gammal och nött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

med hål som motsvarar utblåset

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.