Jag och frugan håller just på att planera ett kök, vi vill ha integrerad/inbyggd fläkt.
Någon med erfarenhet av Ikea's fläktar?
Underverk
Utdrag
Utdrag sticker ut lite från skåpen, jag tänker att det kan skydda mot fett och ånga att åka upp mot skåpluckorna, men nån som har Underverk? Hur är väl fungerar den?
Nån alternativ fläkt vi borde kolla på?
Electrolux utdragbara fläkt är i det närmaste identisk med Ikea's.
Någon med erfarenhet av Ikea's fläktar?
Underverk
Utdrag
Utdrag sticker ut lite från skåpen, jag tänker att det kan skydda mot fett och ånga att åka upp mot skåpluckorna, men nån som har Underverk? Hur är väl fungerar den?
Nån alternativ fläkt vi borde kolla på?
Electrolux utdragbara fläkt är i det närmaste identisk med Ikea's.
Hej
Vi gjorde om vårt kök förra året och valde modellen Diskret från Fjäråskupan (vi har extern motor, med finns även med inbyggd).
https://fjaraskupan.se/produkter/koksflaktar/skapsflakt/diskret-fam
//Richard
Vi gjorde om vårt kök förra året och valde modellen Diskret från Fjäråskupan (vi har extern motor, med finns även med inbyggd).
https://fjaraskupan.se/produkter/koksflaktar/skapsflakt/diskret-fam
//Richard
Den såg bra ut, men den var i dyraste laget.Richard_F skrev:
Jag tänker att det kan vara så, men det verkar ändå säljas en hel del sådana fläktar, så helt åt skogen kan det väl inte vara?BirgitS skrev:
Jag har provkört Utdrag på vår lokala IKEA, den lät lite väl högt på lägsta, på högre hastighet låter den som vår nuvarande fläkt.A AndersS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 330 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 330 inlägg
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 484 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 484 inlägg
Ikea Utdrag ska ha väldigt hög absobtionsnivå av fett så jag har valt denna, eller rättare sagt jag har valt att bygga en fläkt runt dess motor och fettfilter.
Denna fläkt fanns i en semesterbostad vi hyrt och där vibrerade motorn vid alla hastigheter, väldigt kraftigt vid högsta hastigheten. Den jag har/hade tendenser till vibrationer vid högsta hastigheten i originalutförande. Motorn är i plast och är i princip upphängd i "en punkt". Reglaget för hastighet verkar vara problematiskt också
Denna fläkt fanns i en semesterbostad vi hyrt och där vibrerade motorn vid alla hastigheter, väldigt kraftigt vid högsta hastigheten. Den jag har/hade tendenser till vibrationer vid högsta hastigheten i originalutförande. Motorn är i plast och är i princip upphängd i "en punkt". Reglaget för hastighet verkar vara problematiskt också
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 484 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 484 inlägg
Så har jag resonerat också. Hos oss är det kolfilter som gäller och tanken är att matlagning som genererar fett och matos ska ske på de bakre zonerna och allt annat, speciellt ånggenererande tillagning sker på de främre zonerna (därmed inte nödvändigtvis passera fläkten)BirgitS skrev:
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 484 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 484 inlägg
Nedan en tråd från bygget som ännu inte är klart. Kan kanske lägga upp mer bilder senare.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ny-koeksinredning.505692/#post-5571811
https://www.byggahus.se/forum/threads/ny-koeksinredning.505692/#post-5571811
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 330 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 330 inlägg
Kan ju vara lite bökigt att steka något bakom en stor pastakastrull.M MathiasFr skrev:
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 484 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 484 inlägg
Livet är fullt av kompromisser. Vi är bara 3 pers i hushållet och när vi är fler planerar vi måltiden efter kök och köksutrustning. En del stekning kan tex avslutas i ugnen.
Vårt kök är knappt 8m² och är främst inredd för att arbeta, i andra hand utseende. Där huserar en liten kombiugn för restaurang bruk , fullstorlek av frys resp. kyl, pizzaugn, skärmaskin, diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare.
Arbetsytor och förvaring är bristvara så vi har valt moduler från Electrolux Libero (äldre generation), två plattors induktion som är framme hela tiden, induktionswok (för wokning men fungerrar även bra på allt som är tjockbottnat) samt deras stekhäll (för stort eller mycket stekning).
Fullt är det och jag håller på att bygga om inredning jag planerade/byggde för drygt 10 år sedan med förändringar och förhoppningsvis förbättringar.
Vårt kök är knappt 8m² och är främst inredd för att arbeta, i andra hand utseende. Där huserar en liten kombiugn för restaurang bruk , fullstorlek av frys resp. kyl, pizzaugn, skärmaskin, diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare.
Arbetsytor och förvaring är bristvara så vi har valt moduler från Electrolux Libero (äldre generation), två plattors induktion som är framme hela tiden, induktionswok (för wokning men fungerrar även bra på allt som är tjockbottnat) samt deras stekhäll (för stort eller mycket stekning).
Fullt är det och jag håller på att bygga om inredning jag planerade/byggde för drygt 10 år sedan med förändringar och förhoppningsvis förbättringar.
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 484 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 484 inlägg
M MathiasFr skrev:Ikea Utdrag ska ha väldigt hög absobtionsnivå av fett så jag har valt denna, eller rättare sagt jag har valt att bygga en fläkt runt dess motor och fettfilter.
DET ÄR FEL I INLÄGGET NEDAN !!!!M MathiasFr skrev:Ikea Utdrag ska ha väldigt hög absobtionsnivå av fett så jag har valt denna, eller rättare sagt jag har valt att bygga en fläkt runt dess motor och fettfilter.
Jag ber om ursäkt. Ikea fläkten jag pratar om är modellen UNDERVERK.
M MathiasFr skrev:Ikea Utdrag ska ha väldigt hög absobtionsnivå av fett så jag har valt denna, eller rättare sagt jag har valt att bygga en fläkt runt dess motor och fettfilter.
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 484 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 484 inlägg
Vibrationerna som fanns i den begagnade Ikea Underverk som jag köpt och tagit till vara fettfilter, motor och reglaget finns inte alls när jag monterat den själv i köksöverskåpet. Så det handlar om en mindre bra konstruktion. Om någon har och vill bli av med dessa vibrationer gissar jag att man kan skruva/limma fast en en lämplig mdf bit på fläktens ovansida och skruva som jag gjort enligt fotot nedan
med hål som motsvarar utblåset
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
med hål som motsvarar utblåset
Liknande trådar
-
Vilken köksfläkt mekanisk frånluft
Kök -
Vilken utvändig kåpa ska ja ha till köksfläkten?
Ventilation -
Vilken Köksfläkt? "självdrag" med egen imkanal i lägenhet från 1930
Kök -
Alliance ventilationssystem - Vilken köksfläkt ska jag välja?
Ventilation -
Koppla köksfläkt till rör i taket, vilken rördel ska jag fästa i taket?
Kök