23 103 läst ·
19 svar
23k läst
19 svar
Vilken klammer blir snyggast ute?
Sida 1 av 2
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Spikklammer eller Letti (beroende på vart det ska klamras). Annars ett kabelskydd.
EQLQ är en onödigt svårarbetad kabel. Bättre med EXLQ Xtra.
//Patrik
EQLQ är en onödigt svårarbetad kabel. Bättre med EXLQ Xtra.
//Patrik
TCS skruvclips är otroligt fula i mitt tycke. Antingen vanliga TC spikclips eller JR och då inte med några fula torxmontageskruv utan kullriga skruv.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Skruvklammer är väldigt praktiska, men inte särskilt snygga.
//Patrik
//Patrik
TKK eller klemmi som den också kan heta blir ofta rätt bra och snyggt.
Den är av metall och blir aldrig förstörd av solljus eller spröd i kyla och går sönder.
Däremot börjar den rosta förr eller senare utomhus, i utsatt läge vid kusten helt klart förr, i skyddade lägen senare. Riktigt bra till kan senare vara flera tiotal år framåt i tiden.
Plastklammer TK och TCS av bra kvalitet håller faktiskt ofta rätt länge, men i direkt solljus så vittrar de till sist upp. Men Torsmans (schneider) är i alla fall av bra kvalitet. TCS blir smått fula då de är klunsiga där skruven sitter, TC bättre.
Rostfria JR tillsammans med galvad skruv är ett mycket bra val i kustnära solutsatt läge.
Den är av metall och blir aldrig förstörd av solljus eller spröd i kyla och går sönder.
Däremot börjar den rosta förr eller senare utomhus, i utsatt läge vid kusten helt klart förr, i skyddade lägen senare. Riktigt bra till kan senare vara flera tiotal år framåt i tiden.
Plastklammer TK och TCS av bra kvalitet håller faktiskt ofta rätt länge, men i direkt solljus så vittrar de till sist upp. Men Torsmans (schneider) är i alla fall av bra kvalitet. TCS blir smått fula då de är klunsiga där skruven sitter, TC bättre.
Rostfria JR tillsammans med galvad skruv är ett mycket bra val i kustnära solutsatt läge.
Redigerat:
Vad jag nu har emot TC (TCS) plastklammer vad det gäller att de så småningom vitrrar sönder i solljuset så har jag ändå själv använt TC utomhus överallt här hemma. 
Bara för att poängtera att skadan av solljuset inte ska totalt överdrivas.
Jag målar dessutom över klammer och kablar med fasadfärgen sen, och det skyddar också en hel del mot UV.
Bara för att poängtera att skadan av solljuset inte ska totalt överdrivas.
Jag målar dessutom över klammer och kablar med fasadfärgen sen, och det skyddar också en hel del mot UV.
Tack för alla svar. Får åka och kika helt enkelt. Ska måla in dem också tror jag. Inte så snyggt med den vita kabeln mot grå fasad annars!
Jag var rädd för rost med typ TKK och Letti, men det kanske funkar?
Vissa lägen blir väldigt solutsatta.
Jag var rädd för rost med typ TKK och Letti, men det kanske funkar?
Vissa lägen blir väldigt solutsatta.
Jag har spikat TC på utsidan hus sedan 1987. Visst vittrar plasten sönder efter många år men då brukar det vara dags att måla eller byta fasad ändå. Jag håller med Mikael_L, vi ska inte överdriva.
Däremot kan det bli fula bruna streck under varje klamma om spiken rostar men vid kusten använder jag som sagt TC med rostfri spik, som dessutom är UV-beständiga. Jag har bara använt dem i några år så jag har ingen rättvis bedömning på hur de håller, hittills är det inga problem i alla fall.
http://www.elektroskandia.se/Katalog/detaljer/485392/1500549
Däremot kan det bli fula bruna streck under varje klamma om spiken rostar men vid kusten använder jag som sagt TC med rostfri spik, som dessutom är UV-beständiga. Jag har bara använt dem i några år så jag har ingen rättvis bedömning på hur de håller, hittills är det inga problem i alla fall.
http://www.elektroskandia.se/Katalog/detaljer/485392/1500549
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
Haha fan va olika man kan vara. Jag river ner varenda kabel när det är dags för fasadmålning, sen klamrar jag upp det igen efteråt. Min åsikt är att övermålade kablar är långt mycket fulare än rena kablar. Gör samma sak när det ska målas/tapetseras inne.Mikael_L skrev:Vad jag nu har emot TC (TCS) plastklammer vad det gäller att de så småningom vitrrar sönder i solljuset så har jag ändå själv använt TC utomhus överallt här hemma.
Bara för att poängtera att skadan av solljuset inte ska totalt överdrivas.
Jag målar dessutom över klammer och kablar med fasadfärgen sen, och det skyddar också en hel del mot UV.
