Hej,

Vi har flyttat in i hus med stort renoveringsbehov. Måste byta oljepannan så fort som möjligt. MEN det är inte det jag tänkte bolla. I huset finns två öppna spisar, en i källaren och en i vardagsrummet. Jag tänkte låta den i vardagsrummet vara så får den eldas som myseldning. I källaren tänkte jag sätta in en kassett.

Nu är frågan vad jag ska välja. Eftersom vi har andra stora renoveringskostnader vill jag inte köpa hur dyrt som helst. Men samtidigt är det ju inte så dumt om den värmer effektivt. Ett problem, om man ser till kostnaden, är att kassetten måste vara en hörna (glas åt två sidor).

Jag vill alltså 1. betala så lite som möjligt och 2. få så effektiv uppvärmning som möjligt. Två punkter som jag antar ställs emot varandra.

Vad är det jag ska titta efter? Jag tänker på sådant som tillverkningsmaterial, KW-effekt, verkningsgrad etc. Vilka minimisiffror bör jag sikta på för att inte köpa vilket skit som helst?

Jag har alltså inte tänkt ha den som primär uppvärmningskälla, men det vore gott om den skulle kunna spara lite pengar åt mig på vinterhalvåret. Huset är ett 70-talsradhus med källare. Siktar på bergvärme så fort jag har ny ROT att dra av (olja+luft/luft idag).

Tacksam för råd.

Redigerat:
Om du planerat att sätta in bergvärme nästa år skulle jag skippat kassetten och låta det kosta lite att värma i vinter, du kommer aldrig spara pengar på en kassett om du installerat bergvärme då kostnaden för kassett av hygglig kvalitet och installation är så stor att du med bergvärme får en återbetalningstid på en väldans massa år förutsatt att du inte har gratis ved och kan elda 24/7.

I mina ögon är det betydligt mysigare att elda i en öppen spis än i kassett och kan man inte spara pengar är det inge vidare.

• Gilla
Staffan Lindblad
  • Laddar…
Tack för värdefull input! Ändras kalkylen om jag installerar luft/vatten istället för BV?

Ja men fortfarande inte till fördel för kassett, om vi räknar med ett årsvärmebehov på 20000kWh och en års cop på luft/vatten på 3 (har inte jättebra koll på luft/vatten men års cop på 3 känns inte orimligt?) så får du en årlig elanvändning för värme på ca 6700kWh.

Om du lyckas värma halva huset med kassetten och du kan hålla igång eldningen 12 timmar om dagen alla dagar som värme behövs så kan du spara en fjärdedel av elanvändningen, ca 1700kWh, säger vi att elpriset är 1,20:-/ kWh kan du spara lite drygt 2000:- om året.

När jag tog in offerter på kassett för 2-3 år sen efter att jag provtryckt skorstenen och fått ok på att jag inte behövde rör eller glidgjutning fick jag efter lite förhandling en offert på 20000:- (ca 35000:- om man behöver sätta rör i skorstenen) för en keddy 210 installerad och klar. Detta skulle innebära en återbetalningstid på 10 år i detta exempel.

Vad man ska ha med sig är att jag i detta exempel räknat med att man har gratis ved, inte värderar all tid med hantering med ved samt att pyromani är ens stora hobby för att man skall orka elda så mycket.

Vill du spara pengar så sätt in en pelletsbrännare i oljepannan. När du ordnat med mekanisk ventilation och installerat större radiatorer så att du kan värma huset med värmepump om du tycker det är kul så säljer du brännaren till samma pris som du gav.
Finns bara en kassett som är någorlunda effektiv, den heter Keddy och går inte runt hörn.

En kassett för 15000 i källaren kan det bli lönsamt på något vis? Det är väl i bostaden du behöver värme.
Har du egna skogsskiften för veden? Ska du köpa färdighuggen ved blir det nog dyrare värme än om du köper en billig elvärmefläkt.

Tack för bra info! Då slipper vi en dyr utgiftspost samt så blir vi gladare av att ha öppen spis.

Det där med pellets får jag nog kolla in lite. Problemet är att oljepannan är gammal och behöver hur som helst pensioneras. Men kan man göra det billigt och själv kan man ju köra på det så länge.

Fast måste det inte vara i alla fall lite mer effektivt att elda i en kassett än bara en öppen brasa? Tycker nog att värmen lagras lite längre samt att eldningen blir lite mer effektiv i en kassett.

Jag har precis installerat en Contura i5. Är supernöjd. Fick 15% rabatt på själva kassetten, men med bygganmälan och sotarens besiktning före och efter så blev slutpriset närmare 19000:-. Men då ingick montering, så jag lyfte inte ett finger själv annat än att fylla i bygganmälan :)

Självklart är det ofantligt mycket mer effektivt att elda i en kassett än en öppen spis men då investeringskostnaden är så hög betyder det att återbetalningstiden på investeringen blir väldigt lång.

Vadär det för panna duu har?
Tror inte det fanns några renodlade oljepannor 1980 men varför kasta ut den enda effektiva värmekällan du har. Pannan fungerar säkert tio år till till med pelletseldning och till skillnad från en braskamin så ger den varmt i hela huset till en rätt låg kostnad. Skötseln är minimal jämfört mmed att varje halvtimma dygnet runt stå och mata in små träpinnar i en braskamin avsedd för "myseldning".

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.