Jag ska skaffa kamin till övervåningen på torpet och undrar om någon snäll person kan råda mig! Godkänd skorsten finns, det är vedspis i köket på nedre våningen och enligt sotaren ingen stor grej att installera ännu en eldstad däruppe. Det är ett ganska stort rum, oisolerat med takhöjd upp till nock, timrade väggar och tak. Springorna mellan vägg och snedtak har jag tänkt täta med lindrev, men det är definitivt inget välisolerat hus alltså, och eldstaden har jag framför allt tänkt på som mysfaktor under kalla somrar och kanske en bit in på hösten. Frågan är nu vad jag ska skaffa? Min budget tillåter max 10-12000 kr för själva kaminen. Jag kollar begagnat och tvekar mellan en nyare braskamin (helst Contura, tänker att det är minst risk för problem på vägen, lätt att få reservdelar etc?) och en gammal med charm typ Jötul (se bild). Dock har jag hört att vissa gamla kaminer ej blir godkända? Viktigast för mig är att man ser och hör elden för det är mysfaktorn jag vill åt. Men det vore ju toppen om den skulle sprida lite värme också. Jag kan även tänka mig ett större (och betydligt billigare!) plåtschabrak som den på bild 2. Stort tack på förhand för tips och goda råd!!
Bästa svaret
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Problemet är väl att vid nyinstallation så måste man skicka in en bygganmälan, och då måste eldstaden uppfylla nuvarande regelverk (vilket äldre begagnade inte gör).E Emma Nuuminen skrev:Jag ska skaffa kamin till övervåningen på torpet och undrar om någon snäll person kan råda mig! Godkänd skorsten finns, det är vedspis i köket på nedre våningen och enligt sotaren ingen stor grej att installera ännu en eldstad däruppe. Det är ett ganska stort rum, oisolerat med takhöjd upp till nock, timrade väggar och tak. Springorna mellan vägg och snedtak har jag tänkt täta med lindrev, men det är definitivt inget välisolerat hus alltså, och eldstaden har jag framför allt tänkt på som mysfaktor under kalla somrar och kanske en bit in på hösten. Frågan är nu vad jag ska skaffa? Min budget tillåter max 10-12000 kr för själva kaminen. Jag kollar begagnat och tvekar mellan en nyare braskamin (helst Contura, tänker att det är minst risk för problem på vägen, lätt att få reservdelar etc?) och en gammal med charm typ Jötul (se bild). Dock har jag hört att vissa gamla kaminer ej blir godkända? Viktigast för mig är att man ser och hör elden för det är mysfaktorn jag vill åt. Men det vore ju toppen om den skulle sprida lite värme också. Jag kan även tänka mig ett större (och betydligt billigare!) plåtschabrak som den på bild 2. Stort tack på förhand för tips och goda råd!!
Byter du bara ut en äldre så bör en begagnad funka dock. OM du redan har en elstdad och instalelrar en till i samma rökrör så kanske du kan komma undan om sotaren är med på det, även om det formellt kanske inte är 100 ?
Vad gäller just kaminval så har jag haft en sådan där Contura. Den gav mysighet, men inte mycket värme. Eller snarare: Den behvöde eldas väldigt mycket för att ge värme, och väldigt mycket gick rakt ut i luften, bokstavligen. Sen sotade glasen igen väldigt lätt så man fick rengöra en del eftersom det inte bildades ngn naturlig luftström som höll dessa rena.
jag tyckte också den var lite svår att reglera med inluften, så det blev mycket med skorstensspjället istället (vilket säkert bidrog till en del sot)- men det kan ju ha varit ngt med just vårt exemplar.
Tusen tack Klaskarlsson, nu förstår jag hur det hänger ihop med tillstånden. Det verkar som om man får chansa lite då och hoppas att sotaren är sjysst. Kanske egentligen borde kolla med sotaren iförväg och stämma av innan köpet. Hoppas att de inte är rigida!klaskarlsson skrev:
Problemet är väl att vid nyinstallation så måste man skicka in en bygganmälan, och då måste eldstaden uppfylla nuvarande regelverk (vilket äldre begagnade inte gör).
Byter du bara ut en äldre så bör en begagnad funka dock. OM du redan har en elstdad och instalelrar en till i samma rökrör så kanske du kan komma undan om sotaren är med på det, även om det formellt kanske inte är 100 ?
Vad gäller just kaminval så har jag haft en sådan där Contura. Den gav mysighet, men inte mycket värme. Eller snarare: Den behvöde eldas väldigt mycket för att ge värme, och väldigt mycket gick rakt ut i luften, bokstavligen. Sen sotade glasen igen väldigt lätt så man fick rengöra en del eftersom det inte bildades ngn naturlig luftström som höll dessa rena.
jag tyckte också den var lite svår att reglera med inluften, så det blev mycket med skorstensspjället istället (vilket säkert bidrog till en del sot)- men det kan ju ha varit ngt med just vårt exemplar.
De bästa kaminerna har ofta obetydliga glasrutor om någon alls. Väldigt många moderna modeller med stora glasrutor är svåra att få någon värme ur.
Det här är ingen heltäckande princip men det kan ge en liten ledtråd.
Om du hittar en Jötul 602 skall du slå till. De har visat sig vara bra.
De har tillverkats länge och tillverkas än i dag och ingen vet ju vilket år din kamin kom från fabriken.
De har tillverkats länge och tillverkas än i dag och ingen vet ju vilket år din kamin kom från fabriken.
Redigerat:
Tusen tack Heimlaga! En sån ska jag vänta på då!!
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Jag har en Morsö 1412 och det är en lite trevlig kamin som värmer bra.H heimlaga skrev:De bästa kaminerna har ofta obetydliga glasrutor om någon alls. Väldigt många moderna modeller med stora glasrutor är svåra att få någon värme ur.
Problemet som kan uppstå vad jag förstår med en begagnad kamin är att de ser likadana ut utanpå, men de nyare miljögodkända är annorlunda inuti, så det kan stöta på patrull.
/W
Jötul 602 har nog ändå lite för små ”fönster” att se elden i. Jag vill framförallt ha en mysbrasa att sitta och glo iH heimlaga skrev:De bästa kaminerna har ofta obetydliga glasrutor om någon alls. Väldigt många moderna modeller med stora glasrutor är svåra att få någon värme ur.
Ser man elden i din Morsö, Workingclasshero? På bilderna hos Morsö ser det ju ut så, men jag gissar att det i verkligheten inte ser ut riktigt så, eller?Workingclasshero skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
HejE Emma Nuuminen skrev:
Ja, man ser elden.
Vet inte skillnaderna på Jötul och Morsö, men jag är svinnöjd med min Morsö.
Fläkten står stabilt ovanpå den plana ytan, man ser elden, lätt att aska ur om det inte är spik i veden (!) för då fastnar det i den roterande botten som silar ner askan i lådan under.
Kan tycka att Jötulen är snyggare, men ett viktigt skäl avgjorde mitt köp och det var att den hade toppanslutning och inte var för hög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/Workingclasshero
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden