18 175 läst ·
34 svar
18k läst
34 svar
Vilken kabeldimension till undercentral?
Okej Petersv, man eliminerar inte alla vagabonderande strömmar, man eliminerar dom som kan ge upphov till magnetfält i den egna anläggningen.
Terra, =jord, och Neutral samt Insulated är korrekt läser men ut hela förkortningarna tycker jag dom helt plötsligt blir lite mer begripliga.
TN-C = Terra Neutral-Combined
TN-S = Terra Neutral-Separated
Terra, =jord, och Neutral samt Insulated är korrekt läser men ut hela förkortningarna tycker jag dom helt plötsligt blir lite mer begripliga.
TN-C = Terra Neutral-Combined
TN-S = Terra Neutral-Separated
Fransmännen ska då alltid försöka ta åt sig äran...vedeldaren skrev:
Terra är latin och betyder jord, mark eller land (bla). Likaså uttrycket "terra firma" vilket betyder 'torra land' eller 'solid grund'. Terra Nova, exempelvis, betyder 'Nya landet, nya grunden' och har gett namnet på ett bostadsområde här i Visby.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
elis@sevalla skrev:
Vid tillbyggnadet har jag hört att man skall vara försiktigt med att potensialutjämningen. Att endast potensialutjämna tex. en utbyggnad kan leda till ännu större potensialskillnad mellan den g:a och den nya delen mot om man inte alls skulle ha potensialutjämnat....
Någon som har någon erfarenhet av detta?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Att ordna med ett eget jordtag eventuellt via armeringen i patta är att bädda för vagabonderande strömmar, problemet finns dessutom i elutrustning ansluten till vattenrör. Kan man hålla sin elanläggning isolerad från omgivningen så finns ingen väg för vagabonderande strömmar.
Däremot vid åsknedslag vill jag att all ledande struktur är redigt hopkopplade för att minska risken för inbördes överslag.
Det är inte lätt.
Prototypen
Däremot vid åsknedslag vill jag att all ledande struktur är redigt hopkopplade för att minska risken för inbördes överslag.
Det är inte lätt.
Prototypen
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det går att skydda sig mot en del men en direktträff är besvärlig. Ett stort problem är att få elektrikerna att förstå hur åskströmmen uppför sig, det är högfrekvens. Ett åskskydd måste sitta i linje med ledningen och inte T-inkopplad med meterlång anslutning, det är som att sätta en vägspärr på en sidogata när bankrånarna kör förbi på huvudleden.
Elektrikerna måste förstå detta och förklara för kunden att huvudbrytaren MÅSTE flyttas för att ge plats åt åskskyddet mellan brytaren och elcentralen och det kostar.
Övriga elektriska ledningar t.ex. telefon SKA komma in på samma ställe som elanslutningen och även de åskskyddas gentemot PEN.
Vad kostar ett redigt åsknedslag, för mig kostade elektrikern 3 dagar = 36000 kr (ink material) + en hel veckas eget arbete (gräva nya kablar, laga hemelektronik, byta fasadbrädor, köpa nya saker, buckla ut bilen mm). Detta var ingen direkträff och ett åskskydd hade kanske räddat en del hemelektronik. Nu sitter det både det ena och andra här och var.
Protoypen
Elektrikerna måste förstå detta och förklara för kunden att huvudbrytaren MÅSTE flyttas för att ge plats åt åskskyddet mellan brytaren och elcentralen och det kostar.
Övriga elektriska ledningar t.ex. telefon SKA komma in på samma ställe som elanslutningen och även de åskskyddas gentemot PEN.
Vad kostar ett redigt åsknedslag, för mig kostade elektrikern 3 dagar = 36000 kr (ink material) + en hel veckas eget arbete (gräva nya kablar, laga hemelektronik, byta fasadbrädor, köpa nya saker, buckla ut bilen mm). Detta var ingen direkträff och ett åskskydd hade kanske räddat en del hemelektronik. Nu sitter det både det ena och andra här och var.
Protoypen
En liten redogörelse över ditt åsk skydd vore uppskattatprototypen skrev:
Jag funderar på ett överspännings skydd i mätarcentralen och ett till i säkringscentralen... Men kommer det att räcka? Kanske man behöver ha gruppvisa skydd även för känsligare grupper som data och tv?
Och vilka andra preventiva åtgärder kan man göra i byggnadsskedet?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Åska har stor effekt men litet energiinnehåll, tyvärr. Man kan räkna 1 MV 100 kA 0.1 sekund.
I mitt mätarskåpet ska det sättas in ett electrophönix gnistgapsskydd med 1,5 kV begränsningsspänning. I flera dock inte alla (ännu) undercentraler sitter sedan varistorskydd på 1,5 kV och till kontoret sitter det ytterligare ett varistorskydd och för datorerna ett finskydd. Det låter ju lite tårta på tårta men det har verkan att det är en bit kabel mellan skydden. Nästa skydd får en lägre och långsammare puls att ta reda på.
Alla skydd tål 25kA per fas.
Åskskydden ska sitta ivägen för åskströmmen och ledningen ska fysiskt gå från huvudbrytaren till åskskyddet och sedan vidare i elcentralen. Det ska inte anslutas 2 ledningar i huvudbrytaren, en till åskskydd och en till elcentralen då har vi början till en försämring av skyddet. Skyddets verkan minskar då med ökande längd på ledningen till åskskyddet.
Teleledningen är ett problem för sig, den SKA komma in via mätarskåpet och på nya skåp finns plats för ett överspänningsskydd, tom en gulgrön tamp finns där. Denna tamp är för lång enligt min menig men den går ju att korta. Går teleledningen ut och vidare till uthus eller garage så ska det sitta övespänningsskydd i mätarskåpet för utgående ledning också.
Det är inte helt enkelt med åskskydd, det är svårt att prova om det fungerar.
Prototypen
I mitt mätarskåpet ska det sättas in ett electrophönix gnistgapsskydd med 1,5 kV begränsningsspänning. I flera dock inte alla (ännu) undercentraler sitter sedan varistorskydd på 1,5 kV och till kontoret sitter det ytterligare ett varistorskydd och för datorerna ett finskydd. Det låter ju lite tårta på tårta men det har verkan att det är en bit kabel mellan skydden. Nästa skydd får en lägre och långsammare puls att ta reda på.
Alla skydd tål 25kA per fas.
Åskskydden ska sitta ivägen för åskströmmen och ledningen ska fysiskt gå från huvudbrytaren till åskskyddet och sedan vidare i elcentralen. Det ska inte anslutas 2 ledningar i huvudbrytaren, en till åskskydd och en till elcentralen då har vi början till en försämring av skyddet. Skyddets verkan minskar då med ökande längd på ledningen till åskskyddet.
Teleledningen är ett problem för sig, den SKA komma in via mätarskåpet och på nya skåp finns plats för ett överspänningsskydd, tom en gulgrön tamp finns där. Denna tamp är för lång enligt min menig men den går ju att korta. Går teleledningen ut och vidare till uthus eller garage så ska det sitta övespänningsskydd i mätarskåpet för utgående ledning också.
Det är inte helt enkelt med åskskydd, det är svårt att prova om det fungerar.
Prototypen
prototypen skrev:Det går att skydda sig mot en del men en direktträff är besvärlig. Ett stort problem är att få elektrikerna att förstå hur åskströmmen uppför sig, det är högfrekvens. Ett åskskydd måste sitta i linje med ledningen och inte T-inkopplad med meterlång anslutning, det är som att sätta en vägspärr på en sidogata när bankrånarna kör förbi på huvudleden.
Protoypen
Hur menar du med att flytta huvudbrytaren? Jag fattar inte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag kanske skulle svara på din fråga också, det låter bra med skydd i mätarskåpet och i säkringscentralen. TV:ns antennkabel BORDE göra en sväng förbi någon av elcentralerna också med ett överspänningsskydd.
Jag har sett ett överspänningskydd för antennkabeln med en lång sladd mellan skyddet och en dosa till elanslutningen, tja inte skadar det och inte hjälper det heller.
Ska skyddet ha bra verkan ska antennkabeln gå till dosan som man ansluter i vägguttaget och sedan till TV:n.
Sätter du skydd i mätarskåpet och elcentralen inne har du ett vettigt skydd, säkert 1000 gånger bättre än gemene man, men en direkträff klarar du inte. Inte jag heller.
Det gamla tricket att dra ur sladden gäller fortfarande.
Prototypen
Jag har sett ett överspänningskydd för antennkabeln med en lång sladd mellan skyddet och en dosa till elanslutningen, tja inte skadar det och inte hjälper det heller.
Ska skyddet ha bra verkan ska antennkabeln gå till dosan som man ansluter i vägguttaget och sedan till TV:n.
Sätter du skydd i mätarskåpet och elcentralen inne har du ett vettigt skydd, säkert 1000 gånger bättre än gemene man, men en direkträff klarar du inte. Inte jag heller.
Det gamla tricket att dra ur sladden gäller fortfarande.
Prototypen