28 945 läst ·
46 svar
29k läst
46 svar
Vilken kabel till takfotsbelysning
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Det framgår inte om dessa spottar är tillåtna för utomhusbruk. Men då det är klenspänning och låg effekt är det inga säkerhetsrisker. Det kommer säkert att fungera bra i takfoten. Om de lyser bra vet jag dock inte. 70 graders spridning låter spontant mycket.
Drivdonen du länkar till behöver ett torrt ställe för montering. Har du en torr kallvind så går det bra där. Men om väder och vind kommer åt så behövs en kapsling. Har du en kapsling så får du låta FK gå synligt en bit mellan slang och drivdon. Slangen ska då dragavlastas i dosan. FKn behöver och ska då inte dragavlastas.
Utan dosa måste du använda mantlad kabel ända in under locket på drivdonet. Platt treledare finns inte (vad används tredje ledaren till?) men inte heller platt tvåledare om vi pratar installationskabel.... Du kan ev trä en kabelmantel utanpå FK som kan plattas ut lite.
Hur du gör med slang och sladd vid varje armatur är fritt då det inte finns några regler där pga klenspänning och låg effekt.
Drivdonen du länkar till behöver ett torrt ställe för montering. Har du en torr kallvind så går det bra där. Men om väder och vind kommer åt så behövs en kapsling. Har du en kapsling så får du låta FK gå synligt en bit mellan slang och drivdon. Slangen ska då dragavlastas i dosan. FKn behöver och ska då inte dragavlastas.
Utan dosa måste du använda mantlad kabel ända in under locket på drivdonet. Platt treledare finns inte (vad används tredje ledaren till?) men inte heller platt tvåledare om vi pratar installationskabel.... Du kan ev trä en kabelmantel utanpå FK som kan plattas ut lite.
Hur du gör med slang och sladd vid varje armatur är fritt då det inte finns några regler där pga klenspänning och låg effekt.
Stort tack för all input!
Både armaturer och drivdon kommer att sitta väl skyddade från nederbörd och vind men i utomhusklimat. Armaturerna kommer att sitta infällda. Det finns gott om utrymme i takfoten.
För att förtydliga och undvika missförstånd, det är två parallella trådar:
1. Med armaturen Malmbergs MD-48. Är ej avsedd för utomhusbruk. Har inbyggd driver och matas således med 230VAC. Den har en snabbplint med 6st anslutningar som sitter bredvid varandra och dragavlastning med ett skruvlock. Att jag överväger denna trots att den inte är avsedd för utomhusbruk är det klena utbudet på armaturer som är max 70mm och ger skapligt med ljus.
Godkänd installation här är alltså att sätta en dosa vid varje armatur. Slang mellan dosorna och FK från armatur till armatur genom dosor och slang?
2. Med armaturen Etled Hidden. Har hus-symbolen med pil in och pil ut i databladet. Kräver extern 350mA driver. För att underlätta service bör drivern ligga löst så att man kan ta ut den från takfoten genom armaturhålet.
Även här borde variantern med dosor och FK vara ok?
Eller t.ex. EKK mellan varje driver?
Både armaturer och drivdon kommer att sitta väl skyddade från nederbörd och vind men i utomhusklimat. Armaturerna kommer att sitta infällda. Det finns gott om utrymme i takfoten.
För att förtydliga och undvika missförstånd, det är två parallella trådar:
1. Med armaturen Malmbergs MD-48. Är ej avsedd för utomhusbruk. Har inbyggd driver och matas således med 230VAC. Den har en snabbplint med 6st anslutningar som sitter bredvid varandra och dragavlastning med ett skruvlock. Att jag överväger denna trots att den inte är avsedd för utomhusbruk är det klena utbudet på armaturer som är max 70mm och ger skapligt med ljus.
Godkänd installation här är alltså att sätta en dosa vid varje armatur. Slang mellan dosorna och FK från armatur till armatur genom dosor och slang?
2. Med armaturen Etled Hidden. Har hus-symbolen med pil in och pil ut i databladet. Kräver extern 350mA driver. För att underlätta service bör drivern ligga löst så att man kan ta ut den från takfoten genom armaturhålet.
Även här borde variantern med dosor och FK vara ok?
Eller t.ex. EKK mellan varje driver?
Jag har också funderat över det där med hur man ska få in kabeln i vissa utomhusarmaturer. Skulle montera en utomhusarmatur (väggmonterad) från Biltema med EXQ-kabel. Det finns en gummimuff för kabeln med tre st förmarkerade punkter som man kan anta är avsedda för de tre ledarna. Det finns ingen möjlighet att få in hela kabeln, dels för att genomföringen har för liten diameter, och dels för att det inte finns plats inne i armaturen för den oskalade kabeln. Att lämna kabeln skalad utanför armaturen känns ju helt fel. Hur är det egentligen tänkt?
Jag "löste" problemet genom att ta bort gummimuffen och skala kabeln så att den oskalade delen sticker in ett par mm innanför kåpan, och sedan lite silikon för att täta.
Jag "löste" problemet genom att ta bort gummimuffen och skala kabeln så att den oskalade delen sticker in ett par mm innanför kåpan, och sedan lite silikon för att täta.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Om Biltema hävdar att armaturen följer standard så bör det i så fall finnas instruktioner om max area. Uppenbarligen tar den inte 1.5 mm². Det verkar här finnas en konflikt mellan installationsreglernas krav på minsta area för fast förläggning och den minsta area en armatur för fast montering tillåts använda. Biltema brukar vara duktiga med att ge ut CE-försäkran, där ska stå vilken standard den följer. Bör vara SS-EN 60598-xx.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Du har inte fått mycket till konkreta råd i denna tråd. Jag är ledsen för det men det finns ju inga klockrent tillåtna metoder för att installera spottar i takfoten.S samryn skrev:
- Kabeln till armaturen behöver vara någorlunda flexibel för att tillåta byte av armatur, även vid minusgrader.
- Flexibla kablar är i allmänhet inte tillåten för fast förläggning...
- Armaturerna har ofta så usla terminaler att endast lampsladd får plats.
- Anslutningsdosor måste vara tillgängliga, och det är svårt att uppnå genom ett spotthål...
- Enkelisolerade ledare typ FK får aldrig ligga löst utan måste alltid ha ett skydd av dosa, slang eller kåpa över terminaler.
En fördel med MD-48 är att det låter som om de har gedigna terminaler, och dessutom dubbla som tillåter vidarekoppling. Det underlättar.
Om jag skulle göra en sådan installation skulle jag nog tumma på regeln om flexibla kablar och fast förläggning och använda gummikabel, H07xx om den får plats annars H05xx, mellan armaturerna. Alltså inga dosor annat än vid matningspunkten. Det blir inte tokfel och det blir en kabel som tål hantering i kyla och som ger lite tuggmotstånd för mössen.
För dina klenspänningsspottar så skulle jag leta upp en torr plats, om än kylig, för drivdonen där de kan skruvas fast men samtidigt vara tillgängliga för service. Klenspänningskablaget kan vara ganska långt och det ställs inga krav på det i reglerna, så där kan du mata armaturerna med RKUB eller varför inte H05xx.
Tack, då är det inte mig det är fel på. Vet inte hur många timmar jag spenderat för att försöka få rätsida på detta.
Om jag skulle gå på H05 (1,0mm2) måste jag väl säkra ner från 10A till 6A?
Bifogar bilder på MD-48. Det blir svårt att få in 2st 12mm gummikabel.
Om jag skulle gå på H05 (1,0mm2) måste jag väl säkra ner från 10A till 6A?
Bifogar bilder på MD-48. Det blir svårt att få in 2st 12mm gummikabel.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Enligt bruxet ska den ta 1.5 mm² och då bör den också svälja en normalstor kabelmantel på minst 10 mm, annars vore det illa. H05 finns som 1.5 mm² och har en blygsam diameter. Menar du att skruvarna inte är tillräckligt långa för att nypa fast en normal kabelmantel?
Jag har varit i samma sits. Det är inte självklart vad man ska välja. Själv körde jag med Hide-a-lite Comfort Outdoor. 230V, gu10 LED, godkänd för utomhusbruk och inte svindyr. Har för mig att den monteras i 65mm hål. Till detta fick det bli pottor och Draka Aceflex 3G1,5.
Jag provade med 8,5mm2 H05RR-F och det går precis att skruva på locket. Med tanke på lockets utformning känns det som att tanken är att man ska klämma ledarna och inte kabeln. I vilket fall kräver plintarna styvare ledare. Kanske funkar med ändhylsor:
https://www.elfa.se/sv/aendhylsa-svart-mm-10-mm-te-connectivity-966067/p/14821519?q=*&sort=Price:asc&filter_Category3=Ändhylsor,+isolerade&filter_Buyable=1&filter_Tvärsnitt~~mm²=1.5&page=1&origPos=151&origPageSize=50&simi=97.0
eller
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/biltillbehor/kabelskor/rod-andhylsa-10-pack-p67241
Comfort Outdoor verkar vettig men tyvärr är mina brädor bara 70mm.
https://www.elfa.se/sv/aendhylsa-svart-mm-10-mm-te-connectivity-966067/p/14821519?q=*&sort=Price:asc&filter_Category3=Ändhylsor,+isolerade&filter_Buyable=1&filter_Tvärsnitt~~mm²=1.5&page=1&origPos=151&origPageSize=50&simi=97.0
eller
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/biltillbehor/kabelskor/rod-andhylsa-10-pack-p67241
Comfort Outdoor verkar vettig men tyvärr är mina brädor bara 70mm.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Vad är det för fel på belysningsbranschen?? FK ska inte dragavlastas. Hur svårt kan det vara att tillverka en normal anslutningsplint för en normal anslutningsledning? Alla andra produkter och stickproppar har inga problem med detta men lamptillverkare klarar inte av det!?
Men det blir ju inte snygg desiiiiign juuuu........Bo.Siltberg skrev:
Jag gjorde en tillfällig montering av Designlight Q-13MW, Malmbergs MD-48 och Etman ETLED Hidden
http://designlight.nu/sv/produkt/?pID=420
https://www.malmbergs.com/Products/9974312
http://etman.se/produkter/belysning...ght/etled-deep-2800-2000k-549-550-detail.html
Jag kör på Q-13MW då den är IP44-klassad och ger snyggast ljus. Har beställt en 54-80W driver som kan driva alla spotar. Den placerar jag inomhus. Då det blir ganska lång kabelväg (ca 30m) drar jag 1,5mm2 FK mellan spottarna. Klipper medföljande tunn kabel och skarvar med Wagoklämma.
Hade gärna använt "fiskögon" istället men dom är endast avsedda för EK och det verkar inte finnas att köpa i någon "grov" dimension.
http://designlight.nu/sv/produkt/?pID=420
https://www.malmbergs.com/Products/9974312
http://etman.se/produkter/belysning...ght/etled-deep-2800-2000k-549-550-detail.html
Jag kör på Q-13MW då den är IP44-klassad och ger snyggast ljus. Har beställt en 54-80W driver som kan driva alla spotar. Den placerar jag inomhus. Då det blir ganska lång kabelväg (ca 30m) drar jag 1,5mm2 FK mellan spottarna. Klipper medföljande tunn kabel och skarvar med Wagoklämma.
Hade gärna använt "fiskögon" istället men dom är endast avsedda för EK och det verkar inte finnas att köpa i någon "grov" dimension.
Hur var det att installera dom? Du kör inga kopplingsdosor mellan armaturerna? Funderar själv på att köpa några.johel572 skrev:
Jag sitter också och letar efter spots som jag tänkte låta installeras i min carport, vilket jag antar att man kan se som en väldigt stor takfot 
Vad tror ni om den här: MD-70 OUTDOOR, LED-DOWNLIGHT, 7W, 230V, VIT, IP23
Flertalet webshoppar (eller exempelvis denna) spec'ar den som lämplig för takfotsmontering...
Produktbladet säger att den ansluts till snabbkopplingsplint 4x2,5 mm2, och manualen ritar en grafisk illustration av detta.
Men hur blir det med kabeltyp och eventuell flexislang/apparatdosa/skyddsbox i det här fallet?
Vad tror ni om den här: MD-70 OUTDOOR, LED-DOWNLIGHT, 7W, 230V, VIT, IP23
Flertalet webshoppar (eller exempelvis denna) spec'ar den som lämplig för takfotsmontering...
Produktbladet säger att den ansluts till snabbkopplingsplint 4x2,5 mm2, och manualen ritar en grafisk illustration av detta.
Men hur blir det med kabeltyp och eventuell flexislang/apparatdosa/skyddsbox i det här fallet?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Informationen är knapphändig. Jag ser en fördel med denna armatur och det är sladden mellan drivdon och armatur som medger att drivdonet kan placeras mer eller mindre fast och därmed kan matas med normal installationskabel som EKK, EXQ etc.
Den ser dock inte ut att hantera flexslang, så kabel bör det vara. Om det verkligen behövs kan man använda FK i slang och trä på skyddsslang den sista biten till drivdonet.
Det bör nog vara torrt på platsen (alltså vid drivdon och ovansida armatur), ingen kondens att tala om.
Den får monteras direkt mot isolering så någon potta behövs inte.
Den ser dock inte ut att hantera flexslang, så kabel bör det vara. Om det verkligen behövs kan man använda FK i slang och trä på skyddsslang den sista biten till drivdonet.
Det bör nog vara torrt på platsen (alltså vid drivdon och ovansida armatur), ingen kondens att tala om.
Den får monteras direkt mot isolering så någon potta behövs inte.