23 239 läst ·
12 svar
23k läst
12 svar
Vilken kabel inomhus?
Håller på och renoverar min lägenhet och elen som var dragen i sov och vardagsrum var hmm annorlunda.
All kabel skall bytas ut då det var ett virrvarrr och ojordade, jordade och diverse förlängningskablar uppspikade på väggarna.
Nu skall allt bli riktigt gjort och jag undrar lite vilken kabel jag skall använda?
Det är utanpåliggande montering med klammer men det är några kabelgenomföringar i VP-rör genom väggarna. Kabel skall även monteras i flexslang genom takrosetterna.
Om jag har förstått det rätt så blir det snyggast med EKRK (kuhlo) men denna får ej användas genom Vp-rören eller flex-slangen även om det rör sig om under 20cm.
Är jag rätt ute?
All kabel skall bytas ut då det var ett virrvarrr och ojordade, jordade och diverse förlängningskablar uppspikade på väggarna.
Nu skall allt bli riktigt gjort och jag undrar lite vilken kabel jag skall använda?
Det är utanpåliggande montering med klammer men det är några kabelgenomföringar i VP-rör genom väggarna. Kabel skall även monteras i flexslang genom takrosetterna.
Om jag har förstått det rätt så blir det snyggast med EKRK (kuhlo) men denna får ej användas genom Vp-rören eller flex-slangen även om det rör sig om under 20cm.
Är jag rätt ute?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 026 inlägg
Nästan, du får gömma en EKRK korta sträckor, t.ex genom en vägg. Det ska framgå att det går en kabel där, och skulle det vara tveksamt kan du avmantla kabeln och enbart dra i ledarna på dessa sträckor.
Vad är det som gör att inte kilo får gå dolt? Vanlig EKK får väl dras i rör?
Det beror på bla. på "kulons" konstruktion med ett "styvt" metallhölje. det gör det även praktiskt mycket svårt att dra in den i rör som har en eller flera böjar. Vad man normalt gör är endera skalupp den och ta bort en bit av höljet eller så sätter man en "kulodosa" där röret mynnar och går från den vidare med lös tråd typ FK.
Jo att det inte är lätt eller praktiskt är jag med på. Det brukar dock inte räcka för ett förbud. Finns det någon säkerhetsrisk eller liknande?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 026 inlägg
Det finns nog en god portion gammal historia kring kulon här också som i tidigare dagar var livsfarlig. Dagens modell av EKRK skulle gå att dra i rör och i våta utrymmen precis som den lite kraftigare EKLK'n, men produktstandarden har inte uppdaterats på den punkten, antagligen enbart för att ingen har bemödat sig dra tummen ur...
Låter som att jag är på rätt spår då.
1) Är det någon större skillnad på olika tillverkare av kulo kabeln?
Priserna skiljer sig ganska rejält. Behöver runt 50 meter.
2) Vad kan man köra för klammningsavstånd utan att den hänger ner?
1) Är det någon större skillnad på olika tillverkare av kulo kabeln?
Priserna skiljer sig ganska rejält. Behöver runt 50 meter.
2) Vad kan man köra för klammningsavstånd utan att den hänger ner?
Bra att du för resonemanget rätt, vad tillverkare tycker har inget med detta att göra, hur skulle det se ut. Däremot kan man tycka att produktstandarder från EKR tiden kunde ändrats, men det är säkert ett byråkratiskt sisyfosarbete och dessutom är EKRK och företrädarna en ganska svensk kabelyp.Bo.Siltberg skrev:Det finns nog en god portion gammal historia kring kulon här också som i tidigare dagar var livsfarlig. Dagens modell av EKRK skulle gå att dra i rör och i våta utrymmen precis som den lite kraftigare EKLK'n, men produktstandarden har inte uppdaterats på den punkten, antagligen enbart för att ingen har bemödat sig dra tummen ur...
Kulo är väl från första början en tysk kabel, där namnet kommer från konstruktören som hette Kuhlo. Första kulo-kabeln var om jag inte minns fel av vad jag läst en "koaxkabel" med EN mittledare för fasen och skalet användes som nolla...
Tänk en EKRK 1x1,5 med biledaren som nolla... burr
Tänk en EKRK 1x1,5 med biledaren som nolla... burr
Medlem
· Västerbottens län
· 18 074 inlägg
Tänk om man kunde göra en EKLK-light som då skulle se ut som EKRK/kulo men ramla in under användningsområdet för EKLK.
Typ
Protte
Typ
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 026 inlägg
Klicka här för att svara