2 582 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Vilken kabel i vägg och tak
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
På 40 talet la man rör. Kabel direkt i väggen är ett senare påfund.
Din borrning kan ha gjort skada på röret så att kabeln kläms fast.
Protte
Din borrning kan ha gjort skada på röret så att kabeln kläms fast.
Protte
Kan du pilla upp borrhålet och se efter? Vill det sig väl kan du kanske pilla ut inbuktningen med en tång eller en krok av något slag. I mitt hus fick jag dra om allar rörförlagda kablar pga. dominoeffekten. I alla dosor smulade sig isoleringen fullständigt. Men bara en liten bit in i röret, var kablaget som nytt.FRESTAH skrev:
Staffan
Jag får nog borra upp hålet lite men det ska nog gå. Sen pilla med en krok och kika. Men ska som sagt avvakta och se, vill det sig väl så kommer hyresvärden och ordnar det! Återkommer med hur det gått, tack för alla svar! Älskar detta forum, alla är så trevliga!Staffan2000 skrev:
Kan du pilla upp borrhålet och se efter? Vill det sig väl kan du kanske pilla ut inbuktningen med en tång eller en krok av något slag. I mitt hus fick jag dra om allar rörförlagda kablar pga. dominoeffekten. I alla dosor smulade sig isoleringen fullständigt. Men bara en liten bit in i röret, var kablaget som nytt.
Staffan
Det är mycket troligt "Bergmanrör" vilket är ett tunt "plåtrör" som invändigt är klätt med tjärad papp. Har man skadat röret kan pappen blivit intryckt och följer med en bit för att sedan bilda en "plugg" i röret.
Gör ett rätt stort hål för att sedan försiktigt kapa och skarva röret med två skarvmuffar och en slagstump.
Gör ett rätt stort hål för att sedan försiktigt kapa och skarva röret med två skarvmuffar och en slagstump.
Tack! Säkert det som hänt.E elmont skrev:Det är mycket troligt "Bergmanrör" vilket är ett tunt "plåtrör" som invändigt är klätt med tjärad papp. Har man skadat röret kan pappen blivit intryckt och följer med en bit för att sedan bilda en "plugg" i röret.
Jag gillar lösningsförslaget men jag förstod det som att det var en hyresrätt. Av det skälet skulle jag avråda till alla egna ingrepp i installationen och istället kontakt med hyresvärden. Risken är annars att det blir ännu besvärligare sen, speciellt om det börjar falla isär i dosorna.E elmont skrev:Det är mycket troligt "Bergmanrör" vilket är ett tunt "plåtrör" som invändigt är klätt med tjärad papp. Har man skadat röret kan pappen blivit intryckt och följer med en bit för att sedan bilda en "plugg" i röret.
Absolut. Tack för omtanken!tommib skrev:
Jag håller med att låt hyresvärden fixa, och tipset var kanske mest till för även andra som kan hamna i liknande situationer.tommib skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken typ av flexsslang ska användas till nätverkskabel i vägg?
El -
Spikskydd/vilken kabeltyp får förläggas i vägg?
El -
Vilken kabeltyp utomhus på vägg?
El -
Vilken typ av kabel i rör, utomhus, lite nergrävd och en bit på yttervägg?
El -
Koppla in 230V spis. Vilken kabel ska sitta var mellan spisen och uttaget på väggen?
El