På 40 talet la man rör. Kabel direkt i väggen är ett senare påfund.
Din borrning kan ha gjort skada på röret så att kabeln kläms fast.

Protte

• Gilla
FRESTAH
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
På 40 talet la man rör. Kabel direkt i väggen är ett senare påfund.
Din borrning kan ha gjort skada på röret så att kabeln kläms fast.

Protte
Ja så är nog fallet. När jag drar i röret så blir det stumt efter en liten bit.

Staffans2000
FRESTAH FRESTAH skrev:
Ja så är nog fallet. När jag drar i röret så blir det stumt efter en liten bit.
Kan du pilla upp borrhålet och se efter? Vill det sig väl kan du kanske pilla ut inbuktningen med en tång eller en krok av något slag. I mitt hus fick jag dra om allar rörförlagda kablar pga. dominoeffekten. I alla dosor smulade sig isoleringen fullständigt. Men bara en liten bit in i röret, var kablaget som nytt.

Staffan

• Gilla
FRESTAH
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Kan du pilla upp borrhålet och se efter? Vill det sig väl kan du kanske pilla ut inbuktningen med en tång eller en krok av något slag. I mitt hus fick jag dra om allar rörförlagda kablar pga. dominoeffekten. I alla dosor smulade sig isoleringen fullständigt. Men bara en liten bit in i röret, var kablaget som nytt.

Staffan
Jag får nog borra upp hålet lite men det ska nog gå. Sen pilla med en krok och kika. Men ska som sagt avvakta och se, vill det sig väl så kommer hyresvärden och ordnar det! Återkommer med hur det gått, tack för alla svar! Älskar detta forum, alla är så trevliga!

Det är mycket troligt "Bergmanrör" vilket är ett tunt "plåtrör" som invändigt är klätt med tjärad papp. Har man skadat röret kan pappen blivit intryckt och följer med en bit för att sedan bilda en "plugg" i röret.
Gör ett rätt stort hål för att sedan försiktigt kapa och skarva röret med två skarvmuffar och en slagstump.

• Gilla
FRESTAH
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är mycket troligt "Bergmanrör" vilket är ett tunt "plåtrör" som invändigt är klätt med tjärad papp. Har man skadat röret kan pappen blivit intryckt och följer med en bit för att sedan bilda en "plugg" i röret.
Gör ett rätt stort hål för att sedan försiktigt kapa och skarva röret med två skarvmuffar och en slagstump.
Tack! Säkert det som hänt.

tommib
E elmont skrev:
Jag gillar lösningsförslaget men jag förstod det som att det var en hyresrätt. Av det skälet skulle jag avråda till alla egna ingrepp i installationen och istället kontakt med hyresvärden. Risken är annars att det blir ännu besvärligare sen, speciellt om det börjar falla isär i dosorna.

• Gilla
FRESTAH
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag gillar lösningsförslaget men jag förstod det som att det var en hyresrätt. Av det skälet skulle jag avråda till alla egna ingrepp i installationen och istället kontakt med hyresvärden. Risken är annars att det blir ännu besvärligare sen, speciellt om det börjar falla isär i dosorna.
Absolut. Tack för omtanken!

tommib tommib skrev:
Jag håller med att låt hyresvärden fixa, och tipset var kanske mest till för även andra som kan hamna i liknande situationer.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
Jag håller med att låt hyresvärden fixa, och tipset var kanske mest till för även andra som kan hamna i liknande situationer.
Jag förstod det som att trådskaparen vilje försöka lösa detta utan inblandning från hyresvärd eller försäkringsbolag ifall det gick.

• Gilla
FRESTAH
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Jag förstod det som att trådskaparen vilje försöka lösa detta utan inblandning från hyresvärd eller försäkringsbolag ifall det gick.
Japp, men lika bra att kolla med dem. I värsta fall så är det självrisken på hemförsäkringen, men vi får se!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.