Bygger maskinhall och har lagt ner kabelskyddsrör med draglina. Hade tänkt låta elektrikern själv avgöra vad för kabel han vill ha och dra den senare under sommaren, men har av min grävare fått höra att jag bör dra kabeln genom kabbelskyddsröret innan jag återfyller rörgraven. Orsaken är tydligen att mitt kabelskyddsrör inte är dubbelt, dvs även insidan är veckad och vid långa avstånd kan kabeln fastna. Rör sig om ca 70 meter. Tänkte med andra ord köpa kabeln nu och dra den själv, frågan är vad för kabel som behövs.

Har 25A i mätarskåpet, tänkte ha det i maskinhallen också, 3-fas. Det skall stå en del effektslukande saker, bl.a. stor kompressor och även 3-fas varmvattenberedare. Känns dumt att snåla på kabeln och i framtiden behöva byta ut den för att den är för klen.

hade lagt 10 eller 16 kvadrat.

N1XV 5G16 159:-/m på Elbutik.se (80m toti 12720:-)
Om du vill komma billigare undan, så låt elektrikten räkna både på kabelpris och om du kan klara dig på 5G10

//Erik

jag hade bytt röret. Så långa sträckor är svårt att dra i din slang när det är nytt, tänk dig då om 25 år... Kläm på slangen så förstår du hur trycktålig den är...

Fråga elektrikern vad för kabel som kommer behövas för att slippa tråkiga överaskningar framöver. 10mm2 bör räcka om du inte är så känslig mot blinkningar m.m.

Tack för svaren, N1XV blir det med andra ord.

16mm2 kabeln är 60% dyrare än 10mm2, så det blir nästan 5000 kr skillnad. Känns med andra ord som att det är klart önskvärt att räkna på om man klarar sig med 10mm2. Finns det något enkelt sätt att räkna ut vilken diameter som behövs? Jag vet i princip vilka maskiner jag skall ha (effekt, spänning etc), alla lär inte gå samtidigt heller. Jag antar att en avgörande sak är att man fördelar de effektslukande maskinerna på ett så bra sätt mellan faserna.

Mikael_L
Floppman skrev:
jag hade bytt röret. Så långa sträckor är svårt att dra i din slang när det är nytt, tänk dig då om 25 år... Kläm på slangen så förstår du hur trycktålig den är...
Men ...
Den kommer väl ligga där helt orörd i 50-100 år, väl ...

Så vem bryr sig ... ;)

Spänningsfallet i en huvudledning bör ligga på max 2%
Spänningsfallet blir för 70m 10mm² och 25A: 0.0172/10*2*70*25 = 6 V (2.6% i 230V, 1.5% i 400V) vilket torde vara acceptabelt.
Om du inte belastar till max, utan om du t.ex vid ett tillfälle kör maskiner som tillsammans drar 15A så blir spänningsfallet bara 3.6V

En fråga till högre utbildade personer på forumet:blushing:: Är det nån skillnad mellan D-kopplade och Y-kopplade (utan nolla) laster map spänningsfallet? Vid symmetrisk Y-kopplad last finns ju en virtuell nolla med 0Ω's resistans, vilket skulle göra att man bara behöver beräkna spänningsfallet över en fasledare (ingen returledare), eller?
Man skiljer ju på enfasig och trefasig kortslutningsström/impedans.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.