Här gick jag runt och trodde att jag bara ville ha en justersåg, men sedan fick jag reda på att det i själva verket är så att jag BEHÖVER en justersåg. Pär h och findus42 verkar rörande överens. Den naturliga följdfrågan blir förstås då vilken justersåg det är jag BEHÖVER.

Hur stor såg behöver man till exempel? Det naturliga känns som att kunna köra åtminstone fullstora skivor på längden, men det verkar som att den mer rimliga storleksklassen ligger någonstans bra precis under det. Hur mycket är det värt med rits?

Och hur mycket behöver man betala? Man verkar kunna lägga exakt ur mycket pengar som helst på en stor justersåg och det är jag inte riktigt intresserad av, men jag är också allergisk mot skräp. Hur mycket behöver man betala för att kunna vara nöjd? Och hur mycket kan man betala innan man slår i diminishing returns? Dvs, var ligger egentligen sweetspot för hobbysnickaren?

Det finns ytterligare några begränsningar. Mitt hobbyutrymme är inte hur stort som helst (typ 50kvm). Det är går inte bara att köra in saker på pall utan de behöver lyftas, hasas, kanas över en ganska brant nedfart av 8-16 så man kan inte få in obegränsat tunga saker. Min A3-31 var något av en pärs redan det. För färgmatchning är väl det rimliga alternativet en K3, men den är väl aningens dyrare än jag egentligen vill. Finns det några andra (gärna bättre förstås) alternativ?

Märkligt lite aktivitet i den här tråden. Vi brukar annars vara ganska bra på att hetsa varandra till mer eller mindre nödvändiga verktygsköp. För att bli lite mer konkreta då:

Det finns nu en felder K500S ute för 43625, med lagom långt justerbord och rits. Är det här möjligen sågen för mig? Är det ett rimligt pris för den sågen?

Justerbordet gick aningens tyngre än jag väntat mig, men jag har heller aldrig någonsin använt en justersåg. Hur bör bordet kännas? Jag har inte tidigare tänkt på att bordets tyngd faktiskt skulle kunna bli ett problem om man sågar mycket småbitar och därför kanske inte vill ha mycket större bord än man behöver även av den anledningen. Sågen var heller inte helt monterad så det var lite svårt att få en känsla för helheten men om jag bara mäter lite borde den få plats. Tror jag.

Är 500-serien rimlig eller kommer man ångra att man till exempel inte lade 10k till för en 700 med kortare bord?

Eller borde man titta åt något annat håll? På blocket nu finns allt från mycket större sågar (som jag inte har plats för) till rätt mycket billigare sågar (som till exempel den här: https://www.blocket.se/orebro/Justersag_Klyvsag_Skivsag_Sag_69612043.htm?ca=11&w=3) men då är de i helt andra delar av landet vilket är jobbigt på flera sätt och från andra tillverkare som jag inte har någon som helst koll på.

Den där Panhansen på blocket ser ut att vara snåljåpsmodellen utan lutbar klinga åtminstone vid första påseendet. De fanns att fås antingen med eller utan lutning.
Jag har krupit kring en sån där såg halva dagen i dag i andra ärenden och bara sådär av nyfikenhet tog jag mig en titt på den. En välbyggd såg och bra på alla vis förutom avsaknaden av klinglutning.

En annan sak att tänka på är att glidbord som löper på stålrullar på skenor av något kompositmaterial tenderar att nöta ned skenorna med åren. Då blir bordet glappt mitt i rörelsen och styvt vid ändorna av rörelsen. De där skenorna lär vara mycket besvärliga att byta ut. Det här gäller bland annat Altendorf och Panhans och Kamro som alla är bra sågar annars.
En hobbysnickare eller småföretagare nöter inte ned skenorna på en livstid men en 30-40 år gammal såg som har gått 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan i en större industri har ofta tydliga symptom.

Hammers beteckningar som du talar om är för nya för att säga mig någonting men rent allmänt vet jag att Felders justersågar har namn om sig att vara mycket stabilare och hållbarare än Hammers motsvarigheter.

Är det verkligen kompositmaterial i skenorna. Jag tror nästan det är (härdat?) stål.

Båda materialen förekommer. Både stål och en komposit som torde vara baserad på fenolharts.

Förresten vilka tillverkare är det som du inte har koll på fiskbuggaren?

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Förresten vilka tillverkare är det som du inte har koll på fiskbuggaren?
Typ alla utom felder. Jag har några hammer-maskiner men i övrigt är jag total novis på fullstora snickerimaskiner.

Vannliga justersågar av toppkvalitet brukar heta:
Panhans, Altendorf, Martin, SCM l'Invincibile (heter ibland SCMi), Griggio, Steton.

Små justersågar av bra kvalitet brukar förutom Felder kan till exempel heta Moretens.
Sedgwick är en engelsk tillverkare i Leeds vars små justersågar har rykte om sig att vara fullkomligt oslagbara i sin storleksklass men jag har ingen egen erfarenhet av dem.

Begagnade fullstora maskiner av toppkvalitet kan heta till exempel:
Kölle, Bäuerle, Wadkin.....och ett antal tyska märken som jag inte kommer ihåg just nu. Nu minns jag inte heller vem av dem som tillverkade just justersågar.

Förresten finns det enstaka justersågar med kort justerbord av gjutjärn. Bland annat Jonsered och Waco och Robinson tillverkade dem. Wadkin PK är en populär modell. Stenberg sålde en modell men jag vet inte vem som tillverkade dem. Oerhört stadiga och slitstarka maskiner
De har för kort bordsrörelse för att arbeta bekvämt med stora nutida skivor för de tillverkades precis innan skivmaterialen slog igenom. Tack vara det är de ofta väldigt billiga men i en mindre verkstad där man ändå måste dela sönder skivor på annat vis kan de komma till sin rätt än i denna dag....... men enligt vad jag känner dig så tror jag att den här kategorin är litet för gamla för din smak.

Storsnickarna här på forumet vet säkert mera.

Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Jag har en begangnad (10 000) Luna kombimaskin som jag är mycket nöjd med. Att såga hela skivor kräver enormt mycket plats i en liten verkstad. Jag sågar hela skivor med en sänksåg och bra skenor och går sen över till justersågen.
43 000 kronor är vad jag lagt ner på hela min maskinpark (begagnat) och då har jag det mesta!

• Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Lite osorterade reflektioner :)

För hobby eller som andramaskin duger vad som helst bara allt är justerbart. Det man vill ha är ett bra justerbord. Gärna stort nog för en standardskiva, men det är egentligen inte nödvändigt. Gärna möjlighet att välja om anhållet skall sitta längst fram eller längst bak på justerbordet. Jobbar man med smala remsor eller massivt virke är det bäst att skjuta virket med anhållet. Jobbar man med skivor blir det mer rationellt att skjuta anhållet framför biten. Framför allt för att man inte behöver springa runt sågen utan hela tiden kan arbeta från inmatningssidan.

Absolut minimum för inställning av klyvanhåll är 650mm (självklart eftersom en standardskiva är 1222mm bred) Om justerbordet är för kort för en standardskiva (2440mm) är det vettigt att skaffa en 3meters skena till sänksåg och grovsåga de gånger man hanterar hela skivor. Faktiskt är enda vettiga anledningen att ha en gigantisk justersåg som hanterar hela skivor att man vill hoppa över grovsågning och slänga upp hela skivan på sågen och såga på exakta mått med första snittet. Då får man samtidigt en mycket tyngre såg att jobba med. Rätt storlek är alltså den minsta såg som duger till det man tänker göra.

Vad jag möjligen kan lägga till om storlek är att ett långt justerbord tar mindre plats än man kan tro. Det rör sig över den yta som man ändå behöver ha som in och utmatningsyta. Stor klyvbredd och långa kapanhåll är det som inte går att möblera bort. Strängt taget har jag svårt att se varför en hobbysnickare skall ha ett längre kapanhåll än det som sitter på en Hammer i standardutförande. De få gånger ett längre behövs kan man rita på och såga efter strecket med fullt tillräcklig noggrannhet.

Motorstyrka är bra. Blir snabbt tradigt att klyva massivvirke med en klen såg. Är sågen stark nog behöver man ingen klyvsåg. Är justerbordet långt nog går det att rikta i sågen och gå direkt till planhyveln. Gör oftast så när jag jobbar. Vinner både tid,rygg och kvalitet.

Lite om klingor.
Det går att spendera hur mycket pengar som helst på specialklingor för olika ändamål. Rent praktiskt är det viktigare att en klinga är ren och vass än att den har många tänder. Jag kommer dra igång en skitstorm, men jag rekommenderar universalklingor av bra kvalitet. Gärna fem sex stycken och att skicka dem på slipning ofta. Växlar man hela tiden mellan att såga massivt och skivor kommer det en tid då man fuskar. Då förstör man sina fintandade klingor på nolltid. Hellre då en klinga som duger till allt utan att vara top notch. I nödfall går en lite sliten universalklinga att fixa till manuellt med lacknafta och diamantbryne. Gör det ofta med sänksågsklingorna.

Mvh Findus

• Gilla
Tsdoesds och 5 till
  • Laddar…
Ibland kommer man ju att tänka på saker i efterhand.

Om du faktiskt bara tänker ha sågen till vanligt hobbyarbete så tror jag inte att du egentligen behöver den......

Annars 'är Findus osorterade reflektioner fulla av bra råd.

Ingår det inte lite i definitionen av hobby att man egentligen inte behöver hålla på? :b

Jag har idag en cs70 med incras anhåll och påbyggda utmatnings och breddningsbord. Men jag har ingen justersåg. Naturligtvis vill jag att en eventuell ny såg är bättre på alla parametrar (eller åtminstone inte sämre på någon). Jag har också kommit fram till att justerbordet förmodligen tar acceptabel plats på längden. Det blir en halvmeter längre än min nuvarande setup, men smalare överallt än vid (ja, vad kallar man grejen som sticker ut åt sidan? Formatbord?) Den delen skulle vara uppenbart mer i vägen.

Naturligtvis behöver jag egentligen inte en justersåg. Men den skulle underlätta saker jag faktiskt har för mig. Så just nu frågar jag mig två saker (eftersom det blev aktuellt just nu): Är en K500S en lämplig maskin för mig? Och är 43k ett bra pris för precis det här exemplaret?

Det som framförallt gjorde mig nervös var att jag upplevde att justerbordet uppbådade lite mer motstånd än jag var bekant med. Och att någon lyckats såga I JUSTERBORDET! Det borde ju inte vara möjligt, men säljaren påstod att det inte var helt ovanligt när folk kört med klingan hissad i topp och vrider till ämnet. Hur ska justerbord egentligen kännas? Och finns det anledning att misstänka att felders justerbord slits ut? Jag vet inte vad hjulbanorna är gjorda av.

Rengöring av gejdrarna i justerbordet brukar göra underverk. Felder K500s är en bra maskin. Det är Felder eget patent med vinklade rullar istället för kulor under justerbordet. Har haft en felder 500 ett par år och märkte inte av något märkbart slitage. Men 43kkr är en del pengar för en beg såg med skador. Fundera på en Hammer comfort. Samma formatbord och anhåll som k500. En ny sådan ligger väl i samma pris ungefär. Är inte uppdaterad riktigt.
Mvh Findus

Jag slog upp cs70 på Google...... jag tror jag hade missförstått vad du har.....är det en sån där bärbar aluminiumsåg från Festo?
I så fall är jag säker på att en bättre såg kommer att göra din hobby betydligt mer produktiv och mer avslappnande.

Frågan är bara hur mycket du skall byta upp dig för att komma till den där maskinen som täcker dina framtida behov men inte heller är överdimensionerad. Att köpa för smått och byta upp sig flera gånger är ett vedervärdigt penningslöseri men att köpa för stort är inte heller ekonomiskt.
Findus andra länk går till en maskin i den storleken som jag tror skulle passa..... men den är säkert såld redan i fjol.

Gällande Felder K500S så har jag ingen egen erfarenhet alls men de ser trovärdiga ut och har gott rykte.
Sågspår i kanten på justerbordet är väl mer regel än undantag på begagnade justersågar som har varit i yrkesbruk.
K500S har linjärrullager som löper på stålbanor enligt Felders hemsida. Inga fenolskenor som slits ut. Om det går tyngre närmare ändlägena kan det vara trädamm och kåda på skenorna.
Priset kan jag inte uttala mig om. Jag vet inte vad sådär nya maskiner kostar. Har aldrig ens haft råd att titta på dem.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.