Tjena allihop!
Det är så här va, att jag har tänkt på att byta ut centralen här hemma från en med porslinssäkringar till automatsäkrinagr och jag ska köpa allt material till den elfirman som ska utföra arbetet men nu har jag ingen jordfelsbrytare installerad, och tänker på vilken typ jag ska välja för att när jag söker runt på nätet så finns det jordfelsbrytare som är 40A och löser ut på 00,3A sen finnsdet 25A och löser ut på 00,3A. min huvudbrytare är på 40A är det någon som vet hur jag tar reda på vad jag ska köpa för jordfelsbrytare??
Det är så här va, att jag har tänkt på att byta ut centralen här hemma från en med porslinssäkringar till automatsäkrinagr och jag ska köpa allt material till den elfirman som ska utföra arbetet men nu har jag ingen jordfelsbrytare installerad, och tänker på vilken typ jag ska välja för att när jag söker runt på nätet så finns det jordfelsbrytare som är 40A och löser ut på 00,3A sen finnsdet 25A och löser ut på 00,3A. min huvudbrytare är på 40A är det någon som vet hur jag tar reda på vad jag ska köpa för jordfelsbrytare??
Vad är din huvudsäkring på?
Är du osäker så borde det framgå på en faktura från din nätägare.
Är du osäker så borde det framgå på en faktura från din nätägare.
40 A betyder att JFB klarar strömmar upp till 40 A, så har man en 40 A så kan man ha en huvudsäkring på 35 A ( 40 A existerar inte utan nästa över 35 är 50 A). Det är inte huvudsäkringen som bestämmer utan det är den ström som kommer att belasta JFB som "bestämmer". Man kan ha tex 63 A i huvudsäkring men sätta 25A JFB om belastningen inte kan bli högre än 25A över JFB.
okej så sålänge jag har en jordfelsbrytare som klarar av belastningen och slår av vid 00.3A så klarar jag mig, då kan man ha tillexempel 50A jordfelsbrytare fast jag inte behöver en men det viktigaste är att den slår av vid 00.3A nu är detta bara ett exempel så om jag har förstått rätt så gör det inget om jag har högre A i jordfelsbrytaren bara attt den löser ut vid 00.3AE elmont skrev:40 A betyder att JFB klarar strömmar upp till 40 A, så har man en 40 A så kan man ha en huvudsäkring på 35 A ( 40 A existerar inte utan nästa över 35 är 50 A). Det är inte huvudsäkringen som bestämmer utan det är den ström som kommer att belasta JFB som "bestämmer". Man kan ha tex 63 A i huvudsäkring men sätta 25A JFB om belastningen inte kan bli högre än 25A över JFB.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Nej högre märkström, 25, 40 eller 63 A gör ingenting så länge som märkutlösningsströmmen 0.03 A (inte 00.3) är densamma. Dock är JFBer med högre märkström dyrare.
Gammal tråd men då gör det ingenting att jag beställde Schneider 40A jordfelsbrytare som är billigare än deras 25A.
Ska ha den till kyl och frys i köket. Hade förstått ifall 40A var dyrare men nu blir man misstänksam när högre märkström är billigare och det är dom själva som säljer produkten.
Ska ha den till kyl och frys i köket. Hade förstått ifall 40A var dyrare men nu blir man misstänksam när högre märkström är billigare och det är dom själva som säljer produkten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Priset speglar bara i någon mån volymerna som säljs. I ditt fall är verkliga skillnaden liten för tex inre delar för brytaren.C Chippe skrev:Gammal tråd men då gör det ingenting att jag beställde Schneider 40A jordfelsbrytare som är billigare än deras 25A.
[bild]
Eftersom enfas används mycket i många länders matningar är det normalt att de tvåpoliga med lite högre märkström används för en central eller sektion. Hos oss då tvärtom vanligt med trefas och max 25 A då ligger vikten där och de kraftigare dyrare.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken bergvärmepump ska jag välja? Nibe, CTC, Bosch eller Thermia
Värmepumpar -
Tips från Husqvarna-ägare – vilken modell ska jag välja?
Robotgräsklippare -
Vilken färg ska vi välja till trappan?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken av dessa 230 mm vinkelslipar ska jag välja?
Verktyg & Maskiner -
Vilken kabeldimension bör jag välja?
El