14 065 läst ·
24 svar
14k läst
24 svar
Vilken induktionshäll har du?
Jag har (säkerligen) samma Electrolux som Thomas. Jag instämmer, även om jag inte skulle vara riktigt så hård. Mina plattor har ojämn värme, och klarar max 25cm panna. Värme över flera zoner är bullshit, som sagt. Viner mest vid dåliga kastruller samt på powerläge. Plus går till att den faktiskt är riktigt snygg. Kan tyvärr alls inte rekommenderas till detta pris. Förstår inte varför jag inte reklamerat den egentligen ..
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Jag har en gorenje (vet inte modell men är ca 3 år gammal) som den korta tid den varit inkopplad (ca 1 månad) har överträffat alla förväntningar. Den är snabb (kör den på 2-fas), låter ingenting under drift, enkel konstruktion med ett par smarta funktioner och är en dröm att städa (det är bara att torka av som resten av bänkskivan).
Jag fick min häll i fredags och satte in den lördag förmiddag, så nu har jag hunnit prova den.sblixten skrev:
Jag har inga av de problem som TS beskriver.
Däremot har den andra fördelar/nackdelar....är någon intresserad så ger jag en utförlig beskrivning.
Ingen häll, men denna är jag nöjd med. Har dock problem med några mindre kastruller som inte gillar högsta läget, då slår plattan av helt. Men börjar man på 7 ( av 9) så går det fint att höja efter knappa minuten. Svaga ljud, inget som stör. Varmluftsugnen suverän.
Cylinda nånting.
Hällarna kräver ordentlig rengöring, eller, rättare sagt, rätt medel. Keramikputs och eftertorkning så är den som ny.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hällarna kräver ordentlig rengöring, eller, rättare sagt, rätt medel. Keramikputs och eftertorkning så är den som ny.
Medlem
· Stockholm
· 132 inlägg
Har samma, och är i stort sett nöjd. Dock har den touchkontroller *också*, och det gör att den stänger av sig så fort man spiller lite vätska. Den kan också sätta på sig om man lägger en skärbräda ovanpå och använder som arbetsyta - annars en stor fördel med häll. Det kan också leda till att den låser sig, varpå jag måste be min fru att låsa upp den (skäms!) med nån kombination hon lärt sig...biggles12 skrev:Gaggenau CI491. Toppenhäll! Inga långsamma touchkontroller, utan bara en puck som man skjuter i sidled och snurrar för att välja effekt, tider mm.. Grymt praktiskt att kunna plocka bort den magnetiska pucken när man ska göra rent. Rejält med effekt och stor häll (90cm) som kör att kastrullerna inte krockar. Man kan t o m stå i var sin ände av spisen och arbeta med sin uppgift utan att krocka med varandra.
Ett visst brummande med vissa tunnbottnade stora kastruller, på hög effekt men annars tyst. Ganska repad också (efter tre år) - undrar hur det gått till.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 397 inlägg
Jag har också IKEAs billigaste 60cm induktion, Folklig.
Missljud kommer när man fläskar på, men jag vet inte om det är kastrullen eller hällen.
Diametern på stora plattan är några centimeter för liten för min stekpanna.
Den är efter ett par månader repig, fråga mig inte från vad då hällen normalt inte är skitig, och det är inte undersidan på redskapen också...
Missljud kommer när man fläskar på, men jag vet inte om det är kastrullen eller hällen.
Diametern på stora plattan är några centimeter för liten för min stekpanna.
Den är efter ett par månader repig, fråga mig inte från vad då hällen normalt inte är skitig, och det är inte undersidan på redskapen också...
Köpte ett demoex av en Electrolux-häll, måste varna för dessa. Kraftiga missljud med alla typer av kastruller/pannor. Lyckades reklamera den efter mycket strul, skickade bland annat en länk på följande Youtube-klipp till supporten: http://www.youtube.com/watch?v=0V-tlzCBCGU.
Verkar som Electrolux har nåt grundläggande problem med sina induktionshällar. Googla lite så kommer du hitta många missnöjda kunder.
Köpte en Siemens istället, med magnetiska vridreglage (gillar inte touchkontroller). Rekommenderas.
Verkar som Electrolux har nåt grundläggande problem med sina induktionshällar. Googla lite så kommer du hitta många missnöjda kunder.
Köpte en Siemens istället, med magnetiska vridreglage (gillar inte touchkontroller). Rekommenderas.
Har kopplat in hällen nu och 'provkört' den i ett par dagar och jag upplever inte alls samma problem som den ursprungliga jag beskrivit ovan. Visst, den kan pipa till ytterst lite på nåt effektläge men absolut inget man stör sig på. Förväntat värmeområde är också bra och den reglerar värmen bra också.ByggNiclas skrev:
Kort och gott känns det som ett bra köp hittils iaf.
Klicka här för att svara