11 374 läst ·
12 svar
11k läst
12 svar
Vilken hustillverkare hade du valt?
Utgångsläge/krav:
•Nyckelfärdigt med totalentreprenad
•Golvvärme
•Minst 3/4 sovrum
•Minst 120kvm
•Budgeten ser jag helst att den inte överstiger 3miljoner och då utgår jag från att tomten inte är inräknad i det priset
Vilken leverantör hade ni valt eller kan rekommendera?
Det finns ju som bekant en uppsjö av hustillverkare och även utföranden,
•Nyckelfärdigt med totalentreprenad
•Golvvärme
•Minst 3/4 sovrum
•Minst 120kvm
•Budgeten ser jag helst att den inte överstiger 3miljoner och då utgår jag från att tomten inte är inräknad i det priset
Vilken leverantör hade ni valt eller kan rekommendera?
Det finns ju som bekant en uppsjö av hustillverkare och även utföranden,
Hej
Vi har tittar runt rätt mycket , kolla vad Eksjöhus har för utbud för er. Vi har valt att gå vidare på ett Eksjöhus prio 2.
Sen har du LB hus som har bra priser samt mycket för pengarna. Anebyhus har en budget variant Ekonomen men där måste man lägga mycket i tillägg för att komma upp i samma standard som övan. Movehome verkar oxå som ett bra val men vi fall inte för deras planlösning.
Smållandsvillan har sina begränsningar men du bör ta med dem trots "Torpa grund" .
Myresjöhus har oxå varianter men vet inte så mycket om dem.
Ekesjöhus verkar har just nu ett bra rykte jämnfört med de andra aktörerna.
Prismässigt ligger alla i ca samma prisklass
2,4- 2,5 bara i huset + bygglov tomt fyllnadsmassa etc. Vi tittade på hus som låg mellan 130kvm till 146kvm.
Eksjöhus Prio 1 verkar kanske något för er
Vi har tittar runt rätt mycket , kolla vad Eksjöhus har för utbud för er. Vi har valt att gå vidare på ett Eksjöhus prio 2.
Sen har du LB hus som har bra priser samt mycket för pengarna. Anebyhus har en budget variant Ekonomen men där måste man lägga mycket i tillägg för att komma upp i samma standard som övan. Movehome verkar oxå som ett bra val men vi fall inte för deras planlösning.
Smållandsvillan har sina begränsningar men du bör ta med dem trots "Torpa grund" .
Myresjöhus har oxå varianter men vet inte så mycket om dem.
Ekesjöhus verkar har just nu ett bra rykte jämnfört med de andra aktörerna.
Prismässigt ligger alla i ca samma prisklass
2,4- 2,5 bara i huset + bygglov tomt fyllnadsmassa etc. Vi tittade på hus som låg mellan 130kvm till 146kvm.
Eksjöhus Prio 1 verkar kanske något för er
jag hade kollat med vårgårdahus med! Alla hus går ju att ändra helt kostnadsfritt sålänge man inte förstorar kakel/klinker ytor eller gör huset större i sig. Jag är i startgroparna snart att bygga ett modifierat villa lövås med ett tillkopplat 2-ports garage på 60kvadrat. detta bygge utan tomt men med alla schakt bygglovs kostnader, pantbrec etc landar på cirka 3m (strax under)
Jag skulle å det bestämdaste avråda från LB-hus. Igår var det exakt ett år sedan vi flyttade in och det är fortfarande inte färdigt. Vi har under detta år fått tjata oss till rättningar av de fel som uppstått. Vårt slutbesiktningsprotokoll var fyra sidor långt...
Huset i sig upplever vi som väldigt bra, vi är nöjda med kvalitén på materialval och standard men hur vi som kunder har blivit hanterade under reklamationsprocessen är under all kritik. Man kan ha "tur" och "otur" med alla hustillverkare tror jag, och råka ut för diverse fel under vägen, men det är hur man som leverantör hanterar felen som är det viktiga och här finns mycket att önska från LB-hus sida.
Vi hade potentiella kunder hos oss och när de fick se och höra om hur det varit under vägen valde de bort LB-hus. Kan lägga ut bilder ikväll.
Huset i sig upplever vi som väldigt bra, vi är nöjda med kvalitén på materialval och standard men hur vi som kunder har blivit hanterade under reklamationsprocessen är under all kritik. Man kan ha "tur" och "otur" med alla hustillverkare tror jag, och råka ut för diverse fel under vägen, men det är hur man som leverantör hanterar felen som är det viktiga och här finns mycket att önska från LB-hus sida.
Vi hade potentiella kunder hos oss och när de fick se och höra om hur det varit under vägen valde de bort LB-hus. Kan lägga ut bilder ikväll.
Då vi letade efter hus valde vi mellan LB-hus och Eksjöhus övriga valdes bort pga att de var för dyra eller hade planlösning som inte passade oss. LB-hus optimal 133 och Eksjöhus Prio 2 har båda snarlika planlösningar men det blev Prio 2 som vi valde till slut då de var billigare, vilket i och för sig kan bero på att Eksjöhus har generalentreprenad och inte totalentreprenad som LB-hus. Det verkar som att Eksjöhus har större urval av tillval och man har möjligheten att ta bort standardutrustningen och få fullt prisavdrag. Vill du tex ta in ett IKEA kök i stället för deras Vedum kök så går det. Du kan välja bort deras dyra Miele varor och själv köpa in av annat märke. Vill du däremot göra ändringar som inner- eller ytterväggar så är det inte möjligt på just Eksjöhus Prio och LB Optimal.
En nackdel med Eksjöhus är att de har lång leveranstid och att man bör därför tänka på att förlänga fastprisperioden.
Tänk på att kostnader snabbt springer iväg, nybyggnadskarta, VA-anslutning, bygglov, räntor under byggtiden, kontrollansvarig, byggel, trädgård, uppfart, trädäck, garage/förråd/carport, extra tillval som ryggåstak, kamin, badkar, spotlights etc.
Förövrigt så har LB-hus genomgått ett antal rekonstruktioner senast 2012. Eksjöhus har däremot funnits sedan 40-talet.
Vi har dock inte påbörjat vårt bygge ännu och får väl se om vi är nöjda med Eksjöhus efter att allt är klart.
En nackdel med Eksjöhus är att de har lång leveranstid och att man bör därför tänka på att förlänga fastprisperioden.
Tänk på att kostnader snabbt springer iväg, nybyggnadskarta, VA-anslutning, bygglov, räntor under byggtiden, kontrollansvarig, byggel, trädgård, uppfart, trädäck, garage/förråd/carport, extra tillval som ryggåstak, kamin, badkar, spotlights etc.
Förövrigt så har LB-hus genomgått ett antal rekonstruktioner senast 2012. Eksjöhus har däremot funnits sedan 40-talet.
Vi har dock inte påbörjat vårt bygge ännu och får väl se om vi är nöjda med Eksjöhus efter att allt är klart.
När är det klart?CapsLock skrev:Då vi letade efter hus valde vi mellan LB-hus och Eksjöhus övriga valdes bort pga att de var för dyra eller hade planlösning som inte passade oss. LB-hus optimal 133 och Eksjöhus Prio 2 har båda snarlika planlösningar men det blev Prio 2 som vi valde till slut då de var billigare, vilket i och för sig kan bero på att Eksjöhus har generalentreprenad och inte totalentreprenad som LB-hus. Det verkar som att Eksjöhus har större urval av tillval och man har möjligheten att ta bort standardutrustningen och få fullt prisavdrag. Vill du tex ta in ett IKEA kök i stället för deras Vedum kök så går det. Du kan välja bort deras dyra Miele varor och själv köpa in av annat märke. Vill du däremot göra ändringar som inner- eller ytterväggar så är det inte möjligt på just Eksjöhus Prio och LB Optimal.
Vi har köpt ett MOVE106 som snart ska börja byggas. Huset går på 2,8 inklusive markarbete, spotlights, golvvärme, aluminium fönster, designtillägg för kök m.m. Huset har fyra sovrum och är på 153 kvadrat och har total entreprenad.
Paulina 123.
Intressant!
Har själv tittat på MOVE 106, tycker det är mkt fint.
Vill du dela med dig mer av siffrorna?
Jag kollade på hemsidan, med alufönster, designtillbehör kök och spotlights blir totalen på skärmen 2432600kr.
Hur kan ditt bli 2,8?
Är det markarbetet som blir så dyrt?
Och har du fått fast pris på det redan innan bygget startat?
Hör gärna av dig!
Intressant!
Har själv tittat på MOVE 106, tycker det är mkt fint.
Vill du dela med dig mer av siffrorna?
Jag kollade på hemsidan, med alufönster, designtillbehör kök och spotlights blir totalen på skärmen 2432600kr.
Hur kan ditt bli 2,8?
Är det markarbetet som blir så dyrt?
Och har du fått fast pris på det redan innan bygget startat?
Hör gärna av dig!
@naggen
Själva huset med alla tillbehör vi valde (var en del fler saker som vi valde till) går på 2, 526 miljoner. I det priset ingår själva grunden men inte markarbetet. Vår tomt sluttar på en del ställen och enligt detaljplanen måste huset vara minst 20 cm över gatunivå. Vi var därför tvungen att höja platsen där huset skulle stå. Kostnaden för markarbete blir 303 kr enligt offerten som markkillarna har lämnat till movehome. I slutbeställningen av huset har movehome slagit ihop kostnaden för huset och markarbetet.
Själva huset med alla tillbehör vi valde (var en del fler saker som vi valde till) går på 2, 526 miljoner. I det priset ingår själva grunden men inte markarbetet. Vår tomt sluttar på en del ställen och enligt detaljplanen måste huset vara minst 20 cm över gatunivå. Vi var därför tvungen att höja platsen där huset skulle stå. Kostnaden för markarbete blir 303 kr enligt offerten som markkillarna har lämnat till movehome. I slutbeställningen av huset har movehome slagit ihop kostnaden för huset och markarbetet.
Hej!
Vad ska man räkna med ungefär för mark arbetet inkl grund?? Ska bygga ca 140 kv meter på markplatta.
MVH SIMU
MVH SIMU
Vi valde Myresjöhus för de hade ett hus som passade perfekt på vår tomt och det
kändes bra med deras säljare och övrig personal.
Huset byggs nu och det ska vara klart för inflytt i Februari.
Vi bor på tomten bredvid så jag har haft möjligheten att följa
med bygget nästan varje dag och jag tycker det är
bra och gedigna lösningar med fina material.
Tillval och ändringar har gjort att kalkylen spruckit men
det är ju också till viss del självförvållat.
kändes bra med deras säljare och övrig personal.
Huset byggs nu och det ska vara klart för inflytt i Februari.
Vi bor på tomten bredvid så jag har haft möjligheten att följa
med bygget nästan varje dag och jag tycker det är
bra och gedigna lösningar med fina material.
Tillval och ändringar har gjort att kalkylen spruckit men
det är ju också till viss del självförvållat.
S Svali skrev:Jag skulle å det bestämdaste avråda från LB-hus. Igår var det exakt ett år sedan vi flyttade in och det är fortfarande inte färdigt. Vi har under detta år fått tjata oss till rättningar av de fel som uppstått. Vårt slutbesiktningsprotokoll var fyra sidor långt...
^_^ därför håller man tillbaka ~20-25% av sista betalnigen... jäklar vad firman är villiga att att se till så kunden blir nöjd...
Jag tror det handlar mer om hur det sköts lokalt på er ort än om vilken hustillverkare det är. Min erfarenhet är att det kan skilja oerhört på samma tillverkare och ort också beroende på vilka byggare det varit som monterat...
Lokalt skulle jag välja eksjöhus eller myresjöhus. Bra och seriösa säljare som har avtal med skickliga hantverkare. Överlag mycket bra standard på det jag sett...
Lokalt skulle jag välja eksjöhus eller myresjöhus. Bra och seriösa säljare som har avtal med skickliga hantverkare. Överlag mycket bra standard på det jag sett...
Klicka här för att svara