Jag har dimbara spotar i taket i badrummet med halogenlampor i och efter 10 år så la 3 av 6 lampor av. Köpte då nya ledstiftlampor och ersatte men nu efter 1 år har en av de nya ledlamporna börjat flimra. Läste nånstans att det inte går att ersätta med LED då transformatorn kanske inte klarar det? Undrar vad jag ska införskaffa för lampor egentligen de gamla halogenlamporna börjar bli dåliga nu också. Bifogar bild på spot och en gammal halogenlampa.
 
  • Hål i tak med uttagen dimbar spotlight och märkning på lampa visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre halogenlampa med två stift mot prickig bakgrund, används i dimbara spotlights i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på trafon?
 
Enklast är att fortsätta med halogenlampor. Jula har med G4-sockel på 12V med effekterna 5, 10 och 20 W.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Har grejorna fungerat i ett år, så är det sannolikt inte problem med transformatorn. LED kan börja blinka/bli svaga efter x antal timmars drift.

Halogen är en föråldrad teknik, blir varma och dra en hel del energi. Byt till LED. Det kan ev. bli problem med belastningen från LED, då äldre transformatorer kräver en minsta belastning för att fungera korrekt. Det brukar framgå på typskylt/text på transformatorn. I så fall åker du på att byta transformatorn.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
E etompau skrev:
Har grejorna fungerat i ett år, så är det sannolikt inte problem med transformatorn. LED kan börja blinka/bli svaga efter x antal timmars drift.

Halogen är en föråldrad teknik, blir varma och dra en hel del energi. Byt till LED. Det kan ev. bli problem med belastningen från LED, då äldre transformatorer kräver en minsta belastning för att fungera korrekt. Det brukar framgå på typskylt/text på transformatorn. I så fall åker du på att byta transformatorn.
Ok tack men om jag fortsätter som nu och har 3 led och 3 halogen så kanske det fungerar men om jag tvingas byta alla till led så kanske inte transformatorn håller för det alltså. Gissar att jag behöver ha en elektriker för att byta den? Har ingen aning om var den sitter eller om det finns flera heller…
 
K Kane skrev:
Bild på trafon?
Tyvärr vet jag inte var den /de sitter. Infällda spotar i badrummet
 
C Carinac skrev:
Ok tack men om jag fortsätter som nu och har 3 led och 3 halogen så kanske det fungerar men om jag tvingas byta alla till led så kanske inte transformatorn håller för det alltså. Gissar att jag behöver ha en elektriker för att byta den? Har ingen aning om var den sitter eller om det finns flera heller…
Bild på dina armaturer är bra. Gipstak ? Dom är säkert upptryckta och har fjädrsr dom fäller ut ovanför. Tages ner med att dra dom ner, men ska då fjädrarna syns klämmas in, annars så fräser dom ur gipsen.
Pass på lite med fjädrarna, dom är som en råttfälla och kan smälla bra på fingrarna.
Och trafon kan ligga i undertaket, kanske närmast mot dimmer/brytare. Är det halogen nu och ska bytas till LED, så fungerar inte trafon ( den har en min belastning på ca 20 W ) startar inte och trafo för LED kanska 5 W,
 
J jonaserik skrev:
Bild på dina armaturer är bra. Gipstak ? Dom är säkert upptryckta och har fjädrsr dom fäller ut ovanför. Tages ner med att dra dom ner, men ska då fjädrarna syns klämmas in, annars så fräser dom ur gipsen.
Pass på lite med fjädrarna, dom är som en råttfälla och kan smälla bra på fingrarna.
Och trafon kan ligga i undertaket, kanske närmast mot dimmer/brytare. Är det halogen nu och ska bytas till LED, så fungerar inte trafon ( den har en min belastning på ca 20 W ) startar inte och trafo för LED kanska 5 W,
Ok jo det fungerar ju med 3 led och 3 halogen uppenbarligen men kanske inte om jag byter ut de kvarvarande 3 halogenlamporna mot led
 
C Carinac skrev:
Ok jo det fungerar ju med 3 led och 3 halogen uppenbarligen men kanske inte om jag byter ut de kvarvarande 3 halogenlamporna mot led
Med alla som LED, måste du byta drivdonet, blir för låg belastning med kanske nuvarande. Det står på trafon vad min är. Nu med hälften ha jag lika, 2 led och 2 halogen och ska byte till sommaren.
 
J jonaserik skrev:
Med alla som LED, måste du byta drivdonet, blir för låg belastning med kanske nuvarande. Det står på trafon vad min är. Nu med hälften ha jag lika, 2 led och 2 halogen och ska byte till sommaren.
Tack för alla råd gissar att det inte är nån större idé leta efter trafon då det var halogen förut när den monterades för 12 år sedan och säkert inte är gjord för led
 
C Carinac skrev:
Ok tack men om jag fortsätter som nu och har 3 led och 3 halogen så kanske det fungerar men om jag tvingas byta alla till led så kanske inte transformatorn håller för det alltså. Gissar att jag behöver ha en elektriker för att byta den? Har ingen aning om var den sitter eller om det finns flera heller…
Ja det kan mycket väl fungera med 3 st. LED och 3 st. halogen. Även 5 st. LED och en halogen kan ge en belastning som nätdelen kan fungera med.

Leta lite bättre efter nätdelen, den kan inte sitta så långt borta från spottarna.
Har du inte tummen mitt i hand, så är det normalt en enkel operation att byta en nätdel.
 
S stugan_i_skogen skrev:
Prova dessa, jag satte i sådana utan att byta trafo, funkar perfekt.

[länk]
Det står att de inte är dimbara
 
E etompau skrev:
Ja det kan mycket väl fungera med 3 st. LED och 3 st. halogen. Även 5 st. LED och en halogen kan ge en belastning som nätdelen kan fungera med.

Leta lite bättre efter nätdelen, den kan inte sitta så långt borta från spottarna.
Har du inte tummen mitt i hand, så är det normalt en enkel operation att byta en nätdel.
Nejdå det har jag inte men är det ok byta den utan att vara elektriker. Talade med en som skulle ha 5000 för jobbet att fixa så jag kan ha LED
 
C Carinac skrev:
Nejdå det har jag inte men är det ok byta den utan att vara elektriker. Talade med en som skulle ha 5000 för jobbet att fixa så jag kan ha LED
Nätdelen är normalt en plastlåda med ingång/skruvplint för 230 V och en utgång för 12 V. Gör grejorna spänningslösa, lossa kablarna och skruva dit den nya nätdelen, that's it. En ny nätdel kostar ca 200-400 kr.
Ibland kan nätdelen vara ansluten med stickkontakt vilket gör operationen ännu enklare.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.