51 183 läst ·
52 svar
51k läst
52 svar
Vilken grus/makadam ska man ha när man blandar betong?
Till 20Kg cement använde vi 36-40L gjutegrus och 32-36L makadam 8-16. (efter några omgångar får man rätt på ögonmåttet)
Släng i all makadam och hälften av sanden i blandaren, kör runt det några sekunder, i med cementen, kör runt den några sekunder och släng i resten av grusen, spruta vatten längst in och låt det jobba sig ut, men var försiktig, det blir snabbt för löst, så var sparsam med vattnet.
Släng i all makadam och hälften av sanden i blandaren, kör runt det några sekunder, i med cementen, kör runt den några sekunder och släng i resten av grusen, spruta vatten längst in och låt det jobba sig ut, men var försiktig, det blir snabbt för löst, så var sparsam med vattnet.
Vad tänker för styrka , du tar 1 på 3 som det heter och 2 8-16 makadam då blir det starkt och bra för en sula till muren .
Sulan ska vara cirka 15 cm bredare på båda sidor om det är leraktigt underlag , annars räcker det med 10 cm och en tjocklek på ca 15 cm om det är mycket som ska stå på muren , järnen lägges ca 5 cm från underkant för bästa bärning
Glöm inte att mäta upp så du vet att allt blir lika , samt ju mindre vatten du har desto starkare blir betongen , men kan vara svårhanterad om den blir för styv att få till att flyta ut , betongen ska vibbras på något sätt så att vatten kommer upp på ytan
Sulan ska vara cirka 15 cm bredare på båda sidor om det är leraktigt underlag , annars räcker det med 10 cm och en tjocklek på ca 15 cm om det är mycket som ska stå på muren , järnen lägges ca 5 cm från underkant för bästa bärning
Glöm inte att mäta upp så du vet att allt blir lika , samt ju mindre vatten du har desto starkare blir betongen , men kan vara svårhanterad om den blir för styv att få till att flyta ut , betongen ska vibbras på något sätt så att vatten kommer upp på ytan
Kör med samma förhållande 20/36/32 och ca 11 liter vatten.X xLnT skrev:Till 20Kg cement använde vi 36-40L gjutegrus och 32-36L makadam 8-16. (efter några omgångar får man rätt på ögonmåttet)
Nu gick jag in och kolla innehållsförteckning på olika grovbetong.
Weber : Ballast: natursand 0-10 millimeter. Kornmax: 12 millimeter
Byggmax: Ett torrbruk bestående av cement, sand (0-6 millimeter kornstorlek) och tillsatsmedel.
Combimix: Kornstorlek ≤ 12 mm
Inte mycket grov ballast här inte.
Weber : Ballast: natursand 0-10 millimeter. Kornmax: 12 millimeter
Byggmax: Ett torrbruk bestående av cement, sand (0-6 millimeter kornstorlek) och tillsatsmedel.
Combimix: Kornstorlek ≤ 12 mm
Inte mycket grov ballast här inte.
Redigerat:
Det mot svårt med alla proportioner, speciellt som det ibland anser kg och ibland liter. Vad betyder "1 på 3", 1 volym-del cement och 3 volymdelar sand? (Och sen 2 volym-delar makadam 8-16 mm.)R rävlyan skrev:
Angående måtten och armeringens planering får jag hålla mig konstruktionsritningen så att kontrollansvarig blir nöjd.
Jag brukar använda ett par hinkar ca 10 l st 1 på 3 = 1 hink ´cement 3 hinkar sand och 2 hinkar kross , samt en mindre hink som stämmer med vattenmängden som verkar bra
Då har man alla mängder i rätt förhållande hela tiden , att vibbra går med en slagborrmaskin ( ingen dinkytoys ) kanske en hilti eller liknande , dom slår bra , vräk inte ner all betong på en gång utan hälften är bra och vibbra så det flyter ut och vatten kommer upp
Då har man alla mängder i rätt förhållande hela tiden , att vibbra går med en slagborrmaskin ( ingen dinkytoys ) kanske en hilti eller liknande , dom slår bra , vräk inte ner all betong på en gång utan hälften är bra och vibbra så det flyter ut och vatten kommer upp
Jo. Om det är någon tröst så har jag ett par grindstolpar som blev sjukt hårda med min blandning. Jag fick problem att borra upp grinden. Kör jag med rätt stor andel cement i mitt recept och så lite vatten det går. VTC på ungefär .50 brukar det landa på.Andreas Lundgren skrev:
Ja, jag vet att det kommer att bli bra, men jag kan helt enkelt inte sova när du har typ samma mängd sand och makadam, och några annan har 3:2, byggmax har 2:1, osv. Det måste ju finnas ett recept som är bäst, arghhh!X xLnT skrev:
Nä, faktiskt inte vad jag kan se...X xLnT skrev:
Till plattan står det "400 mm Tjälldéngrund med isolering och betong" (vad det nu betyder) och sen vidare om armering, isolering, dränering etc.
Sen står det
- Säkerhetsklass Grundläggning: SK2
- Säkerhetsklass Golv på mark: SK1
- Klimatklass: Betong i exponeringsklass XC1