Hej
Jag har en bit mark där det står ett gammal ruckel. Detta ser så trist ut och jag skulle gärna vilja bygga ett mindre hus där på ca 86 kvadratmeter. Men det får inte bli för dyrt eftersom jag har tänkt att hyra ut det året runt och det måste bära sig själv.

Grunden är dock ett problem. Jag har gjort en geoteknisk undersökning som visar att det går bra att schakta undan jorden ner till berget och göra en platta eller en torpagrund.

Men på ett område som är ca 6x6 meter sticker berget upp kanske 30 centimeter. Här tycker markläggaren som jag talat med att man bör spränga bort 80 centimeter. Han tycker helt enkelt att huset kommer för högt upp annars. (Huset ligger redan idag på en mindre kulle men egentligen tror inte jag att det är så farligt högt)

Jag är rädd att det här stjälper hela budgeten. Gör man en torpagrund är problemet att även det huset kommer för högt menar han. Huset kommer för nära bergsknallen vilket gör att ventilationen inte blir tillräckligt bra och berget kan också leda till fuktproblem tror han. (denna markläggaren gjuter alltid en tunn platta vid anläggning av torpagrunder för att undvika fukt men det går inte att göra det över berget säger han)

Samtidigt kan jag tycka att det är ett tämligen litet och enkelt hus jag planerar. Måste jag verkligen ha full villastandard i grunden? Kan det inte finnas någon bra, och samtidigt enklare lösning?

Vore tacksam för svar.
Med vänlig hälsning Madeleine Blidberg

Det är så många som har problem med fukt i sina torpargrunder, så undvik det.

Kan du inte göra en plintgrund? Tycker det är underskattat.

Ska det vara golv värme är det nog billigast att gjuta platta på mark om man kollar tot. kostnad,
Kolla med fler markfirmor, verkar omständig den du har kontakt med nu.Har du ritat huset redan med hjälp av någon kan kanske den komma med tips/förslag.

Lycka till

Plintgrunden har ju fördelen att det är helt öppet under så det ventilerar bra.
Man bör dock isolera lite tjockare just pga av det.
Men om vi säger 30 luftspalt och 30 golv så ger det ju 60 cm (en vanlig betongplatta brukar sticka upp runt 20).
Detta förutsätter dock att man kan banka till det där berget så att man får ned det till jämn höjd med marken runtikring.

Alternativet till sprängning är en grävmaskin med hydraulhammare som kan knacka bort berget

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.