Byggahus.se

Vilken grovdammsugare?

1. RmK_71
    Medlem · 161 inlägg
    Tack. Beställde en sån med. Retade mig med på den korta slangen. Såg att WD3P använder samma slang. Funderar på att ha en WD3P fast kopplad till gersågen. 975:- på Bauhaus är ju inte jättefarligt.

2. MathiasS
    Medlem · 27 542 inlägg
    hur delar man på koppling/slang?

• Laddar…
  3. Johannes Carlsson
    Medlem · 7 652 inlägg
    Jag har en Nilfisk Buddy II 18T. Lång slang och sladd och lätt att bära. Dock ångrar jag att jag inte gick upp till en Multi II 30T som har filterrengöring och lite bättre sug.

Tycker de i plast är bra för att dom väger mindre. Inbyggd sladdvinda vore nice.

Och dom låter som vansinnigt mycket! Provlyssna om du kan

4. R
    Medlem · 4 044 inlägg
    Vill minnas att slangen är ”på tryckt” på kopplingen. Om man lite försiktigt stoppar in en inte allt för vass skruvmejsel eller likvärdigt mellan slang och koppling och sedan böjer/vrider på kopplingen. Så har jag för mig att den släppte/lossnade. Man får vara lite försiktig med mejseln så man inte ”böjer ut” slangen för mycket, den skall ju täta mot nästa koppling igen.
    Men är man bara försiktig så skall det inte vara några problem. Mina flyttade kopplingar sitter fint och tätar bra.

• Laddar…
  5. T
    Medlem · 303 inlägg
    Även jag är ett fan av Kärcher WD6 Premium. Jag har visserligen inget att jämföra med men den har fungerat mycket bra till allt jag använt den till, vilket har varit främst som spånsug till diverse maskiner samt som en vanlig dammsugare vid grövre städning. Den har till och med tömt krypgrunden på två tankar vatten när det hade läckt in.

Om jag anstränger mig så kan jag hittat re nackdelar, men det är som sagt endast om jag anstränger mig:
    1. Hade velat att det ingår en längre slang.
    2. Orimligt dyrt med extra munstycken, t.ex. till bilen. Tror de kostar 150-200 kronor styck.
    3. Hjulen känns som att de kommer gå sönder någon gång i framtiden.

6. T
    Medlem · 199 inlägg
    Hej.
    Någon som har ett tips på en dammsugare med ungefär följande spec:

- Robust byggkvalitet
    - minst 3 m sugslang
    - lång kabel
    - verktygsautomatik
    - okej pris på påsar (kan beställas från utlandet vid behov)
    - 1500-4000 kronor i budget.
    - ”bra” ljud. Gärna så tyst det går och helst inte särskilt vinande.
    - bra filterrengöringsmetod
    - robusta hjul

Stihl 122e ?
    Bosch GAS 35?

7. MathiasS
    Medlem · 27 542 inlägg
    Har du ratat en WD6p?`

Har haft min ett par år nu och tycker den funkar bra för hemmafix. Inget sug alls i uppgraderingstarmen faktiskt. Konstigt nog - det brukar betyda att prylen är rätt bra.

8. R
    Medlem · 4 044 inlägg
    WD6p behöver dock kompletteras för att du skall få 3 m slang. Den som följer med maskinen vid köp är endast 2 m och det är för kort. Själv köpte jag min kompletterande 3 m slang från Condrad.se. Men det finns säkert bättre ställen.
    3 metarn är egentligen en förlängnings sats. Men jag bytte anslutningen mellan de två slangarna enligt tips här på forumet så vips är den längre slangen "ordinarie" slang och originalet "förlängning".

Redigerat 14 jan 11:27
  9. T
    Medlem · 199 inlägg
    Tack för tips!
    Jag har egentligen inte ratat något så jag kollar in ditt förslag. Jag har en gammal Nilfisk 25-21 tror jag den heter. Helvete vad jag misshandlat den men den håller än, men blir sämre och sämre sugmässigt samt dess fästen håller på att glappa för mycket. Jag tänkte egentligen bara ta ett kliv upp på kvalitetsstegen.

10. MathiasS
    Medlem · 27 542 inlägg
    Det påminner mig om en demo på en verktygsmässa för många år sedan. Någon Nilfiskrepresentant ägnade 4 dagar åt att suga cement direkt ur påsarna hela dagen i sträck under mässan. Riktigt coolt och hur man fick maskinen att överleva detta och fortfarand ha sugkapacitet efter en påse förstår jag inte riktigt, men bra och dyr var den....:)

11. R
    Medlem · 4 044 inlägg
    Fel av mig, var nere och kollade längden på förlängningen och den är inte 3 m utan 3,6 fick jag det till med tumstocken (skall kanske vara 3,5...). Så det blir en bra mycket längre slang än den som följer med vid köpet, nästan dubbla längden. Skulle det vara för kort kan man sedan koppla på 2m som förlängning och då har man god "räckvidd". Dock tror jag att mer än så skall man undvika för att inte tappa sugförmåga. Men glöm inte att byta slangkopplingarna mellan de två slangarna för man vill inte ha 2 meters slangen som "ordinarie" slang.

12. P
    Medlem · 321 inlägg
    Nilfisk Aero 26-21 känns som det självklara valet för mig. Jag fattar verkligen inte varför folk envisas med Kärcher WD6 annat än att dom eventuellt är snygga? Framgångsrik marknadsföring?

13. G
    Medlem · 54 inlägg
    Vi har numera en Multi II 30T och är nöjda!

14. T
    Medlem · 199 inlägg
    Hur är ljudet på den? Är det bekvämt att köra utan kåpor?

15. Johannes Carlsson
    Medlem · 7 652 inlägg
    Nilfisk Multi II 30T är ett bra val. Den har dessutom en vettig blåsfunktion till skillnad från Kärcher WD6P, WD6P har blåsfunktion men den är klen, blåsfunktionen på Nilfisk kan man använda till renblåsning etc då den är typ 4ggr starkare än WD6P.

Köpte en WD6P efter testresultaten jag sett men bytte till en Nilfisk Buddy ii 12. Buddy 18t har lång sladd och 3m slang men den är klumpig att förvara så jag föredrar den lilla 12an med kortare slang så den kan stå själv smidigt mitt på golvet.