Byggahus.se

Vilken grovdammsugare?

1. Haara93
    Medlem Nivå 2
    Har precis skrivit kontrakt på ett hus med tillträde den 29/11. Håller på och inhandlar lite verktyg och maskiner inför renovering av hela övre plan.
    Söker en dammsugare för kap och gersågen, gipsdamm, spån och vätska.
    Någon som är nöjd med sin maskin eller totalt missnöjd? Påse eller inte påse?

Med vänlig hälsning, Nicklas

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Allt beror ju på budget.

Jag har en Kärcher Wd6 premium som jag tycker funkar bra. Prisvärd maskin. En maskin från tex Festool är säkerligen bättre på det mesta, men också i en helt annan prisklass.

• Laddar…
  3. Johnwinroth
    Medlem · Nivå 3
    Hej
    Jag har denna fårn Jula -> https://www.jula.se/catalog/hem-och...msugare/grovdammsugare/grovdammsugare-005271/

Köpte den på en kampanj där den låg på typ halva priset.
    Den fungerar bra både för tort och fuktig smuts även vatten har jag sugit upp med den.

Det som är dåligt med den är att man får bara med en fot för våtsugning(funkar ju även för torr smuts) samt att slangen är kort.
    I övrig gör den ett bra jobb

4. Cheesen
    Nybyggare · Nivå 9
    Fick en kärcher wd6 premium i julklapp ifjol... Förstår inte varför jag nånsin lagt pengar på något billigare.... Den funkar till allt.. Det enda jag hade önskat är att slangen vart längre.
    Testade saker där dammsugaren briljerat.
    Sågning med bordcirkelsåg
    Sågning med kapgersåg
    Slipning med bandslip (här vill man ha längre slang)
    Slipning med Excenterslip (här vill man ha längre slang)
    Sågning med sänksåg (här vill man ha längre slang)
    Sågning med cirkelsågen (här vill man ha längre slang)
    Fräsning med handöverfräs (här vill man ha längre slang)
    Fräsning i fräsbord
    Städning av garagegolv
    Städning av bil (här vill man ha längre slang)
    Tömning av akvarium
    Slamsugning av golvbrunn
    Städa upp hyvelspån
    Jag har som sagt testat dammsugaren en del och är helnöjd.

5. F
    Medlem Nivå 5
    jag gick från biltemas grovis till en bosch GAS 35 L AFC. Kan vara ett av de köpen jag är mest nöjd med nu når ångesten över priset lagt sig. Men inser såklart att alla inte är beredd att lägga dom pengar på
    Hittade detta (ryska) klipp. Från ca 4 min in i klippet börjar det bli intressant

Köper påsar och filter från profilter.eu efter gediget tips från detta forum.

6. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Även jag är nöjd Boschägare tullen GAS 20 och undrar också varför jag inte köpte en tidigare.:)

7. Fairlane
    Medlem · Nivå 11
    Jag kör Kärscher WD3. Har fungerat bra för mig, med både slipdamm och vatten. WD4 och WD5 var inte så intressanta för mig då jag ville ha ett eluttag på maskinen som drar igång dammsugaren när man drar igång verktyget. WD3 och WD6 har det, men inte syskonen däremellan.

• Laddar…
  8. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Ja, uttag på dammsugaren är riktigt bra. Jag var från början inne på att det var helt nödvändigt med eftergång men snålade bort det och det är faktiskt inget jag saknat nu i efterhand.

9. 1
    Medlem Nivå 2
    Jag har haft olika modeller på grovdammsugare och ännu inte råkat ut för en dålig dammsugare. Problemet jag har haft var att hitta påsar. Så sista dammsugaren blev från en affär som säljer nilfisk sedan hedenhös tid och förmodligen kommer att fortsätta med det tills någon av dom försvinner.

Med det sagt så är det enkelt att köpa påsar. Har dock inte kollat om det är standard mått på hålet i påsarna.

Annars är det toppen med grovdammsugare så att man slipper slakta familjen vanliga dammsugare.

Beroende på vad du rengör och hur mycket så kommer du till slut köra slut på din grovdammsugare. Är inne på min tredje på drygt 30 år.

Edit:

Köp den du tycker passar din plånbok, från känt märke.

10. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jag köpte just en 3,5m förlängning till slangen...

11. Sthlm1891
    Verktygstokig Nivå 6
    Jag har WD4 och tänkte inte på den "lilla" detaljen att den inte har ett eluttag. Har löst det med ett grenuttag som har master och slave uttag. Har köpt till längre slang nu och jag tycker det är en väldigt bra dammsugare.

• Laddar…
  12. P
    Medlem Nivå 5
  13. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Det har jag gjort tidigare för slanglängden är det som är det "dåliga" på den sugaren (Kärcher WD6 premium).
    Skulle vilja passa på att göra "reklam" för ett tidigare tips här på forumet och det är att byta plats på kopplingarna på 3,5 m slangen och "original" slangen så att man har 3,5:an som ordinarie slang och kan sedan skarva på originalslangen när man behöver ytterligare lite längre slang (det är en koppling per slang som man byter plats på).
    Var det bästa jag har gjort med den sugaren, den fick klart mycket bättre användarmöjligheter när slangen blev längre. Man slipper ha den farandes kring benen när man skall arbeta.

14. RmK_71
    Medlem Nivå 2
    Vart köpte du förlängningen+ Skulle vilja göra lika dant på min WD6P. Sen funderar jag på en cyklontillsats med.

15. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Redigerat 30 okt 16:02