1 549 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Vilken gjutjärnskamin till öppen spis
hej
Har kikat lite på insatskaminer till öppen spis och ser att det är stora prrisskillnader på dom.
Har öppen spis idag och det är att elda för kråkorna.
huset är på 169 kvm + 29 kvm biarea. Huset är sutärreng och har 3 våningar. Öppna spisen ligger på andra våning.
Då jag idag har bergvärme så är tanken att använda insatsen som stöd till bergvärme men även tända upp den vid mildare väder dvs okt,nov,mars april
Kikade på en kamin på 14 kw men det känns för starkt då jag har spisen på andra våning och har inget
som tar värmen ner och kanske riskerar att få det för varmt.
då är frågan hur många kw ska man ha och vilket märke?
ser idag att det finns olika märken svenska och utländska
Kikade på denna men undrar om den är bra. Billig är den och passar min ekonomi dock.
http://byggochbobutiken.com/inomhus/kaminer-varme/gjutjarnsinsatser/spisinsats-vindo-10kw-gjutjarn/
Tacksam för hjälp
Malisan
Har kikat lite på insatskaminer till öppen spis och ser att det är stora prrisskillnader på dom.
Har öppen spis idag och det är att elda för kråkorna.
huset är på 169 kvm + 29 kvm biarea. Huset är sutärreng och har 3 våningar. Öppna spisen ligger på andra våning.
Då jag idag har bergvärme så är tanken att använda insatsen som stöd till bergvärme men även tända upp den vid mildare väder dvs okt,nov,mars april
Kikade på en kamin på 14 kw men det känns för starkt då jag har spisen på andra våning och har inget
som tar värmen ner och kanske riskerar att få det för varmt.
då är frågan hur många kw ska man ha och vilket märke?
ser idag att det finns olika märken svenska och utländska
Kikade på denna men undrar om den är bra. Billig är den och passar min ekonomi dock.
http://byggochbobutiken.com/inomhus/kaminer-varme/gjutjarnsinsatser/spisinsats-vindo-10kw-gjutjarn/
Tacksam för hjälp
Malisan
10 kw är vad kaminen kan prestera på "full fart" vilket är helt oväsentligt. De flesta kaminer brukar redovisa det effektområde (tex 3-9 kw) i vilket kaminen kan arbeta med god verkningsgrad utan att omvandla vedenergin till sot o tjära. I exemplet kan kaminen eldas såpass sakta som då den ger 3 kw vilket hade varit lagom i ett äldre hus där kaminen befunnits på bottenvåningen. I ditt fall har kaminen bara redovisat fullfartsläget och har då fortfarande en beklämmande låg verkningsgrad samt har en rökgastemperatur som tom är "olaglig"för installation mot en standardskorsten. Sträva efter en insats som kan brinna rent vid 1½-2 kw , har verkningsgrad över 75% och max rökgastemp på 350 grader. Man får oftast vad man betalar för.
Har du bergvärme är det väl bara slöseri med pengar att släpa upp en gjutjärnskolloss på hundratals kilo till andra våningen. "Myselda" är väl mysigare i öppna spisen.
Effektiva kaminer brukar ge inrykning och sedan bli oanvända när som i ditt fall skorstenen är kort och draget dåligt.
Effektiva kaminer brukar ge inrykning och sedan bli oanvända när som i ditt fall skorstenen är kort och draget dåligt.
Klicka här för att svara