6 487 läst ·
32 svar
6k läst
32 svar
Vilken FTX skulle ni köpa idag?
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Roterande växlare har högst verkningsgrad men med nackdelen att det blir ett litet läckage mellan till- och frånluft (inget problem i en villa).F fsn skrev:Att roterande inte behöver avfrostas beror väl på läckage mellan till/från och låg verkningsgrad? Har extremt svårt att se varför man skall köpa en mer komplicerad konstruktion, med mer rörliga delar som jan gå sönder som dessutom ger lägre verkningsgrad.
När jag köpte FTX för 15 år sen så behövde REC Temovex motströms inte avfrostas, hur dom löser det begriper jag inte.
Motströmsvärmeväxlare har inte detta problem men verkningsgraden är något lägre och sen behöver man avleda kondensvatten.
Och får extremt torr luft på vinternR Real-House skrev:
Inte en chans att det är högre verkningsgrad på roterande.P Pärran skrev:Jag har Östbergs Heru. Hade mycket strul första åren bytte remmar på löpande band ett tag. Till slut köpte jag nån delbar rem på nätet och den har funkat. Åkte även på att byta lager i motorn. Det kan ju säkert ha ett samband.
Jag skulle inte köpa en roterande växlare igen.
Jag har för mig att verkningsgraden var högre på roterande växlare än motsströmsväxlare när jag kikade inför köpet. Men det är ju några år sedan nu.
Ja, så är det tydligen, det är något förvänande med tanke på att luften blandas lite.R Real-House skrev:
Att avleda kondensvatten är oftast ett mindre problem.
Jag har ett Systemair och är nöjd med luften men jag behöver dra nya rör till vissa tilluftsdon då de gamla rören som satt är för små vilket gör att det är riktigt mycket ljud så oftast sätter jag på bortaläget när vi sitter och tittar på tv hemma annars är det som white noise som hörs.
Men systemet i övrigt har jag bara hört bra om
Men systemet i övrigt har jag bara hört bra om
Slänger in Acetec A100S Gen 3 i leken också.
Tycker inte att man ska vara rädd för den extra motorn i ett aggregat med roterande VVX. Visst kan den krångla, men det kan fläktarna göra också. (=
Vi har installerat ganska många Östberg Heru 100S, 160S, 160T, Acetec A100S och tycker att båda är bra aggregat. Swegon ligger lite högre i pris.
Swegon skriver att verkningsgraden för en plattvärmeväxlare kan vara lika hög som för en roterande, men att de kräver avfrostning.
https://www.swegon.com/sv/kunskapsportal/tekniska-guider/olika-varmevaxlartyper/
Tycker inte att man ska vara rädd för den extra motorn i ett aggregat med roterande VVX. Visst kan den krångla, men det kan fläktarna göra också. (=
Vi har installerat ganska många Östberg Heru 100S, 160S, 160T, Acetec A100S och tycker att båda är bra aggregat. Swegon ligger lite högre i pris.
Swegon skriver att verkningsgraden för en plattvärmeväxlare kan vara lika hög som för en roterande, men att de kräver avfrostning.
https://www.swegon.com/sv/kunskapsportal/tekniska-guider/olika-varmevaxlartyper/
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Roterande värmeväxlare kan inte frysa. Paketet värms av frånluften halva varvet.
Aldrig haft typ kondens, kondensvatten eller isbildning.
Och vad då, torr luft. Var skulle ev fukt i i in luften komma ifrån, om inte från fria luften från utsidan, som ju har fukthalt beroende på nederbörd, temperatur, lufttryck mm.
Kondens i utluften kommer i slutänden inifrån bostaden.
Aldrig haft typ kondens, kondensvatten eller isbildning.
Och vad då, torr luft. Var skulle ev fukt i i in luften komma ifrån, om inte från fria luften från utsidan, som ju har fukthalt beroende på nederbörd, temperatur, lufttryck mm.
Kondens i utluften kommer i slutänden inifrån bostaden.
Jag bytte nyss min gamla FTX från -95. Inte för att den slutat fungera utan för att få komforten från ett nyare system (speciellt sommar). Blev en VTR 275 och den drar väl runt 50% mindre ström på sommaren och 30% mindre nu i november då den inte behövt gå in och värma lika mycket så den kanske till och med betalar sig själv även om den gamla skulle fortsatt fungera fint...yonna skrev:
Haft en systemair i 7-8 år tror jag det är. Utöver filterbyten har vi fått byta en fläktmotor (lagren som rasat) och en rem. Det är ju dock svårt att dra några väsentliga slutsatser av kvalitet mm från en enda installation. Tillverkarna lär ju inte dela någon statistik direkt, men kanske installatörer kan ha en bättre uppfattning om kvaliteten på olika fabrikat.
Jaha... Säljer du nåt annat system?H Håbbe01 skrev:
Mycket nöjd med Östbergs 100 SEC sen typ 8 år tillbaks.
Antingen hör jag dåligt eller så är en bra installation det som gör att jag inte störs.
Byter filter två ggr om året.
M a o länge sen jag installerade själv. Har kopplat bort strömtjuven, värmeslingan. Har annan uppvärming.
Till våren byter jag samtliga lager och drivrem. Fixar jag lätt.
Och de har en intresserad och fungerande support.
GrattisH Hybro skrev:Jaha... Säljer du nåt annat system?
Antingen hör jag dåligt eller så är en bra installation det som gör att jag inte störs.
M a o länge sen jag installerade själv. Har kopplat bort strömtjuven, värmeslingan. Har annan uppvärming.
Ok. Har en motströms sen 15år. Har dammsugit eller bytt filter på indikering. Inte bytt nåt lager eller nån rem. Inte bytt nåt öht.H Hybro skrev:Jaha... Säljer du nåt annat system?