Hej!

Det är så att vi ska bygga ett attefallshus (komplementbostadshus) på vår tomt.

Ett bolag kommer sköta grunden och ett annat bolag kommer snickra huset.

Det jag tänker på är vad för försäkringar man kan teckna för att skydda sig mot eventuella byggfel?

T.ex om grunden blir fel, om snickeriet blir fel m.m?

Tack för svar. :thumbup:

Som beställare tror jag egentligen inte att du kan försäkra dig, annat än en byggfelsförsäkring. Byggfelsförsäkringarna är ökända för att i princip aldrig betala ut. De har också en hög självrisk. Garbo som är den största aktören verkar delvis ha satt i system att systematiskt vägra betala ut för större fel, men tar genast på sig mindre fel, kräver in självrisken på 20 000, och får den felande byggaren att åtgärda gratis eller för en mindre kostnad, de gör vinst tom. på skadorna.

Det finns s.k "byggherreförsäkring" från flera av de större bolagen. Men den är en ansvarsförsäkring som skall täcka om du ex. lyckas fälla en lyftkran över grannhuset. En sådan olycka täcks oftast av entreprenörers ansvarsförsäkringar.

Försäkringsmässigt tror jag att du i första hand skall säkerställa att entreprenörerna har ansvarsförsäkringar.

I praktiken är det viktigt att du besiktigar eller låter besiktiga bygget. Ex. kontrollmät grunden, och framförallt att rör kommer upp på rätt ställen (vanligt fel). Se till att ha bra entydiga ritningar som går att kontrollmäta mot. Ev. byggfel skall täckas av den entreprenör som gjort fel, och dennes ansvarsförsäkringar.

• Gilla
Alpha1
  • Laddar…
Kolla så de har företagsförsäkring och ev begär du ett färdigställandeskydd/försäkring.

Lyftplanen brukar vara att man håller inne 10% av entreprenadsumman tills godkänd slutbesiktning.

• Gilla
Alpha1
  • Laddar…
Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.