Fortsätter att preppa för elcentralflytt....

1. Vilket fabrikat av flexslang förordas? Hornbash slang funkar men då den är ordentligt räfflad även på insidan är det ibland onödigt knepigt att få i kablar eller dragfjäder. Finns det något bättre fabrikat? Eldirekt verkar ha något som är slätare men inte slätt på insidan?

2. För 5x2,5mm2 - räcker flex 20mm eller är det lämpligare med 25mm? Cirka 10m och ett par böjar, så inget extremt, men jag vill.

3, Vilket rör bör jag lägga mellan fasadmätarskåp och elcentral?

1. PM Flex tycker jag är bra slang.
2. 20mm PM Flex funkar för 5x2,5mm2, Det blir dock ganska tight.

3. Pass.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
2. För 5x2,5mm2 - räcker flex 20mm eller är det lämpligare med 25mm? Cirka 10m och ett par böjar, så inget extremt, men jag vill.
....men jag vill kunna dra om kablarna om något händer...

3. "På min tid" la vi VP 25, rymmer 5*6 eller 3*6+1*10.

Befintlig servicekabel är en fkkj 3x16/16 men när man gör om detta nu (luftledningar blir mark) så lägger man klenar kablar, 6 eller 10mm2 vet jag inte.

Om det är 8m mellan ny mätarplats och elcentralen, vad kommer elektrikern gå vidare med då? 6 eller 10? Mer än 25A huvudsäkring antar jag att man inte behöver förbereda för.

tommib
Undvik Hornbach flexslang, den är betydligt sämre än PM Flex och Pipelifes lågfriktionsslangar. Till och med jag som amatör uppskattar skillnaden.

Jag har inte upplevt några problem med 5x2,5 i 20 mm slang men det beror självklart på hur långt och hur många böjar. Vill du vara säker så kan du lägga 25 mm men då blir det svårare att ansluta den till dosor. VP-2 har en studs för 25 mm rör/slang

Mellan mätare och central hade jag, som inte är elektriker, lagt 32 mm. Det borde täcka de flesta rimliga användningsfall. Överväg att lägga en parallell 20 eller 25 mm också för ev datakommunikation/mätledare för belastningsvakt eller liknande.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jag tror att alla dessa grövre rör går mellan centraler så det blir nog inget problem med 25mm slangen, men bra att tänka på detta....får göra en sista inventering så jag inte missat något.

PM Flex får det bli.

Tack för tipsen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.