Hej, här händer det grejjor, det kan bli tillökning i min singelfamilj.
För att förhindra tjatet från mig (Slå på fläkttimern!) så tänkte jag sätta in en fuktstyrd fläkt så man inte behöver tänka på att dra på timervredet, så långt är det enkelt.
Men, finns det någon möjlighet att fortsätta använde timervredet för att få till forcerad fläkt om det behöver vädras av andra orsaker?
Den har ju ljussensor, det kanske räcker?

Det finns säkert andra varianter än den länkade, vad har panelen för fläktar och hur fungerar de?

Badrumsfläkt Pax Passad 31 1860-1 Bygghemma.se

https://fresh.se/produkter/flaktar/badrumsflaktar/197402 jag kör denna hemma. Automatiskt på lite allt möjligt och du kan dessutom starta den med en knapp och sen ställa in en körtid.

Tror det är samma på Passaden, knapp med inställbar eftergång. Tycker dock att Freshen är bra mycket tystare än mina svärföräldrars Passad. Fördelen med Passaden är kallrasskyddet, jag behöver inte det eftersom mina badrumsfläktar är på hela tiden.

Hej, starta med en knapp, på fläkten eller menar du att det går att sätta en separat knapp?

Med en vanlig strömbrytare till en lampa. Schematisk bild som visar tre olika installationsalternativ för fläkt inkoppling med strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har en Pax Calima i badrummet. Går med låga varv hela tiden som grundventilation. Ljusstyrd sensor som ökar till halvfart efter tio minuter, ifall man sitter länge på dass, och fuktsensor som ökar till helfart när man duschar. Vissa justeringar på fläkthastigheter går att göra med en mobilapp via blåtand.

Har även en Fresh Intellivent på lilla toaletten/tvättstugan med liknande funktioner, dock ej appstyrd.

Är nöjd med båda, som jag för övrigt har utrustat med kallrasskydd.

Keillers fläkt är den ni ska ha, du vill ha konstant grundflöde för bäst inomhusmiljö.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Keillers fläkt är den ni ska ha, du vill ha konstant grundflöde för bäst inomhusmiljö.
Kanske det. Fast jag är inte beroende av det då jag har skorsten som pumpar ut luft hela tiden.
Fast på sommaren står ju luften rätt still, hmmmmmmm, kanske ska kolla på det iaf.
Tack.

Intellivent Sky klarar det galant.
Alla möjliga varianter för att styra automatiskt eller i kombination med knapp.

Det där med appstyrning är som du säkert kanske vet bara möjligheten att ställa in fläkten via en mobilapp. Inget annat. Visserligen ger appen möjlighet att se varvtal samt slå på forcerad ventilation (tio minuter maxfart), men det är allt som är extra och inte går att göra direkt på fläkten.

Intelliventen har ju även "bajssensorn" som slår på extra fläkt om det doftar.. :)

• Gilla
Fn87
  • Laddar…
Tack för alla svar då det börjar närma sig inköp.
Återkopplar med funderingar senare då jag måste läsa på mer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.