Sorry för yxskaftssvar men vilket plåttak har du? Sitter i samma sits med 5 graders lutning men hittar inget tak som kan hantera den lutningen. Samtliga önskar ha minst 14 grader.

Fick du annars svar på din fråga? :)

Jag har ett låglutande tak som jag la masonit först på takreglarna, sedan läkt och plåt trp20. Efter ett år såg jag att det läckt in och tog loss plåtarna. Lade om plåtarna på nytt men de fick ligga mer omlott och med tätning, fick också köpa en till plåt eftersom de nu inte täckte hela taket. Skruvade även lite extra i skarvarna, sedan har det varit ok i 20 år.

K Kurtivan skrev:
Jag har ett låglutande tak som jag la masonit först på takreglarna, sedan läkt och plåt trp20. Efter ett år såg jag att det läckt in och tog loss plåtarna. Lade om plåtarna på nytt men de fick ligga mer omlott och med tätning, fick också köpa en till plåt eftersom de nu inte täckte hela taket. Skruvade även lite extra i skarvarna, sedan har det varit ok i 20 år.
Körde du fortfarande trp20? Kanske en dum fråga men minns du hur du tätade? :)
Silikon?

D Dashio skrev:
Körde du fortfarande trp20? Kanske en dum fråga men minns du hur du tätade? :)
Silikon?
Ja, använde samma plåtar en gång till men med två överlappande profiler, vilket gjorde att jag fick skaffa en extra plåt Jag kommer inte ihåg vad det var för tätning, en patron med något svart...

Jaha? Menar du att du hade 2st profiler ovanpå varandra längsmed hela taket?

D Dashio skrev:
Jaha? Menar du att du hade 2st profiler ovanpå varandra längsmed hela taket?
Plåttak med överlappande profil mot en bakgrund av grönska och sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, jag började först med en profil som överlapp, men var ju medveten om att taket hade alldeles för liten lutning och att takpapp hade varit det som rekommenderades. Därför höll jag lite extra koll på läckage.

K Kurtivan skrev:
[bild]

Ja, jag började först med en profil som överlapp, men var ju medveten om att taket hade alldeles för liten lutning och att takpapp hade varit det som rekommenderades. Därför höll jag lite extra koll på läckage.
Bara så att jag förstår, menar du så här?

Zickzackritning med två lager markerade; text "Första lagret" och "Andra lagret?" i rött med pilar som pekar på linjerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D Dashio skrev:
Bara så att jag förstår, menar du så här?

[bild]
ja, istället för en profils överlapp lade jag två med "klet" mellan :) Jag skruvade även i topp vid skarven men det var nog onödigt.

K Kurtivan skrev:
ja, istället för en profils överlapp lade jag två med "klet" mellan :) Jag skruvade även i topp vid skarven men det var nog onödigt.
Okej, Ska nog testa det. Vet du vad du har för lutning? :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.