9 946 läst ·
6 svar
10k läst
6 svar
Vilken färg ska jag ha till stallet?
Har en bekant som jobbar som målare, pratade med honom ang vilken färg jag skulle måla med inne i mitt nybyggda stall. Han menar på att silikatfärg på putsen kan lossna när man spolar av det med högtrycksprutan? Ev epoxifärg pratade han om men dt andas ju inte som silikaten gör. Kan inte vänta ett år på att putsen blir genomhärdad utan måste måla det snarast. Någon som har ett annat förslag på färg? Eller håller silikat?
Putsen måste vara min 3mån gammal för silikat, i vart fall stod det så på Kivitex (Tikkurila) byttan jag hade sist.
Silikat binder sig kemiskt med putsen, dvs den är omöjlig att spola av.
Spolar du bort färgen så spolar du bort putsen, så någon bättre färg ur den vinkeln finner du nog inte.
Lätt att underhålla.
Gör' t!
Silikat binder sig kemiskt med putsen, dvs den är omöjlig att spola av.
Spolar du bort färgen så spolar du bort putsen, så någon bättre färg ur den vinkeln finner du nog inte.
Lätt att underhålla.
Gör' t!
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Silikat! Det finns nog ingen färg som är riktigt bundis med högtryck...
/Fredrik
/Fredrik
Tack för svaren, några 3 månader har det inte torkat men jag väntar med att måla utsidan - så det kan andas åt det hållet. Rätt att tänka så eller? I min värld så är det så iallafall, ev fukt som är kvar "isolerar´" jag ju inte in då det kan torka utåt.
Anledningen till att jag är så stirrig med att måla är för våra hästar har en ful ovana att inte gå på toaletten när de ska kissa utan kan mycket väl kissa rakt på väggen ;-)
Anledningen till att jag är så stirrig med att måla är för våra hästar har en ful ovana att inte gå på toaletten när de ska kissa utan kan mycket väl kissa rakt på väggen ;-)