1 917 läst ·
23 svar
2k läst
23 svar
Vilken färg på plåtdetaljer?
Ja när det gäller vanliga stup/hängrännor men med koppar så blir det enorm skillnad även om du gör det själv..A ajn82 skrev:
Har inte tagit med hängrännan som jag vill minnas är den dyraste av koppar sakerna per löpmeter..
Jag kan bara konstatera att jag tilläggsisolerade och lade om ett tak 2023, hade en offert på 242k i svart plåt, för 58500 kr extra fick jag istället bandtäckning med koppar inkl stuprör etc i koppar.
Jag valde koppar utan att tveka.
Jag valde koppar utan att tveka.
Det var inte ärggrön plåt du fick?A ajn82 skrev:
Jag tror inte det var kopparn som var billig, utan allt runt omkring som var dyrt. Det är min övergripande upptäckt som husägare, skillnaden på standardmaterial och att gå på mer påkostade alternativ brukar inte lägga på mer än 20-30% när man ser på totalen inklusive arbete.Rejäl skrev:
Men om du kollar på avvattningsdelarna så jag la in i tråden så kostar det beroende på storlek på huset och utformning någonstans emellan ca 40-60tkr att få det i koppar medans att göra det i lackad plåt kostar 6.5-10tkr så ja i detta fallet så är materialet ca sex gånger så dyrt och då har vi bara tittat på avvattningen..A ajn82 skrev:
Hur du fick ditt koppartak så billigt kan jag ej förstå och du ska vara glad för det lär inte hända igen!
Sedan är montage tiden med koppar längre då det ska lödas i rännskarvar mm..
Hej och tack för svaren. Alla verkar förespråka att renovera befintliga hängrännor, oavsett mängd hål
I mitt fall skulle det nog behövts läggas en längsgående lödning längst med hela botten, eftersom det är så många små hål och kopparen är tunn och sprödig där. Och hur man gör en sådan lagning vet jag ej
Jag undrar också hur hålen uppstått, när jag förstått det som att koppar håller en evighet?
I mitt fall skulle det nog behövts läggas en längsgående lödning längst med hela botten, eftersom det är så många små hål och kopparen är tunn och sprödig där. Och hur man gör en sådan lagning vet jag ej
Jag undrar också hur hålen uppstått, när jag förstått det som att koppar håller en evighet?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken linoljefärg ska jag bälja och hur ska jag göra?
Färg, Måla & Tapetsera -
Tapetsera i källare, vilken färg för grundmålning?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken färg är Dalablå egentligen?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken typ av färg till rostig Hörmann garage port?
Färg, Måla & Tapetsera -
Tak från 1954 Vilken färg till galvade plåtdetaljer?
Tak & Vind