Hej :) nyinflyttad i huset och ska måla om min gröna altan. Det är en tillfällig lösning då hela altanen ska rivas inom några år då dränering och fasadarbete planeras. Men fram till dess vill jag få bort den gröna färgen och försöka efterlikna färgen i taket (se bild). Det behöver inte bli perfekt men åtminstone bättre än det gröna.

Far min tyckte att det räcker med en ordentlig tvätt och sedan betsa med nån mörk träbets. Färgaffären sa att jag bör måla men att det kan bli svårt att färgmatcha.

Tar tacksamt emot enkla förslag och tips :)

• Grönmålad altan med mörkare träpanel i taket, visar dränerat tegel och trädetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Eftersom taket har någon form av lasyr, där träets färg lyser igenom lite, så kommer det att vara svårt att matcha det när du redan har en målad yta.
Den gröna kommer att slå igenom om du lägger på en lasyr på det så måla täckande är nog det bästa - då har du bäst "kontroll" på vad det kommer att bli för nyans när det är klart.

Att matcha och försöka få "samma" färg blir svårt, för att inte säga omöjligt, så det är nog bättre att hitta en nyans som är snygg mot det gråa taket men ändå skiljer så pass mycket att det inte ser ut som om man "försökt men inte lyckats" få samma kulör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.