1 595 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Vilken energiklass?
Medlem
· Västernorrland
· 528 inlägg
Efter att vi köpte vårt hus för sex år sedan så har det visat sig, rejält till det bättre, att elförbrukningen inte alls var så illa som det sades. Bl a pga dubbla abonnemang och så vidare. Huset fick energiklass F med en förbrukning på 140 kWh/m2. Med en person i hushållet förbrukades nästan 29 000 kWh - enligt deklarationen.
Vi är två vuxna och två barn och ligger på ca 19500 kWh per år sedan kommer ca 5000 från solceller (14000 kWh i produktion) så nu köper vi knappt 15 000 kWh per år. En luft//vattenpump sköter alllt och vi lever ytterst normalt och sitter absolut inte hemma och fryser….
Det är enplanshus på 150m2 och med ett inbyggt garage (uppvärmt) på ca 55 m2 samt pannrum på ca 20 m2. Alldeles i mitten av landet.
Jag har förstått att det inte är helt enkelt men kan man utifrån detta uppskatta ungefärlig energiklass?
Vi är två vuxna och två barn och ligger på ca 19500 kWh per år sedan kommer ca 5000 från solceller (14000 kWh i produktion) så nu köper vi knappt 15 000 kWh per år. En luft//vattenpump sköter alllt och vi lever ytterst normalt och sitter absolut inte hemma och fryser….
Det är enplanshus på 150m2 och med ett inbyggt garage (uppvärmt) på ca 55 m2 samt pannrum på ca 20 m2. Alldeles i mitten av landet.
Jag har förstått att det inte är helt enkelt men kan man utifrån detta uppskatta ungefärlig energiklass?
Man behöver lite mer parametrar för en exaktare bedömning/uträkning. Men energiklass D med den informationen som du ger.
Energideklarationerna är inte likadana som för sex år sedan, nu har man en viktningsfaktor på 1,8 för el vilket gör att all din energianvändning räknas upp med 1,8.
Energideklarationerna är inte likadana som för sex år sedan, nu har man en viktningsfaktor på 1,8 för el vilket gör att all din energianvändning räknas upp med 1,8.
Så den renaste energin, elenergin, anses som sämre än oljeeldning ?surris skrev:
Bara i Sverige...
Då är alltså klassningen inte sanningsenlig.surris skrev:
Men det stämmer ju väl med den lögnaktiga energipolitiken som förs här i Sverige där fungerande kärnkraft läggs ner pga. politiska beslut baserade på vad ett skitparti med 4% av rösterna vill.
Oj, hur kom detta in i tråden? Politik kan du prata nån annanstans.P Peter787 skrev:
Jag utgår
surris skrev:
Du får nog acceptera att fastigheter och energi är ganska politiskt styrda sektorer i alla länder.surris skrev:
Du menar på fullt allvar att om jag tittar på en energideklaration som säger att huset med värmepump drar 180kWh/m2, så är den sanna energiförbrukningen bara 100kWh/m2 ?
Absolut. Men jag är inte på byggahus.se i denna tråden för att prata politik.P Peter787 skrev:
Klicka här för att svara