Byggahus.se

Vilken elhyvel 2017?

1. A
    Medlem · Nivå 7
    Hej!
    Vill köpa en elhyvel och har hittat några modeller som jag funderar över:
    Bosch PHO 2000 , Hitachi P20SF , Einhell RT-PL82 eller en billigare från ex. Biltema.

Budgeten är ca.400-1500 kr.

Min fråga är vilken som ni anser bäst?

Jag är en hobbyanvändare och behöver en allround elhyvel för div.projekt i framtiden.
    Nästa projekt är bl.a. att bygga en lekstuga åt barnen.

Jag är långt ifrån en finsnickare, men det vore bra ifall man även kunde hyvla till en skärbräda vid behov med någon av dessa:)

Vill gärna få lite vägledning från er på forumet:)
    Mvh

Redigerat 14 mar 2017 15:23
  2. Shakula
    Husägare Nivå 7
    Tror en vanlig hyvel skulle fungera bättre för dina behov.

• Laddar…
  3. A
    Medlem · Nivå 7
    Så tänkte jag också först, förrän jag började att leta efter en "vanlig" hyvel i affärerna.
    Jag tycker det verkar vara svårt att hitta någon för ett vettigt pris, läser man omdömena på hyvlarna från Jula/Biltema/Clas Ohlson som kostar ca.200-300 kr verkar de vara kassa. De övriga verkar kosta från 5-600 kr och uppåt, då kanske det är lika bra att köpa en elhyvel direkt.
    Jag tänker att den är enklare att ställa in och arbeta med...

4. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    I min erfarenhet så är det precis tvärt om. Det är mycket svårare att jobba med en elhyvel än med en handhyvel. Det är faktiskt ett verktyg jag tycker man klarar sig helt utan (ett av få). Vad mer exakt är det du tänker du skall göra med en elhyvel vad gäller lekstuga och skärbräda?

5. K
    Medlem · Nivå 10
  6. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 17