Byggahus.se

Vilken elhyvel 2017?

1. A
    Medlem · Nivå 7
    Hej!
    Vill köpa en elhyvel och har hittat några modeller som jag funderar över:
    Bosch PHO 2000 , Hitachi P20SF , Einhell RT-PL82 eller en billigare från ex. Biltema.

Budgeten är ca.400-1500 kr.

Min fråga är vilken som ni anser bäst?

Jag är en hobbyanvändare och behöver en allround elhyvel för div.projekt i framtiden.
    Nästa projekt är bl.a. att bygga en lekstuga åt barnen.

Jag är långt ifrån en finsnickare, men det vore bra ifall man även kunde hyvla till en skärbräda vid behov med någon av dessa:)

Vill gärna få lite vägledning från er på forumet:)
    Mvh

Redigerat 14 mar 2017 15:23
  2. Shakula
    Husägare Nivå 7
    Tror en vanlig hyvel skulle fungera bättre för dina behov.

• Laddar…
  3. A
    Medlem · Nivå 7
    Så tänkte jag också först, förrän jag började att leta efter en "vanlig" hyvel i affärerna.
    Jag tycker det verkar vara svårt att hitta någon för ett vettigt pris, läser man omdömena på hyvlarna från Jula/Biltema/Clas Ohlson som kostar ca.200-300 kr verkar de vara kassa. De övriga verkar kosta från 5-600 kr och uppåt, då kanske det är lika bra att köpa en elhyvel direkt.
    Jag tänker att den är enklare att ställa in och arbeta med...

4. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    I min erfarenhet så är det precis tvärt om. Det är mycket svårare att jobba med en elhyvel än med en handhyvel. Det är faktiskt ett verktyg jag tycker man klarar sig helt utan (ett av få). Vad mer exakt är det du tänker du skall göra med en elhyvel vad gäller lekstuga och skärbräda?

5. K
    Medlem · Nivå 10
  6. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 17
    Det beror lite på vad du tänkt använda dem till, en jack plane (nr 5med Stanley siffror) är ganska allsidig och kan både grovjobba och göra putsning. En block plane är bättre på ändträ och finlir. .. Jag har ingen egen men en del svär på att man klarar sig med en low angel jack plane.. Jag kör istället med sådär 20-30st olika.. (Fullständig overkill.. Och jag ska rensa ut några så fort jag kan förmå mig det..)

7. A
    Medlem · Nivå 7
    Precis vad jag tycker:)
    Jag insåg ganska snart att det är en djungel bland alla handhyvlar.

Vilken hyvel skall man välja, det är många att välja på...?

Min tanke var att välja en elhyvel för att bygga på verktygsarsenalen.
    Fördel med elhyvel är också att man kan koppla på dammsugare eller dammpåse och slipper städa lika mycket efter:)

Jag är som sagt endast en glad amatör som vill använda verktyg som kan underlätta för mig.
    Hursom, det är därför jag vänder mig till forumet, för att få hjälp och vägledning:)

8. P
    Verktygstokig Nivå 12
    Jag köpte hitchi elhyvel P20SF och den funkade bra men damm eller spånuppsamlingen va obefintlig då den saknade dammsugaradapter, det var tydligen tillbehör!! om det följer med idag vet jag inte!
    extremt besvärligt när man använde den inomhus tex hyvla gamla golvbjälkar och väggbräder.. kommer att hamna på tradera inom en överskådlig framtid!

9. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Är det något som talar för handverktyg så är det nog städningen. Det blir långa spånor som hamnar precis där du är.
    En elhyvel (liksom de flesta eldrivna verktyg) sprutar småspånor väldigt långt. Visserligen går det oftast koppla på dammsugare.

10. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Och då blir iaf min ännu mera åbäkig att köra och svår att styra. (Dvs med en dammsugarslang att hålla reda på också).

Inte för att jag är någon som helst snickare, men jag rekommenderar nog en "riktig" plan och rikthyvel framför en handhållen elhyvel. Den har man nog betydligt större nytta av i längden.

11. Shakula
    Husägare Nivå 7
  12. K
    Medlem · Nivå 10
    Är 5 från Stanley jämförbar med 5 från andra tillverkare (som modell och utformning avser jag då)?

13. O
    Medlem Nivå 4
    Köp inte biltemas, min gjorde mer skada än nytta. Jag slängde min i sopen, bortkastade pengar. Kolla efter en bra beg.

14. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 17
    Ibland :) En del tillverkare har ungefär samma storlek på sina 5or medan andra kör helt sitt eget race. Bra är att kolla på längden. En jackplane är ca 35cm, längden gör att den kan rikta hyggligt och ändå putsa. En putshyvel är kortare eftersom dess uppgift är att släta ytan men är oftast för kort för att kunna rikta en yta och få den konsistent rak. En längre hyvel riktar bra men kan inte riktigt komma åt att putsa.

15. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 17
    Biltemas är perfekt som färgborttagare på gamla fönster ;)